Avand in vedere prevederile art. 15 alin. (2), art. 26, 30, 31, 33, 34, 36, art. 76 alin. (11), art. 77, 86 si ale art. 103 alin. (3) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) si d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) si (2) si ale art. 7 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 113/2013, cu modificarile si completarile ulterioare,
potrivit deliberarilor Consiliului Autoritatii de Supraveghere Financiara din data de 30 iulie 2025,
Autoritatea de Supraveghere Financiara emite prezenta norma.
Capitolul I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta norma reglementeaza procesul de autorizare si continutul prospectului schemei de pensii facultative, precum si procedura de avizare a modificarilor acestuia.
Art. 2. - Prospectul schemei de pensii facultative este elaborat de catre administrator si se adreseaza participantilor la un fond de pensii facultative, denumit in continuare fond de pensii, precum si potentialilor participanti.
Art. 3. - (1) Termenii si expresiile utilizate in prezenta norma au semnificatiile prevazute la art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Lege.
(2) De asemenea, in sensul prezentei norme, sintagma documentul privind informatii-cheie destinate participantilor (DICP) are urmatoarea semnificatie: document elaborat de administrator, prin care se aduc la cunostinta participantilor principalele prevederi cuprinse in prospectul schemei de pensii facultative autorizat sau avizat, ca urmare a modificarilor acestuia de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, precum si un set minim de informatii cu privire la respectivul fond de pensii.
Capitolul II
Continutul prospectului schemei de pensii facultative
Art. 4. - (1) Administratorul de fonduri de pensii facultative elaboreaza si supune autorizarii Autoritatii de Supraveghere Financiara prospectul schemei de pensii facultative.
(2) Orice modificare a prospectului schemei de pensii facultative se realizeaza numai cu avizul prealabil al Autoritatii de Supraveghere Financiara.
(3) DICP contine informatii si date de identificare ale fondului de pensii, ale administratorului, ale depozitarului si ale auditorului financiar, principalele informatii de interes pentru participanti in vederea aderarii la un fond de pensii facultative si este elaborat pe baza continutului prospectului schemei de pensii facultative, astfel cum a fost autorizat de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara. DICP este actualizat in cazul in care au intervenit modificari asupra prospectului de pensii facultative care vizeaza informatiile cuprinse in DICP.
(4) DICP este oferit in mod gratuit potentialilor participanti la semnarea actului individual de aderare. Prospectul schemei de pensii facultative este pus la dispozitia participantilor sau a potentialilor participanti, la cerere, in mod gratuit.
Art. 5. - Prospectul schemei de pensii facultative este documentul elaborat de administrator, care cuprinde principiile schemei de pensii facultative, regulile de investire a activelor fondului de pensii, drepturile si obligatiile partilor, termenii esentiali ai contractului de administrare, ai schemei de pensii facultative, precum si orice alte elemente stabilite de lege si de prezenta norma si care contine cel putin urmatoarele informatii:
1. Prima parte a prospectului schemei de pensii facultative prezinta informatii privind fondul de pensii, administratorul, depozitarul si auditorul acestuia:
a) informatii despre fondul de pensii:
(i) denumirea fondului de pensii;
(ii) gradul de risc al fondului de pensii;
(iii) numarul si data deciziei de autorizare a fondului de pensii;
(iv) codul de inscriere in Registrul Autoritatii de Supraveghere Financiara;
(v) numarul si data deciziei de autorizare a prospectului schemei de pensii facultative;
(vi) numarul si data ultimului aviz de modificare a prospectului schemei de pensii facultative;
(vii) data publicarii si republicarii prospectului schemei de pensii facultative, informatie care se completeaza dupa obtinerea autorizatiei, respectiv dupa obtinerea avizului de modificare a prospectului schemei de pensii facultative;
b) informatii despre administrator:
(i) denumirea si sediul administratorului;
(ii) codul unic de inregistrare;
(iii) numarul de inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului;
(iv) numarul si data deciziei de autorizare a administratorului;
(v) codul de inscriere in Registrul Autoritatii de Supraveghere Financiara;
c) informatii despre depozitar:
(i) denumirea depozitarului;
(ii) codul unic de inregistrare;
(iii) numarul si data avizului Autoritatii de Supraveghere Financiara;
(iv) codul de inscriere in Registrul Autoritatii de Supraveghere Financiara;
d) informatii despre auditorul financiar:
(i) denumirea auditorului financiar;
(ii) codul unic de inregistrare;
(iii) numarul si data avizului Autoritatii de Supraveghere Financiara;
(iv) codul de inscriere in Registrul Autoritatii de Supraveghere Financiara;
e) fraza: "Autoritatea competenta in domeniul reglementarii si supravegherii sistemului de pensii private din Romania este Autoritatea de Supraveghere Financiara."
2. A doua parte a prospectului schemei de pensii facultative cuprinde principiile schemei de pensii facultative si ale politicii de investitii, modul de administrare a fondului de pensii, precum si drepturile si obligatiile partilor prevazute in contractul de administrare:
a) definitiile termenilor utilizati, in mod special cele ale termenilor care definesc politica de investitii, instrumentele financiare si riscurile investitiilor etc.;
b) obiectivele fondului de pensii;
c) conditiile de dobandire a calitatii de participant la un fond de pensii si modalitatea de aderare;
d) frazele:
(i) "Aderarea la un fond de pensii facultative este o optiune individuala, oferirea de beneficii colaterale unei persoane cu scopul de a o convinge sa adere sau sa ramana participant fiind interzisa.";
(ii) "Administratorul nu poate refuza semnarea actului individual de aderare niciunei persoane care are dreptul de a participa la fondul de pensii facultative.";
(iii) "Toti participantii la un fond de pensii facultative au aceleasi drepturi si obligatii si li se aplica un tratament nediscriminatoriu.";
e) informatii privind contributia exprimata in lei:
(i) valoarea contributiei minime la fondul de pensii, fara a depasi limita maxima a contributiei prevazuta de lege;
(ii) modalitatea si termenele de plata a contributiei;
(iii) posibilitatea de modificare a valorii contributiei minime la fondul de pensii;
(iv) posibilitatea suspendarii sau incetarii platii contributiei la fondul de pensii, fara penalizarea participantului si fara ca activul personal al participantului si calitatea de participant sa fie afectate;
(v) posibilitatea pentru participantul la un fond de pensii din Romania care a fost detasat intr-o alta tara de a plati in continuare contributia la fondul de pensii pe durata detasarii;
f) informatii privind suspendarea contributiei:
(i) in situatia in care angajatorul nu isi indeplineste obligatia de plata a contributiei stabilite prin actul individual de aderare pentru o perioada mai mare de 3 luni consecutive de la scadenta obligatiei si nu a instiintat in scris administratorul, acesta din urma poate sa considere suspendata plata contributiei, fara ca activul personal al participantului pentru care se plateste si calitatea de participant sa fie afectate;
(ii) in notificarea catre participant cu privire la suspendarea platii contributiei, administratorul trebuie sa mentioneze faptul ca plata contributiei este suspendata ca urmare a neindeplinirii obligatiei de plata a acesteia, iar reluarea platii se poate efectua oricand;
g) drepturile participantilor:
(i) dreptul la o pensie facultativa sau la plata activului personal net de la data indeplinirii conditiilor prevazute de reglementarile legale in vigoare;
(ii) dreptul de proprietate asupra activului personal;
(iii) dreptul de a fi informat;
(iv) dreptul de a se transfera la un alt fond de pensii;
(v) orice alte drepturi rezultate din prevederile Legii, ale normelor emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara si ale prospectului schemei de pensii facultative;
h) obligatiile participantului:
(i) sa plateasca contributia stabilita de comun acord in actul individual de aderare;
(ii) sa instiinteze in scris administratorul si angajatorul cu privire la orice modificare a datelor sale personale si sa transmita documentele doveditoare in termen de 30 de zile calendaristice de la producerea modificarii;
(iii) sa depuna in format fizic sau electronic la administrator documentele necesare pentru deschiderea dreptului de pensie facultativa;
(iv) orice alte obligatii rezultate din prevederile Legii, normelor emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara si ale prospectului schemei de pensii facultative;
i) informatii privind politica de investitii:
(i) strategia de investire a activelor, in raport cu natura si durata obligatiilor;
(ii) structura portofoliului aferenta gradului de risc al fondului de pensii, cu precizarea limitelor investitionale;
(iii) pietele financiare pe care investeste administratorul;
(iv) riscurile asociate structurii de portofoliu propuse;
(v) metodele de evaluare a riscurilor investitionale;
(vi) metoda de revizuire a regulilor de investire;
j) mentionarea in mod obligatoriu a frazelor:
(i) "Performantele anterioare nu reprezinta o garantie a realizarilor viitoare.";
(ii) "Activele si pasivele fiecarui fond de pensii facultative sunt organizate, evidentiate si administrate distinct, separat de celelalte activitati si de contabilitatea proprie ale administratorului, fara posibilitatea transferului intre fonduri sau intre fonduri si administrator, cu exceptia operatiunilor de corectie sau regularizare aferente platilor/incasarilor eronate.";
(iii) "Autorizarea de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara a prospectului schemei de pensii facultative nu reprezinta o garantie pentru realizarea obiectivelor investitionale ale fondului de pensii.";
(iv) "Autorizarea de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara a prospectului schemei de pensii facultative nu implica in niciun fel aprobarea, evaluarea sau garantarea de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara a calitatii plasamentului in instrumente financiare.";
k) alte elemente pe care administratorul le considera necesare;
l) regimul fiscal al sumelor reprezentand contributiile la fondul de pensii, precum si al operatiunilor fondului de pensii;
m) procedura de calcul al valorii activului net si al valorii unitare a activului net, cu mentiunea ca aceste proceduri sunt in conformitate cu normele emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara, precum si modalitatea si frecventa publicarii acestor valori;
n) procedura de calcul al ratei de rentabilitate a fondului de pensii, cu mentiunea ca aceasta procedura este in conformitate cu normele emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara, precum si modalitatea si termenele publicarii acestei valori;
o) caracteristici ale contului individual al participantilor, cu mentionarea in mod obligatoriu a textului: "Participantul este proprietarul activului personal din contul sau. Activul personal nu poate face obiectul unei executari silite sau al unei tranzactii, sub sanctiunea nulitatii actelor respective. Activul personal nu poate fi gajat sau cesionat, nu poate fi folosit pentru acordarea de credite sau pentru a garanta credite, sub sanctiunea nulitatii.";
p) procedura de convertire a contributiilor in unitati de fond;
q) resursele financiare ale fondului;
r) cuantumul si structura cheltuielilor, respectiv o prezentare detaliata a comisioanelor si taxelor suportate din activul total al fondului de pensii, precum si modalitatea de percepere a acestora;
s) procedura de transfer la un alt fond de pensii si valoarea penalitatilor, dupa caz;
s) modalitatea de plata a activului personal al participantului in caz de invaliditate, deces sau in cazul in care participantul indeplineste conditia prevazuta la art. 93 alin. (2) lit. a) din Lege si nu indeplineste conditia prevazuta la art. 93 alin. (2) lit. c) din Lege, precum si conditiile cumulative pe care trebuie sa le indeplineasca participantul sau beneficiarul, potrivit legii, pentru a obtine o pensie facultativa. Se va mentiona prevederea din lege potrivit careia se va adopta o lege speciala privind organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor reglementate si supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiara;
t) garantii oferite de administrator, in cazul in care acestea exista, cu precizarea tipului de garantie oferit, precum si obligatia constituirii provizionului tehnic aferent;
t) in cazul in care administratorul nu ofera niciun tip de garantie, precizarea expresa a acestui fapt;
u) obligatiile de informare ale administratorului fata de participanti:
(i) tipurile de informari;
(ii) periodicitatea si modalitatea de informare;
(iii) informatiile gratuite si contra cost pe care le poate obtine participantul;
v) procedura de modificare a prospectului schemei de pensii facultative si modalitatea de notificare a participantilor cu privire la modificarea prospectului schemei de pensii facultative;
w) informatii referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal, administratorul avand dreptul sa prelucreze datele personale ale participantilor numai in scopuri legate de indeplinirea obligatiilor acestuia, conform prevederilor prospectului schemei de pensii facultative, pentru colectarea contributiilor participantilor la fondul de pensii, pentru statistici, marketing direct din partea administratorului, in vederea prezentarii altor produse proprii de pensii private, precum si in cadrul relatiilor administratorului cu autoritatile competente si, in general, in legatura cu realizarea unui interes legitim sau cu indeplinirea unei obligatii legale a administratorului.
3. A treia parte a prospectului schemei de pensii facultative cuprinde mentiunea ca pe pagina proprie de internet a administratorului pot fi consultate contractul de administrare, contractul de societate, precum si urmatoarele informatii pe care administratorul este obligat sa le publice pe pagina proprie de internet:
a) datele de contact ale administratorului: adresa, telefon, fax, pagina de internet;
b) capitalul social subscris si varsat;
c) structura actionariatului: numele/denumirea actionarului, procentul detinerilor in capitalul social al administratorului;
d) informatii despre structura organelor statutare de conducere ale administratorului, respectiv consiliu de administratie, directori sau consiliu de supraveghere, directorat/conducatori, dupa caz.
Art. 6. - DICP contine urmatoarele:
1. Prima parte a DICP prezinta informatii si date de identificare ale fondului de pensii, administratorului, depozitarului si ale auditorului acestuia:
a) informatii despre fondul de pensii:
(i) denumirea fondului de pensii;
(ii) gradul de risc al fondului de pensii;
b) informatii despre administrator:
(i) denumirea administratorului;
(ii) datele de contact: adresa, telefon, fax, pagina de internet;
(iii) capitalul social subscris si varsat;
(iv) structura actionariatului: numele/denumirea actionarului, procentul detinerilor in capitalul social al administratorului;
(v) informatii despre structura organelor statutare de conducere ale administratorului, respectiv consiliu de administratie, directori sau consiliu de supraveghere, directorat/conducatori, dupa caz;
c) informatii despre depozitar:
(i) denumirea depozitarului;
(ii) pagina de internet;
d) informatii despre auditorul financiar:
(i) denumirea auditorului financiar;
(ii) pagina de internet;
e) fraza: "Autoritatea competenta in domeniul reglementarii si supravegherii sistemului de pensii private din Romania este Autoritatea de Supraveghere Financiara."
2. A doua parte a DICP cuprinde informatii privind principiile schemei de pensii facultative si ale politicii de investitii:
a) conditiile de dobandire a calitatii de participant la un fond de pensii facultative si modalitatea de aderare;
b) informatii privind contributia exprimata in lei:
(i) modalitatea si termenele de plata a contributiei;
(ii) valoarea contributiei minime la fond, fara a depasi limita maxima a contributiei prevazuta de lege;
c) drepturile participantilor rezultate din prevederile Legii, ale normelor emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara si ale prospectului schemei de pensii facultative, precum si alte informatii pe care administratorul le considera de interes in vederea comunicarii catre participanti prin DICP;
d) obligatiile participantilor rezultate din prevederile Legii, ale normelor emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara si ale prospectului schemei de pensii facultative, precum si alte informatii pe care administratorul le considera de interes in vederea comunicarii catre participanti prin DICP;
e) informatii privind politica de investitii:
(i) strategia de investire a activelor, in raport cu natura si durata obligatiilor;
(ii) structura portofoliului aferenta gradului de risc al fondului de pensii, cu precizarea categoriilor de active;
f) informatii referitoare la deductibilitatea sumelor reprezentand contributii la fondurile de pensii facultative;
g) enumerarea comisioanelor si taxelor suportate din activul total;
h) obligatiile de informare ale administratorului fata de participanti:
(i) tipurile de informari;
(ii) periodicitatea si modalitatea de informare;
(iii) informatiile gratuite si contra cost pe care le poate obtine participantul;
i) procedura de modificare a prospectului schemei de pensii facultative si modalitatea de notificare a participantilor cu privire la modificarea prospectului schemei de pensii facultative;
j) sintagma: "Prospectul schemei de pensii facultative se pune la dispozitia participantului in mod gratuit la sediul administratorului sau se consulta accesand pagina proprie de internet a administratorului."
Capitolul III
Autorizarea prospectului schemei de pensii facultative
Sectiunea 1 - Dispozitii generale
Art. 7. - (1) Pentru a administra un fond de pensii facultative, administratorul elaboreaza si supune autorizarii Autoritatii de Supraveghere Financiara prospectul schemei de pensii facultative.
(2) Autorizarea primului prospect al schemei de pensii facultative se realizeaza in cadrul procesului de autorizare ca administrator al societatii de pensii, al societatii de asigurare sau al societatii de administrare a investitiilor.
Art. 8. - Administratorul trebuie sa obtina autorizarea prospectului schemei de pensii facultative pentru fiecare fond de pensii facultative pe care intentioneaza sa il administreze.
Art. 9. - (1) Decizia de autorizare a prospectului schemei de pensii facultative se emite in baza unei cereri, al carei model este prevazut in anexa nr. 2.
(2) Cererea de autorizare a primului prospect al schemei de pensii facultative, insotita de documentatia completa, se depune in format fizic sau electronic la Autoritatea de Supraveghere Financiara odata cu cererea de autorizare ca administrator de fonduri de pensii facultative de catre reprezentantul legal al societatii de pensii, al societatii de asigurare sau al societatii de administrare a investitiilor.
Sectiunea 2 - Procedura de autorizare a prospectului schemei de pensii facultative
Art. 10. - (1) Cererea pentru autorizarea prospectului schemei de pensii facultative este insotita de urmatoarele documente:
a) schema de pensii facultative, in baza careia se elaboreaza prospectul, intocmita in conformitate cu prevederile Legii;
b) prospectul schemei de pensii facultative, intocmit conform prevederilor art. 5;
c) DICP, intocmit conform prevederilor art. 6;
d) proiectul contractului de administrare, intocmit in conformitate cu modelul-cadru prevazut in anexa nr. 1;
e) proiectul contractului de depozitare;
f) proiectul contractului de societate;
g) imputernicire semnata de catre reprezentantul legal al administratorului, in cazul in care acesta deleaga una sau mai multe persoane pentru a reprezenta societatea in relatia cu Autoritatea de Supraveghere Financiara;
h) dovada platii taxei de autorizare a prospectului schemei de pensii facultative.
(2) Autoritatea de Supraveghere Financiara hotaraste cu privire la autorizarea prospectului schemei de pensii facultative in termen de 30 de zile calendaristice de la inregistrarea dosarului complet al solicitantului.
(3) Decizia de autorizare a prospectului se comunica in termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(4) Orice solicitare a Autoritatii de Supraveghere Financiara privind informatii suplimentare sau modificarea documentelor prezentate initial intrerupe termenul prevazut la alin. (2), un nou termen incepand sa curga de la data depunerii in format fizic sau electronic a respectivelor informatii sau modificari, depunere care nu poate fi facuta mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii Autoritatii de Supraveghere Financiara, sub sanctiunea respingerii cererii.
(5) In situatia in care documentele depuse in format fizic sau electronic sunt incomplete, ilizibile sau se constata depunerea acestora intr-o forma necorespunzatoare, precum si lipsa unor documente, se solicita completarea sau inlocuirea acestora, dupa caz.
Art. 11. - (1) Neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a uneia dintre conditiile prevazute in prezenta norma atrage respingerea cererii pentru autorizarea prospectului schemei de pensii facultative.
(2) Decizia de respingere, scrisa si motivata, se comunica solicitantului in termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) In termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicarii acesteia, decizia de respingere poate fi contestata in conformitate cu legislatia in vigoare privind contenciosul administrativ.
Capitolul IV
Modificarea prospectului schemei de pensii facultative
Sectiunea 1 - Procedura de modificare a prospectului schemei de pensii facultative
Art. 12. - Modificarea prospectului schemei de pensii facultative se face cu aplicarea procedurii prevazute in prezenta norma.
Art. 13. - Administratorul trebuie sa obtina avizul prealabil al Autoritatii de Supraveghere Financiara pentru propunerile de modificare a prospectului, in conformitate cu procedura prevazuta in prezenta norma.
Art. 14. - (1) Avizul de modificare a prospectului schemei de pensii facultative se emite in baza unei cereri pentru avizarea modificarii prospectului, al carei model este prevazut in anexa nr. 3.
(2) Cererea, insotita de documentatia completa, se depune in format fizic sau electronic la Autoritatea de Supraveghere Financiara de catre administratorul care intentioneaza sa modifice prospectul.
Art. 15. - Cererea pentru avizarea modificarii prospectului este insotita de urmatoarele documente:
a) nota de fundamentare a administratorului si modificarile propuse, evidentiate comparativ, semnate de reprezentantul legal al administratorului;
b) forma finala a prospectului schemei de pensii facultative, care urmeaza a fi publicata in cazul obtinerii avizului Autoritatii de Supraveghere Financiara pentru modificarea prospectului;
c) DICP actualizat, numai in situatia in care modificarile aduse prospectului schemei de pensii facultative privesc informatii care se regasesc si in acesta, conform prevederilor art. 6;
d) imputernicire semnata de catre reprezentantul legal al societatii de pensii, in cazul in care acesta deleaga una sau mai multe persoane pentru a reprezenta societatea in relatia cu Autoritatea de Supraveghere Financiara;
e) dovada platii taxei pentru avizarea modificarii prospectului schemei de pensii facultative.
Art. 16. - (1) Autoritatea de Supraveghere Financiara hotaraste cu privire la emiterea avizului de modificare a prospectului, in termen de 30 de zile calendaristice de la inregistrarea dosarului complet al solicitantului.
(2) Orice solicitare a Autoritatii de Supraveghere Financiara privind informatii suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate initial intrerupe termenul prevazut la alin. (1), un nou termen incepand sa curga de la data depunerii in format fizic sau electronic a respectivelor informatii sau modificari, depunere care nu poate fi facuta mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii Autoritatii de Supraveghere Financiara, sub sanctiunea respingerii cererii.
(3) In situatia in care documentele depuse in format fizic sau electronic sunt incomplete, ilizibile sau se constata depunerea acestora intr-o forma necorespunzatoare, precum si lipsa unor documente, se solicita completarea sau inlocuirea acestora, dupa caz.
Art. 17. - (1) Neindeplinirea uneia dintre conditiile prevazute in prezenta norma duce la respingerea cererii de eliberare a avizului pentru modificarea prospectului.
(2) Avizul sau decizia de respingere, scrisa si motivata, se comunica solicitantului in termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestata in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicarii ei, in conformitate cu legislatia in vigoare privind contenciosul administrativ.
Art. 18. - O noua cerere de eliberare a avizului pentru modificarea prospectului poate fi adresata Autoritatii de Supraveghere Financiara numai dupa ce au fost remediate deficientele care au constituit motivele de respingere a cererii initiale.
Art. 19. - (1) Contractul de administrare poate fi modificat numai cu avizul Autoritatii de Supraveghere Financiara.
(2) Daca in urma modificarilor aduse contractului de administrare se modifica si prevederi ale prospectului schemei de pensii facultative, cererea de avizare a modificarii contractului de administrare se depune in format fizic sau electronic la Autoritatea de Supraveghere Financiara concomitent cu cererea de avizare a modificarii prospectului.
(3) Cererea de avizare a modificarii contractului de administrare se depune in format fizic sau electronic, insotita de:
a) nota de fundamentare a administratorului si modificarile propuse, evidentiate comparativ, semnate de reprezentantul legal al administratorului;
b) contractul de administrare, in forma modificata, si actul aditional la contractul de administrare.
(4) Autoritatea de Supraveghere Financiara avizeaza modificarea contractului de administrare, in termen de 30 de zile calendaristice de la inregistrarea dosarului complet al solicitantului.
Art. 20. - (1) Administratorul are obligatia sa actualizeze de indata DICP, in situatia modificarii altor informatii decat cele prevazute in prospectul schemei de pensii facultative.
(2) Versiunea actualizata a DICP se notifica Autoritatii de Supraveghere Financiara si se publica pe pagina de internet a administratorului, in termenul prevazut la alin. (1).
(3) In situatia prevazuta la art. 26 alin. (3) din Lege, modificarea comisionului de administrare intra in vigoare in termen de 6 luni de la data obtinerii avizului Autoritatii de Supraveghere Financiara asupra modificarilor aduse prospectului schemei de pensii facultative.
Sectiunea 2 - Obligatii de publicare si republicare
Art. 21. - (1) Prospectul schemei de pensii facultative este pus in mod obligatoriu si gratuit la dispozitia publicului, la sediul social si la sediile secundare autorizate ale administratorului.
(2) Prospectul schemei de pensii facultative se publica in mod obligatoriu pe pagina proprie de internet a administratorului, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea deciziei de autorizare emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara.
Art. 22. - (1) Prospectul schemei de pensii facultative, in forma modificata, se publica cu respectarea prevederilor legale privind informatiile continute in materiale publicitare referitoare la fondurile de pensii facultative si administratorii acestora.
(2) Prospectul schemei de pensii facultative se republica integral, pe pagina proprie de internet a administratorului, dupa fiecare modificare avizata de Autoritatea de Supraveghere Financiara, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea avizului de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara.
(3) Republicarea prospectului se anunta cel putin intr-un cotidian national cu aparitie in format letric si/sau in format digital, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea avizului de modificare de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara.
Art. 23. - DICP, precum si orice modificare a acestuia sunt puse in mod obligatoriu si gratuit la dispozitia publicului, la sediul social si la sediile secundare autorizate ale administratorului, si se publica pe pagina proprie de internet a administratorului, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea deciziei de autorizare/de avizare a prospectului schemei de pensii facultative emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara.
Art. 24. - Contractul de administrare se republica integral pe pagina proprie de internet a administratorului, dupa fiecare modificare avizata de Autoritatea de Supraveghere Financiara, in termen de 5 zile lucratoare de la data comunicarii avizului de modificare de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara.
Capitolul V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 25. - (1) Cererile depuse la Autoritatea de Supraveghere Financiara si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei norme se solutioneaza de Autoritatea de Supraveghere Financiara conform prevederilor prezentei norme.
(2) De la data comunicarii avizului de modificare a prospectului schemei de pensii facultative, in conformitate cu prevederile prezentei norme, in activitatea de marketing a fondurilor de pensii facultative se utilizeaza prospectul in forma modificata si DICP modificat, dupa caz.
(3) In termen de 30 de zile calendaristice de la data publicarii anuntului cu privire la modificarea prospectului prevazut la art. 22 alin. (3), participantii pot solicita transferul la un alt fond de pensii facultative, fara penalitati de transfer, toate cheltuielile aferente transferului fiind in sarcina administratorului.
Art. 26. - Nerespectarea prevederilor prezentei norme se sanctioneaza in conformitate cu prevederile capitolului XVII din Lege.
Art. 27. - Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta norma.
Art. 28. - (1) Prezenta norma se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data publicarii.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei norme se abroga Norma nr. 16/2010 privind prospectul schemei de pensii facultative, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 27/2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 800 din 30 noiembrie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
Presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara, Alexandru Petrescu |
Anexa nr. 1:
CONTRACT-CADRU DE ADMINISTRARE
- model –
Prezentul contract se incheie intre:
Societatea de administrare a fondului de pensii facultative ................................ (denumirea), cu sediul in ..........................., persoana juridica romana, inregistrata la Oficiul National al Registrului Comertului cu nr. ..........., cod unic de inregistrare ................, cod IBAN ..........., deschis la ....................., nr. si data deciziei de autorizare ca administrator, emisa de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, .............., codul de inscriere in Registrul Autoritatii de Supraveghere Financiara ..................., reprezentata legal prin .............................. (numele, prenumele, C.I./B.I. seria .... nr. ......),
in calitate de .................................., denumita in continuare ........................, si participantii ...................................... (numele ..................., prenumele .................., cetatenia ...................., cu domiciliul in ................, C.I./B.I. seria ...... nr. .............., CNP ......................).
CAPITOLUL 1
Obiectul contractului
1. Art. 1. - (1) Obiectul prezentului contract il constituie administrarea fondului de pensii facultative ........................................ .
(2) Prin administrare, in sensul prezentului contract, partile inteleg .....................................
(3) Participantul la fondul de pensii facultative imputerniceste administratorul in vederea realizarii obiectului prezentului contract.
(4) Principiile schemei de pensii facultative sunt ............................................................ .
(5) Administratorul fondului de pensii facultative este obligat sa respecte eventualele limitari ce ar decurge din prevederile prezentului contract.
CAPITOLUL 2
Durata contractului
2. Art. 2
Durata prezentului contract este de .............................................. .
Pretul contractului .......................................... .
3. Art. 3
Pretul contractului este de .......................; modalitati de plata ....................... .
4. Art. 4
Pentru administrarea fondului de pensii facultative, administratorul va retine un comision de administrare care consta intr-un procent de .......... % pe luna, aplicat la activul total al fondului de pensii facultative.
5. Art. 5
Metoda de calcul si de percepere a comisionului de administrare este ............................ .
CAPITOLUL 3
Obligatiile administratorului
6. Art. 6
Obligatiile administratorului fondului de pensii facultative sunt .................................... .
7. Art. 7
In vederea ducerii la indeplinire a obligatiilor ce ii revin, administratorul fondului de pensii facultative va actiona numai in interesul participantilor la fond si va lua toate masurile necesare pentru prevenirea, inlaturarea, limitarea pierderilor, precum si pentru exercitarea si incasarea drepturilor cuvenite aferente activelor din portofoliul administrat.
8. Art. 8
Evidentele administratorului referitoare la participanti, contributii, investitii si pensii facultative ......................................................................... .
9. Art. 9
Procedurile privind modalitatile de solutionare a sesizarilor si reclamatiilor, precum si procedurile de remediere a deficientelor ....................................................................... .
10. Art. 10
Administratorul va comunica participantilor la fondul de pensii facultative orice informatie ceruta de acestia si avand legatura cu obiectul prezentului contract, conform Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL 4
Drepturile participantilor
11. Art. 11
Drepturile participantilor la fondul de pensii facultative sunt ........................................... .
CAPITOLUL 5
Obligatiile participantilor
12. Art. 12
Obligatiile participantilor la fondul de pensii facultative sunt ......................................... .
CAPITOLUL 6
Raspunderea partilor
13. Art. 13
Administratorul fondului de pensii facultative raspunde pentru orice prejudiciu produs participantilor prin:
a) incalcarea actelor normative si/sau a reglementarilor legale in vigoare;
b) dol;
c) neexecutarea sau executarea defectuoasa a obligatiilor asumate prin prezentul contract.
CAPITOLUL 7
Depozitarea
14. Art. 14
Administratorul este imputernicit prin prezentul contract sa incheie un contract cu un depozitar definit conform art. 2 alin. (1) pct. 16 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, care sa fie responsabil pentru tinerea in siguranta a tuturor activelor fondului de pensii facultative, precum si pentru indeplinirea tuturor celorlalte obligatii legale in legatura cu activitatea de depozitare si custodie.
CAPITOLUL 8
Auditul
15. Art. 15
Administratorul este imputernicit prin prezentul contract sa incheie un contract cu persoane fizice sau juridice, persoane active, avizate de Autoritatea de Supraveghere Financiara, membre ale Camerei Auditorilor Financiari din Romania, care sa fie responsabile pentru auditarea situatiilor financiar-contabile ale fondului de pensii facultative, precum si pentru indeplinirea tuturor celorlalte obligatii legale in legatura cu activitatea de audit.
16. Art. 16
Modalitatile de control exercitate de catre auditori ........................................................... .
CAPITOLUL 9
Forta majora
17. Art. 17
Forta majora inlatura raspunderea, daca este comunicata in termen de ........... zile calendaristice de la data aparitiei si demonstrata in termen de ........... zile calendaristice de la data aparitiei.
CAPITOLUL 10
Modificarea contractului
18. Art. 18
Modificarea prezentului contract se va face prin act aditional, intrarea in vigoare a modificarilor contractului urmand a se realiza conform prevederilor legale in vigoare.
CAPITOLUL 11
Incetarea contractului
19. Art. 19. - (1) Prezentul contract inceteaza de plin drept si fara interventia instantei de judecata in cazurile prevazute de lege si de reglementarile speciale privind pe oricare dintre parti.
(2) Transferul activelor aferente conturilor individuale ale participantilor se va realiza conform prevederilor legale.
CAPITOLUL 12
Litigii
20. Art. 20. - (1) Modul de rezolvare a litigiilor ..................................................... .
(2) Instanta competenta este ................................................... .
Anexa nr. 2:
Anexa nr. 3: