Raspuns:
Conform Instructiunilor de completare a formularului 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5, art. 1381, art. 154 alin. (1) lit. r) si art. 2203 alin. (2) din Codul fiscal nu se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de salariatii detasati.
Astfel cum se poate observa aceasta prevedere legala nu distinge dupa cum detasarea este in tara sau in afara tarii. In situatia expusa, salariatii sunt detasati transnational ceea ce reprezinta o forma de detasare. Este adevarat ca detasarea transnationala presupune plata salariatului de angajatorul care il detaseaza iar contractul individual de munca nu se suspenda.
Insa, Instructiunile de completare a formularului 112 nu disting dupa cum detasarea este o detasare intemeiata pe dispozitiile din Codul muncii sau o detasare intemeiata pe dispozitiile Legii 16/2017.
Mai mult, asa cum se prevede in motivarea OUG 114/2018, facilitatile in domeniul constructiilor au fost adoptate tinând cont că activitatea de constructii este decisiva pentru realizarea proiectelor de investitii publice si private si avand in vedere ca in ultimii ani sectorul constructiilor s-a confruntat cu dificultati legate de asigurarea cu forta de munca specializata. De aici rezulta ca intentia legiuitorului a fost sa acorde facilitatile pentru prestarea activitatii pe teritoriul Romaniei.
Prin urmare, consideram ca facilitatile reglementate pentru domeniul constructiilor nu se aplica in cazul salariatilor detasati transnational in alte state.