Argument pentru evaluarea perfomantelor salariatilor - Codul muncii
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 4 Iulie 2025
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
04 Feb 2013

Argument pentru evaluarea perfomantelor salariatilor



Criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca, in conformitate cu art. 17 alin. (4) din Codul muncii, republicat. Prin urmare, odata cu intrarea in vigoare a noilor dispozitii legale, contractele individuale de munca ale salariatilor vor contine si aceste criterii.

Evaluarea salariatilor devine obligatorie in cazul in care angajatorul intentioneaza sa efectueze concedieri individuale sau colective.

Literatura de specialitate releva ca evaluarea performantelor salariatilor reprezinta activitatea de baza a managementului resurselor umane desfasurata in vedererea determinarii gradului in care angajatii isi indeplinesc sarcinile si responsabilitatile care le revin.

In privinta angajatilor din sistemul privat, evaluarea performantelor profesionale se realizeaza in conditiile si termenele stabilite prin reglementarile interne de la nivelul angajatorilor (contracte colective de munca, regulamente interne).

Potrivit art. 63 alin. (2) din Codul muncii, republicat, concedierea salariatului pentru motivul prevazut la art. 61 lit. d) poate fi dispusa numai dupa evaluarea prealabila a salariatului, conform procedurii de evaluare stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, in lipsa acestuia, prin regulamentul intern.

Totodata, conform lit. i) din art. 258 din Codul muncii, republicat, astfel cum a fost introdusa prin Legea nr. 40/2011, regulamentul intern cuprinde si dispozitii referitoare la criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.

Asadar, prin CCM si regulamentul intern se va stabili procedura de evaluare a performantelor salariatilor, respectiv termenele si conditiile in care se va desfasura evaluarea, procedura care se va aplica cu titlu obligatoriu salariatilor ce vor fi concediati pentru necorespundere profesionala.

Ca urmare a evaluarii, unii salariati vor putea fi promovati, iar altii gasiti necorespunzator pentru cerintele postului vor putea fi concediati pentru necorespundere profesionala.
Evaluarea performantelor salariatilor este un concept ce face parte din managementul resurselor umane de la nivelul angajatorului.

Prin urmare, apreciem ca evaluarea salariatilor trebuie sa vizeze intregul personal al angajatorului, stabilindu-se un sistem formal de evaluare a performantei care sa fie aplicat unitar personalului de aceeasi specialitate sau tuturor acelora care detin posturi identice, iar procedura de evaluare sa se aplice tuturor salariatilor, nu numai celor care vor fi concediati pentru necorespundere sau in cazul concedierilor colective.

Furnizarea de documente cat mai complete, cat mai exacte si totodata verificabile in vederea elaborarii deciziilor de personal constituie o cerinta deosebit de importanta in sustinerea sistemelor de evaluare a performantelor, insa documentatia apare foarte importanta in special in situatiile in care evaluarea performantei este folosita in deciziile de promovare sau concediere.

Potrivit specialistului in domeniul resurselor umane, P. Lemaitre, evaluarea reprezinta operatiunea de elaborare periodica a bilantului muncii depuse de colaboratori, in scopul discutarii cu acestia a progreselor inregistrate si a masurilor necesare a fi luate in viitor. Prin urmare, de esenta evaluarii profesionale este caracterul periodic al acestei operatiuni.

Periodicitatea evaluarii salariatilor este stabilita in cadrul procedurii asa incat, odata ce a stabilit o anumita periodicitate, evident ca va trebui sa respecte regulile stabilite, sa efectueze evaluarea si sa detina in urma acesteia documente care fac dovada indeplinirii acesteia.

Pentru aceste motive consideram ca evaluarea salariatilor este o procedura obligatorie la nivelul oricarui angajator.

Desi Codul muncii prevede numai obligativitatea inserarii acestor criterii de evaluare in continutul contractului individual de munca, fara a dispune insa o anumita sanctiune pentru nerespectarea indeplinirii obligatiei de infiintare, in unele opinii s-a interpretat ca nu ar exista o sanctiune – din moment ce Codul muncii care reglementeaza o atare obligativitate nu o prevede.

Insa, potrivit art. 5 lit. a) din Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, aceasta controleaza modul in care sunt respectate prevederile referitoare la relatiile de munca. In temeiul art. 19 din aceeasi lege, inspectorii de munca au dreptul sa dispuna masuri atunci cand angajatorii nu isi indeplinesc obligatiile legale.

Conform art. 21 din Legea nr. 108/1999, refuzul unui angajator, persoana fizica sau juridica, de a aduce la indeplinire masurile obligatorii dispuse de inspectorul de munca la termenele stabilite de acesta, in limitele si cu respectarea prevederilor art. 6 si art. 19 din lege constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 10.000 lei.

In consecinta, si nerespectarea masurii dispuse angajatorului de a avea inserate in cuprinsul contractului individual de munca, potrivit art. 17 din Codul muncii, a criteriilor de evaluare, poate fi sanctionata contraventional asa cum am aratat mai sus.

Daca angajatorul concediaza pentru necorespundere profesionala fara o evaluare in prealabil, decizia de concediere este lovita de nulitate, partile fiind repuse in situatia anterioara emiterii deciziei.

Prin urmare, angajatorul care va proceda astfel se va afla in situatia de a plati salariatului toate salariile la zi, fiindu-i anulata decizia de concediere.

Cum un litigiu poate dura si 3 ani, imaginati-va ca salariile astfel platite echivaleaza cu o amenda ce poate varia in functie de salariul angajatului care nu poate fi mai mic de 700 de lei (minimum pe economie) si, de exemplu, 2.000 lei un salariu mediu.

Astfel:
700 lei salariul + 38% cheltuielile angajatorului = 996 lei x 36 luni = 34.776 lei pentru salariul minim pe economie
2000 lei + 38%  cheltuielile angajatorului = 2760 x 36 luni = 99.360 lei pentru un venit mediu.
 
Newsletter PortalCodulMuncii.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Articole similare

Mai062025

Ordinul 19/2025 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap

de Andreea Voiculescu 06 Mai 2025
Ordinul ministrul muncii, familiei, tineretului si solidaritatii sociale,  nr. 19 din 10 ianuarie 2025 pentru modificarea Metodologiei de acordare a sumelor de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, organizatiilor neguvernamentale prevazute la art. 98 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor ...
Mai062025

Decizia 91/2024 privind Codul Administrativ

de Andreea Voiculescu 06 Mai 2025
Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 91 din 25 noiembrie 2024 in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 517 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial nr. 77 din 29 ianuarie 2025 INALTA CURTE DE ...
Mai062025

Decizia 111/2024 privind personalul auxiliar si plata diferentelor salariale

de Andreea Voiculescu 06 Mai 2025
Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 111 din 9 decembrie 2024 in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile cu privire la urmatoarea chestiune de drept: "Daca se impune incadrarea reclamantei ca personal didactic auxiliar, respectiv ingrijitoare in educatie timpurie si plata tuturor drepturilor salariale corespunzatoare de la 1 ianuarie 2024 si plata tuturor diferentelor salariale ...
Feb042025

OUG 156 - 2024 - ordonanta trenulet

de PortalCodulMuncii.ro 04 Feb 2025
Ordonanta de urgenta nr. 156 din 30 decembrie 2024 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial nr. 1334 din 31 decembrie 2024
Ian212025

Art. 52 alin. (1) lit. b) teza a doua din Codul muncii

de Colectiv Portal Codul Muncii 21 Ian 2025
Decizia Curtii Constitutionale nr. 361 din 11 iulie 2024 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin. (1) lit. b) teza a doua din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, publicata in Monitorul Oficial nr. 50 din 21 ianuarie 2025Marian Enache    - presedinteMihaela Ciochina    - judecatorDimitrie-Bogdan Licu    - ...
Ian222025

Transmiterea datelor statistice privind protectia avertizorilor in interes public

de Colectiv Portal Codul Muncii 22 Ian 2025
Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Integritate nr. 693 din 17 ianuarie 2025 pentru transmiterea datelor statistice in conformitate cu prevederile Legii nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public, publicat in Monitorul Oficial nr. 55 din 22 ianuarie 2025 
x