Schimbari preconizate pentru Codul Muncii - Codul muncii
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 4 Iulie 2025
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
01 Feb 2013

Schimbari preconizate pentru Codul Muncii



Proiectul de lege privind modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, propune urmatoarele modificari:

  Instituirea pentru angajator a obligatiei de a informa salariatul asupra modalitatilor de verificare a aptitudinilor profesionale si personale, precum si asupra obiectivelor de performanta individuala;

  Instituirea, in sarcina angajatorului, a obligatiei de a comunica in scris salariatului propunerile de modificare a contractului individual de munca;

  Revizuirea reglementarilor privind aplicarea clauzei de neconcurenta. Astfel, ca regula, aceasta clauza isi va produce efectele pe parcursul executarii contractului individual de munca, partile putand stabili aplicarea sa dupa incetarea contractului numai prin exceptie si cu respectarea anumitor conditii;

  Revizuirea reglementarilor privind aplicarea clauzei de confidentialitate. Clauza de confidentialitate va produce efecte dupa incetarea contractului individual de munca numai in situatii exceptionale, pentru o perioada determinata de timp si in legatura cu anumite categorii de informatii, stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil sau prin regulamentul intern;

  Reglementarea in detaliu a obiectivelor de performanta. Astfel, obiectivele de performanta fac obiectul negocierii colective, putand fi stabilite pe categorii de salariati, prin contractul colectiv de munca aplicabil sau regulamentul intern, dupa caz. Indeplinirea obiectivelor de performanta constituie conditii de majorare a salariului sau de promovare in cariera. Neindeplinirea lor nu poate constitui motiv de concediere pentru necorespundere profesionala.

  Reglementarea clauzei de obiectiv de performanta;

  Reglementarea perioadei de proba ca modalitate de sine statatoare de verificare a aptitudinilor profesionale si personale ale persoanei care solicita angajarea;

  Stabilirea unei durate mai reduse a perioadei de proba in cazul muncitorilor necalificati;

  Reglementarea unui nou caz de modificare unilaterala a contractului individual de munca de catre angajator. Asadar, angajatorul va putea modifica unilateral durata timpului de munca, pe o perioada ce nu poate depasi 3 luni cumulat intr-un an calendaristic, pentru motive tehnice, tehnologice sau structurale.

  Abrogarea dispozitiei potrivit careia angajatorul poate dispune suspendarea contractului individual de munca in cazul reducerii temporare a activitatii;

  Modificarea criteriilor in cazul concedierilor colective. Cu ocazia stabilirii ordinii de prioritate la concediere, nu vor putea fi utilizate criterii ce tin de indeplinirea obiectivelor de performanta de catre salariati. Concedierile colective sunt dispuse pentru motive ce nu tin de persoana salarialui. Astfel, nu se justifica stabilirea ordinii de prioritate la concediere in functie de motive ce tin de persoana salariatului;

  Revizuirea termenului in care angajatorul are obligatia de a reangaja salariatii concediati prin concediere colectiva cu prioritate pe posturile reinfiintate;

  Marirea perioadei maxime pentru care se pot incheia contractele pe durata determinata, de la 3 ani la 5 ani;

  Reglementarea conditiilor si a termenelor in care pot fi prelungite contractele pe durata determinata;

  Modificarea prevederilor privind munca prin agent de munca temporara:
             reglementarea cazurilor in care un utilizator poate apela la agenti de munca temporara;
             calitatea de agent de munca temporara poate fi dobandita numai de societati comerciale sau persoane fizice autorizate, acreditate de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale;
             stabilirea regulii potrivit careia contractul de munca temporara se incheie pe durata nedeterminata;
             stabilirea regulii potrivit careia salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune nu poate fi inferior celui pe care il primeste salariatul utilizatorului, care presteaza aceeasi munca sau una similara cu cea a salariatului temporar.
             Reglementarea telemuncii;

  Modificarea prevederilor privind durata timpului de lucru si munca suplimentara:
             stabilirea domeniilor de activitate pentru care se pot stabili perioade de referinta mai mari de 4 luni, dar care sa nu depaseasca 6 luni;
             compensarea muncii suplimentare atat prin acordarea de ore libere platite in urmatoarele 30 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia, cat si prin acordarea unui spor la salariu;
             reglementarea conditiilor in care angajatorul poate acorda zile libere platite in perioadele de reducere a activitatii.

  Modificarea dispozitiilor privind salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in sensul raportarii cuantumului net al acestuia la cuantumul salariul mediu net la nivel national comunicat de Institutul National de Statistica avut in vedere la fundamentarea bugetului de stat;

  Modificarea prevederilor ce privesc dialogul social:
            Acordarea posibilitatii de a adera la sindicatele constituite potrivit legii pensionarilor si somerilor;
            Extinderea interdictiei de concediere a reprezentantilor alesi in organele de conducere ale sindicatelor, precum si a reprezentantilor salariatilor pentru motive ce tin de indeplinirea mandatului pe care l-au primit de la salariatii din unitate si pe o perioada de 2 ani de la incetarea mandatului;
            Alocarea unui numar de 20 de ore pe luna reprezentantilor alesi in organele de conducere ale sindicatelor, precum si  reprezentantilor salariatilor in vederea indeplinirii mandatului ce l-au primit de la salariati. Orele utilizate in vederea indeplinirii acestui mandat sunt considerate timp efectiv lucrat, fiind remunerate corespunzator.

 Modificari ale jurisdictiei muncii, in sensul:
            Introducerii distinctiei intre conflicte de drepturi si conflicte de interese;
            Introducerii obligatiei instantei de a incerca stingerea conflictului de drepturi prin impacarea partilor;
            Introducerii prevederii potrivit careia hotararile prin care se solutioneaza fondul cauzei se pronunta in ziua in care au luat sfarsit dezbaterile;
            Stabilrii caracterului devolutiv al recursului.

 Abrogarea din Legea nr. 62/2011 a dispozitiilor ce reglementeaza conflictele individuale de munca, in scopul eliminarii neconcordantelor existente intre prevederile acestei legi si Codul muncii.
 
Newsletter PortalCodulMuncii.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Articole similare

Mai062025

Ordinul 19/2025 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap

de Andreea Voiculescu 06 Mai 2025
Ordinul ministrul muncii, familiei, tineretului si solidaritatii sociale,  nr. 19 din 10 ianuarie 2025 pentru modificarea Metodologiei de acordare a sumelor de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, organizatiilor neguvernamentale prevazute la art. 98 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor ...
Mai062025

Decizia 91/2024 privind Codul Administrativ

de Andreea Voiculescu 06 Mai 2025
Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 91 din 25 noiembrie 2024 in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 517 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial nr. 77 din 29 ianuarie 2025 INALTA CURTE DE ...
Mai062025

Decizia 111/2024 privind personalul auxiliar si plata diferentelor salariale

de Andreea Voiculescu 06 Mai 2025
Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 111 din 9 decembrie 2024 in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile cu privire la urmatoarea chestiune de drept: "Daca se impune incadrarea reclamantei ca personal didactic auxiliar, respectiv ingrijitoare in educatie timpurie si plata tuturor drepturilor salariale corespunzatoare de la 1 ianuarie 2024 si plata tuturor diferentelor salariale ...
Feb042025

OUG 156 - 2024 - ordonanta trenulet

de PortalCodulMuncii.ro 04 Feb 2025
Ordonanta de urgenta nr. 156 din 30 decembrie 2024 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial nr. 1334 din 31 decembrie 2024
Ian212025

Art. 52 alin. (1) lit. b) teza a doua din Codul muncii

de Colectiv Portal Codul Muncii 21 Ian 2025
Decizia Curtii Constitutionale nr. 361 din 11 iulie 2024 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin. (1) lit. b) teza a doua din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, publicata in Monitorul Oficial nr. 50 din 21 ianuarie 2025Marian Enache    - presedinteMihaela Ciochina    - judecatorDimitrie-Bogdan Licu    - ...
Ian222025

Transmiterea datelor statistice privind protectia avertizorilor in interes public

de Colectiv Portal Codul Muncii 22 Ian 2025
Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Integritate nr. 693 din 17 ianuarie 2025 pentru transmiterea datelor statistice in conformitate cu prevederile Legii nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public, publicat in Monitorul Oficial nr. 55 din 22 ianuarie 2025 
x