Masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 - Masuri de protectie
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Testare gratuita
PortalCodulMuncii.ro
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton

Masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19

Raspuns oferit de Colectiv Portal Codul Muncii
Colectiv Portal Codul Muncii

Decizie nr. 11 din 18 ianuarie 2022 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (2) lit. d) si ale art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicata in Monitorul Oficial nr. 504 din 23 mai 2022

Valer Dorneanu    - presedinte
Cristian Deliorga    - judecator
Marian Enache    - judecator
Daniel Marius Morar    - judecator
Mona-Maria Pivniceru    - judecator
Gheorghe Stan    - judecator
Livia Doina Stanciu    - judecator
Varga Attila    - judecator
Patricia Marilena Ionea    - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantei Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu.
1. Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (2) lit. d) si ale art. 13 din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Exceptia a fost ridicata de Vlad Mihai Avram in Dosarul nr. 22.738/211/2020 al Judecatoriei Cluj-Napoca - Sectia civila si constituie obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 1.563D/2021.
2. La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de instiintare este legal indeplinita.
3. Cauza fiind in stare de judecata, presedintele Curtii acorda cuvantul reprezentantei Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata. In acest sens, invoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 381 din 8 iunie 2021.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
4. Prin Incheierea civila din 20 aprilie 2021, pronuntata in Dosarul nr. 22.738/211/2020, Judecatoria Cluj-Napoca - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (2) lit. d) si ale art. 13 din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Exceptia a fost ridicata de Vlad Mihai Avram intr-o cauza avand ca obiect plangerea formulata impotriva procesului-verbal de contraventie prin care a fost amendat pentru ca nu a purtat masca de protectie in spatiu deschis.
5. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine, in esenta, ca dispozitiile de lege criticate sunt neclare, imprevizibile si imprecise, incalcand astfel prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (5) si ale art. 53 alin. (1). In acest sens, arata ca, asa cum reiese din continutul art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020, obligatia de a purta masca de protectie in spatii publice, spatii comerciale, mijloace de transport in comun si la locul de munca se aplica doar in spatii restranse, cu un numar semnificativ de persoane pe metru patrat, si nu in spatii publice deschise. Dispozitiile art. 5 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 55/2020, care sunt neclare si ambigue, intra in contradictie cu prevederile art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020. Dispozitiile de lege criticate sunt neconstitutionale si pentru dubla reglementare a amenzilor, atat prin art. 13 lit. a), cat si prin art. 5 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 55/2020.
6. Judecatoria Cluj-Napoca - Sectia civila apreciaza ca argumentele invocate de autorul exceptiei privesc interpretarea si aplicarea dispozitiilor legale, aspecte ce reprezinta apanajul exclusiv al instantelor de judecata. Mai arata ca legiuitorul a instituit obligativitatea purtarii mastii de protectie in spatiile publice, fara a distinge dupa caracterul inchis sau deschis al acestora. Or, in virtutea principiului ubi lex non distinguit nec nos distinguere debemus, reiese ca obligativitatea purtarii mastii de protectie este impusa atat in spatii publice inchise, cat si in spatii publice deschise. In consecinta, apreciaza ca textele de lege criticate sunt suficient de clare si nu prezinta dificultati de interpretare.
7. In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
8. Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
9. Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
10. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, potrivit incheierii de sesizare, dispozitiile art. 5 alin. (2) lit. d) si ale art. 13 din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 15 mai 2020, cu modificarile si completarile ulterioare. Analizand obiectul cauzei in care a fost invocata exceptia de neconstitutionalitate si motivarea acesteia, Curtea constata ca, in realitate, in ceea ce priveste art. 13 din Legea nr. 55/2020, autorul exceptiei are in vedere doar prevederile lit. a). Prin urmare, Curtea urmeaza sa retina ca obiect al exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile art. 5 alin. (2) lit. d) si ale art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020, care au urmatoarea redactare:
- Art. 5 alin. (2) lit. d): "Masurile pentru asigurarea rezilientei comunitatilor sunt: [...] d) masuri de protectie a vietii si pentru limitarea efectelor tipului de risc produs asupra sanatatii persoanelor, inclusiv instituirea carantinei sau a izolarii la domiciliu;";
- Art. 13 lit. a): "Pe durata starii de alerta, prin ordin comun al ministrului sanatatii si ministrului afacerilor interne se poate institui:
a) obligativitatea purtarii mastii de protectie in spatiile publice, spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun si la locul de munca;".
11. Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii de lege contravin urmatoarelor prevederi constitutionale: art. 1 alin. (5) referitor la obligatia respectarii Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor si art. 53 privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
12. Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca un prim aspect de neconstitutionalitate invocat de autorul acesteia vizeaza pretinsa lipsa de claritate a dispozitiilor art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020 in ceea ce priveste obligatia de a purta masca de protectie in spatiile publice deschise.
13. Cu privire la acest aspect, Curtea retine ca, in redactarea initiala, art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020 instituia "obligativitatea purtarii mastii de protectie in spatiile publice inchise, spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun si la locul de munca". Ulterior, avand in vedere evolutia pandemiei de COVID-19 si necesitatea extinderii masurilor care sa previna raspandirea virusului SARS-CoV-2, art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020 a fost modificat prin art. I pct. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/2020, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1042 din 6 noiembrie 2020, eliminandu-se precizarea referitoare la spatiile publice inchise, efectul fiind acela al extinderii obligatiei purtarii mastii de protectie la toate spatiile publice, inchise si deschise.
14. Aplicand principiul de interpretare a normelor legale potrivit caruia ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus, Curtea apreciaza ca intelesul dispozitiilor art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020 este lipsit de echivoc in ceea ce priveste spatiile in care este impusa obligativitatea purtarii mastii de protectie. Astfel, din faptul ca legiuitorul a ales sa se refere la "spatiile publice", fara nicio alta precizare, reiese in mod evident ca a avut in vedere toate spatiile publice, atat cele inchise, cat si cele deschise.
15. In ceea ce priveste critica referitoare la lipsa de claritate si previzibilitate a dispozitiilor art. 5 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 55/2020, Curtea constata ca, prin Decizia nr. 381 din 8 iunie 2021, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 836 din 1 septembrie 2021, avand a se pronunta asupra conformitatii acestor dispozitii cu prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (5), a retinut ca sintagma "masuri de protectie a vietii si pentru limitarea efectelor tipului de risc produs asupra sanatatii persoanelor" din cuprinsul Legii nr. 55/2020 se refera la masuri consacrate la nivelul legii, asa cum de altfel este si masura obligativitatii purtarii mastii de protectie, consacrata in mod expres in continutul art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020. Curtea a aratat ca persoanele care au fost sanctionate contraventional pentru nerespectarea obligatiei de a purta masca de protectie aveau posibilitatea de a lua cunostinta de aceasta obligatie prin examinarea continutului art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020. De asemenea, hotararile Guvernului emise pentru instituirea si prelungirea starii de alerta, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, au mentionat in mod constant obligativitatea purtarii mastii de protectie. Prin urmare, Curtea a apreciat ca persoanele fizice aveau posibilitatea de a cunoaste masurile la care se refera art. 5 alin. (2) lit. d) si art. 65 lit. h) din Legea nr. 55/2020, precum si obligatiile ce le revin, astfel incat sa isi poata conforma conduita potrivit dispozitiilor legale si sa inteleaga consecintele nerespectarii acestor obligatii.
16. Curtea apreciaza ca cele mai sus retinute raspund si criticilor referitoare la existenta unei duble reglementari a amenzilor pentru nerespectarea obligatiei de a purta masca de protectie in spatiile publice.
17. Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Vlad Mihai Avram in Dosarul nr. 22.738/211/2020 al Judecatoriei Cluj-Napoca - Sectia civila si constata ca dispozitiile art. 5 alin. (2) lit. d) si ale art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.
Definitiva si general obligatorie.
Decizia se comunica Judecatoriei Cluj-Napoca - Sectia civila si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Pronuntata in sedinta din data de 18 ianuarie 2022.

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea


 
Newsletter PortalCodulMuncii.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Articole similare

Mai252023

test

de Colectiv Portal Codul Muncii 25 Mai 2023
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12 din 15 martie 2023 pentru stabilirea unor masuri de protectie sociala si modificarea unor acte normative in domeniul asistentei sociale, publicata in Monitorul Oficial nr. 219 din 16 martie 2023I. Avand in vedere majorarea drepturilor de natura sociala, precum si a celor in domeniul salarizarii prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2022 ...
Mai312022

Telemunca. Masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19

de Colectiv Portal Codul Muncii 31 Mai 2022
Decizie nr. 14 din 18 ianuarie 2022 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum si pentru modificarea lit. a) a art. 7 din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea ...
Mar082022

Protocolul de tratament al infectiei cu virusul SARS-CoV-2

de Colectiv Portal Codul Muncii 08 Mar 2022
Ordin al ministrului sanatatii nr. 260 din 4 februarie 2022 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului sanatatii nr. 487/2020 pentru aprobarea protocolului de tratament al infectiei cu virusul SARS-CoV-2, publicat in Monitorul Oficial nr. 118 din 4 februarie 2022Vazand Referatul de aprobare al Directiei generale asistenta medicala, medicina de urgenta si programe de sanatate publica din ...
Mar072022

Certificatul digital al Uniunii Europene privind COVID

de PortalCodulMuncii.ro 07 Mar 2022
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6 din 3 februarie 2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 68/2021 privind adoptarea unor masuri pentru punerea in aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea si acceptarea certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID pentru a facilita libera circulatie pe durata pandemiei de COVID-19, publicata ...
Mar072022

Obligatia de completare a formularului digital de intrare in Romania

de PortalCodulMuncii.ro 07 Mar 2022
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 5 din 3 februarie 2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare in Romania, publicata in Monitorul Oficial nr. 117 din 4 februarie 2022In aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare in Romania s-au ...
x