test - Masuri de protectie
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Testare gratuita
PortalCodulMuncii.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton

test

Raspuns oferit de Colectiv Portal Codul Muncii
Colectiv Portal Codul Muncii
25 Mai 2023

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12 din 15 martie 2023 pentru stabilirea unor masuri de protectie sociala si modificarea unor acte normative in domeniul asistentei sociale, publicata in Monitorul Oficial nr. 219 din 16 martie 2023

I. Avand in vedere majorarea drepturilor de natura sociala, precum si a celor in domeniul salarizarii prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si prin stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata la un nivel mai mare decat cel existent la data de 31 decembrie 2022, care afecteaza drepturile de ajutor pentru incalzirea locuintei prin incadrarea in alt interval de venituri sau chiar incetarea platii acestui ajutor,
luand in considerare faptul ca, desi au fost luate masuri de natura sociala pentru depasirea crizei energetice generata de resursele limitate si de cresterea pretului la diversele tipuri de combustibil pentru producerea energiei electrice si a energiei termice, multe gospodarii nu pot sa isi achite cheltuielile pentru incalzirea corespunzatoare a locuintelor, cu efecte negative asupra operatorilor economici din domeniu si aparitia riscului excluziunii sociale in aceste gospodarii.
Tinand cont de faptul ca la nivelul autoritatilor administratiei publice locale si al furnizorilor de utilitati volumul de munca ar fi extrem de mare pentru stabilirea unor noi cuantumuri ale ajutoarelor, pentru aproximativ 500.000 de gospodarii pentru care ar fi necesare recalcularea drepturilor de ajutor de incalzire pentru lunile februarie si martie 2023, revizuirea cotelor-parti de plata ce revin celor ce locuiesc in condominii, refacerea facturilor in cazul beneficiarilor de ajutor pentru incalzirea cu energie termica, gaze naturale si energie electrica, ceea ce ar putea conduce si la dificultati in aplicarea altor acte normative, cum ar fi Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie electrica si gaze naturale in perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 206/2022, cu modificarile si completarile ulterioare,
pe cale de consecinta, in absenta unor reglementari care sa tina cont de nevoia reducerii saraciei energetice, ar fi afectate peste 500.000 de gospodarii care beneficiaza in prezent de ajutor pentru incalzirea locuintei si pentru care ar fi necesara revizuirea cuantumului, dar si a dreptului la ajutorul pentru incalzire, din cele aproximativ 800.000 de gospodarii, respectiv emiterea de noi dispozitii, rectificarea situatiilor centralizatoare transmise deja asociatiilor de proprietari/locatari si furnizorilor de energie termica, gaze naturale si energie electrica. De asemenea, se produc disfunctionalitati la nivelul asociatiilor de proprietari/locatari, care vor fi in situatia de a recalcula contravaloarea consumului ce revine fiecarui proprietar/locatar si de a stabili in sarcina acestora a unor cheltuieli suplimentare, precum si la nivelul furnizorilor de energie termica, gaze naturale si energie electrica, acestia din urma fiind in situatia de a intarzia emiterea facturilor prin refacerea tuturor documentelor aferente acestei perioade.

II. Avand in vedere faptul ca alocatia pentru sustinerea familiei acordata in baza Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se acorda, in cazul copiilor de varsta scolara, in raport cu participarea scolara a acestora, acumularea unui numar de 10, respectiv 20 de absente nemotivate intr-un semestru scolar conducand, potrivit legii, fie la diminuarea cuantumului alocatiei acordate, fie la suspendarea platii pentru copilul care acumuleaza mai multe absente nemotivate; situatia privind frecventarea cursurilor de catre acesti copii si implicit a absentelor se comunica agentiilor pentru plati si inspectie sociala de catre inspectoratele scolare in luna urmatoare incheierii semestrului scolar.

Tinand cont de schimbarea structurii anului scolar care se bazeaza pe intervale de cursuri fata de reglementarile anterioare care aveau in vedere structura pe semestre a acestuia, aplicarea prevederilor legale cuprinse in Legea nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu mai este posibila, acestea facand referire la semestru si nu la noua structura a anului scolar 2022-2023.
Pentru aplicarea corespunzatoare a legii si evitarea stabilirii de drepturi necuvenite si recuperarea de sume de la o categorie extrem de vulnerabila, reprezentata de familiile cu copii si venituri reduse in numar de aproximativ 140.000 de beneficiari ai acestui drept, se impune modificarea corespunzatoare a Legii nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

III. Avand in vedere faptul ca o serie de beneficii de asistenta sociala cum ar fi stimulentul educational, sub forma de tichete sociale prevazut de Legea nr. 248/2015 privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate, republicata, alocatia lunara de plasament, indemnizatia lunara de sprijin, indemnizatia lunara pentru tineri prevazute de Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, indemnizatia lunara pe perioada concediului de acomodare si indemnizatia de sprijin pentru adoptatori, prevazute de Legea nr. 273/2004 privind procedura adoptiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ajutorul nerambursabil pentru refugiati prevazut de Legea nr. 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt raportate la valoarea indicatorului social de referinta (ISR) prevazut de art. 331 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare,
luand in considerare faptul ca, potrivit Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, valoarea indicatorului social de referinta se actualizeaza, din oficiu, in fiecare an, la data de 1 martie, cu rata medie anuala a inflatiei din anul precedent, indicator definitiv, comunicat de Institutul National de Statistica, si ca valoarea nominala rezultata este, de obicei cu fractiuni de leu,
luand in considerare dificultatea stabilirii de drepturi si platii acestora cu zecimale, este necesar sa fie asigurata unitate de reglementare in concordanta cu alte tipuri de beneficii sociale raportate la ISR, cum ar fi ajutorul social prevazut de Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, si alocatia pentru sustinerea familiei prevazuta de Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

IV. Avand in vedere ca Romania, ca stat membru al Uniunii Europene, in materia acordarii de alocatii familiale, cum ar fi alocatia de stat pentru copii si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aplica prevederile Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, cu modificarile ulterioare, si ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, cu modificarile ulterioare,
luand in considerare faptul ca pentru plata drepturilor de alocatii familiale ori pentru recuperarea sumelor acordate sunt utilizate monedele statelor implicate, ceea ce conduce la inregistrarea de diferente prin aplicarea cursurilor valutare,
avand in vedere ca reglarea acestei situatii constituie si o masura stabilita de Curtea de Conturi a Romaniei in cadrul auditului efectuat la nivelul Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala,
tinand cont de faptul ca in ultima perioada se inregistreaza un numar tot mai mare de solicitari fie de acordare de diferente de drepturi, fie de recuperare de drepturi, pentru o aplicare unitara este necesar sa fie stabilite reguli de inregistrare a diferentelor in plus sau in minus la aceste alocatii familiale care fac subiectul regulilor de coordonare.
In considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I. – (1) Majorarile de drepturi de natura sociala, precum si cele in domeniul salarizarii prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si majorarea prevazuta de Hotararea Guvernului nr. 1.447/2022 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata nu se iau in calcul, pentru perioada ramasa din sezonul rece noiembrie 2022 - martie 2023, la stabilirea drepturilor de ajutor pentru incalzirea locuintei si supliment pentru energie prevazute de Legea nr. 226/2021 privind stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificarile ulterioare.
(2) Drepturile de ajutor pentru incalzirea locuintei si supliment pentru energie acordate in baza Legii nr. 226/2021, cu modificarile ulterioare, pentru persoanele care beneficiaza de majorarile prevazute la alin. (1), pentru care la data aprobarii prezentei ordonante de urgenta nu au fost stabilite debite, se mentin in plata la acelasi nivel pana la 31 martie 2023.
(3) Prin exceptie de la prevederile art. 33 alin. (3) si (4) din Legea nr. 226/2021, cu modificarile ulterioare, sumele acordate necuvenit cu titlu de ajutor pentru incalzire si de supliment pentru energie si pentru care s-au constituit debite pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se scutesc la plata.
(4) Scutirea la plata se face astfel:
a) prin decizia directorului executiv al agentiei pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pana la implinirea termenului de 180 de zile prevazut la art. I alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor masuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenta sociala, precum si pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari prin Legea nr. 266/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru debitele stabilite in conditiile art. 33 alin. (3) si (4) din Legea nr. 226/2021, cu modificarile ulterioare, avand la baza dispozitia primarului emisa conform art. 37 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 226/2021 privind stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.073/2021;
b) de catre organele fiscale centrale, pentru debitele transmise potrivit art. I alin. (43) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2014, aprobata cu modificari prin Legea nr. 266/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. II. – La articolul 27 din Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 785 din 22 noiembrie 2012, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatele (1), (2) si (31) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Pentru copiii de varsta scolara din familiile prevazute la art. 8 alin. (1), inspectoratul scolar are obligatia sa transmita agentiei teritoriale, in luna martie a fiecarui an si respectiv in luna august a fiecarui an, situatia privind frecventarea cursurilor de catre acesti copii. Situatia se transmite electronic la data si in formatul convenit cu agentiile teritoriale si va contine, in mod obligatoriu, numele, prenumele, codul numeric personal ale copiilor si reprezentantilor familiei, adresa de domiciliu sau resedinta si numarul de absente inregistrate.
(2) In cazul in care se constata absente nemotivate aferente intervalului de cursuri care, potrivit ordinului ministrului educatiei, se deruleaza de la inceputul anului scolar si pana la 1 martie anul urmator, respectiv aferente intervalului de cursuri care se desfasoara intre 1 martie si pana la 1 august a fiecarui an scolar, cuantumul alocatiei se diminueaza proportional cu numarul absentelor, dupa cum urmeaza:
a) cu cate 20% pentru fiecare copil care inregistreaza un numar cuprins intre 10 si 19 absente;
b) cu cate 50% pentru fiecare copil care inregistreaza un numar de 20 de absente.
.........................................................
(31) In situatia prevazuta la alin. (3), cand unul dintre copii repeta anul scolar din alte motive decat cele medicale ori absentele inregistrate si nemotivate depasesc numarul prevazut la alin. (2) lit. b), alocatia se poate solicita si pentru acesta, numai dupa inceperea anului scolar urmator, respectiv dupa inceperea intervalului de cursuri ulterior perioadei de diminuare prevazuta la alin. (2)."

Art. III. – Incepand cu drepturile aferente lunii martie 2023, beneficiile de asistenta sociala raportate la valoarea indicatorului social de referinta prevazut de art. 331 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, se rotunjesc la leu in favoarea beneficiarilor, daca prin raportare la valoarea indicatorului social de referinta rezulta fractiuni de leu.

Art. IV. – Dupa articolul I al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor masuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenta sociala, precum si pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 475 din 27 iunie 2014, aprobata cu modificari prin Legea nr. 266/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou articol, art. I1, cu urmatorul cuprins:
"Art. I1. – In cazul sumelor provenite din diferente de curs valutar rezultate in urma conversiei sumelor cu titlu de alocatie de stat pentru copii prevazuta de Legea nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de indemnizatie lunara pentru cresterea copiilor prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si al comisioanelor bancare rezultate ca urmare a aplicarii Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, cu modificarile ulterioare, si ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, cu modificarile ulterioare, se va proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul diferentelor in minus, acestea se suporta din bugetul de stat;
b) in cazul diferentelor in plus, acestea se fac venit la bugetul de stat."

Art. V. – In aplicarea art. I1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor masuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenta sociala, precum si pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari prin Legea nr. 266/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se elaboreaza proceduri de lucru care se aproba prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.


PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCA
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marius-Constantin Budai
p. Ministrul dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei,
Marin Tole,
secretar de stat
Ministrul educatiei,
Ligia Deca
Ministrul finantelor,
Adrian Caciu




 
Newsletter PortalCodulMuncii.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Articole similare

Mai312022

Masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19

de Colectiv Portal Codul Muncii 31 Mai 2022
Decizie nr. 11 din 18 ianuarie 2022 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (2) lit. d) si ale art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicata in Monitorul Oficial nr. 504 din 23 mai 2022Valer Dorneanu    - presedinteCristian Deliorga    - ...
Mai312022

Telemunca. Masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19

de Colectiv Portal Codul Muncii 31 Mai 2022
Decizie nr. 14 din 18 ianuarie 2022 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum si pentru modificarea lit. a) a art. 7 din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea ...
Mar082022

Protocolul de tratament al infectiei cu virusul SARS-CoV-2

de Colectiv Portal Codul Muncii 08 Mar 2022
Ordin al ministrului sanatatii nr. 260 din 4 februarie 2022 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului sanatatii nr. 487/2020 pentru aprobarea protocolului de tratament al infectiei cu virusul SARS-CoV-2, publicat in Monitorul Oficial nr. 118 din 4 februarie 2022Vazand Referatul de aprobare al Directiei generale asistenta medicala, medicina de urgenta si programe de sanatate publica din ...
Mar072022

Certificatul digital al Uniunii Europene privind COVID

de PortalCodulMuncii.ro 07 Mar 2022
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6 din 3 februarie 2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 68/2021 privind adoptarea unor masuri pentru punerea in aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea si acceptarea certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID pentru a facilita libera circulatie pe durata pandemiei de COVID-19, publicata ...
Mar072022

Obligatia de completare a formularului digital de intrare in Romania

de PortalCodulMuncii.ro 07 Mar 2022
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 5 din 3 februarie 2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare in Romania, publicata in Monitorul Oficial nr. 117 din 4 februarie 2022In aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare in Romania s-au ...
x