H.G. nr. 510/2010 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca - Protectia muncii
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Testare gratuita
PortalCodulMuncii.ro
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton

H.G. nr. 510/2010 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca

Raspuns oferit de Colectiv Portal Codul Muncii
Colectiv Portal Codul Muncii
16 Mar 2011

 HOTARARE nr. 510 din 2 iunie 2010 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la expunerea lucratorilor la riscurile generate de radiatiile optice artificiale

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
 CAPITOLUL I: Dispozitii generale

 SECTIUNEA 1: Obiectivul si domeniul de aplicare

 Art. 1
Prevederile prezentei hotarari stabilesc cerintele minime privind protectia lucratorilor impotriva riscurilor pentru securitatea si sanatatea lor, generate sau care pot fi generate de expunerea la radiatii optice artificiale la locul de munca.
 
Art. 2
Prevederile prezentei hotarari se aplica activitatilor in care lucratorii sunt expusi sau este posibil sa fie expusi, prin natura muncii lor, la riscuri generate de radiatiile optice artificiale.
 
Art. 3
Prevederile Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 se aplica integral tuturor domeniilor mentionate la art. 2, fara a aduce atingere dispozitiilor mai restrictive si/sau specifice cuprinse in prezenta hotarare.
 
Art. 4
Prezenta hotarare se refera la riscurile pentru sanatatea si securitatea lucratorilor, generate de efectele nocive pentru ochi si piele ale expunerii la radiatii optice artificiale.

 SECTIUNEA 2: Definitii
 
Art. 5
In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
a)radiatii optice - toate radiatiile electromagnetice cu lungimea de unda cuprinsa intre 100 nm si 1 mm;
b)laser (amplificarea luminii printr-o emisie stimulata de radiatii) - orice dispozitiv realizat pentru a produce sau amplifica radiatii electromagnetice cu lungimea de unda corespunzatoare radiatiilor optice, in special prin procedeul de emisie stimulata controlata;
c)radiatii laser - radiatiile optice care provin de la un laser;
d)radiatii incoerente - toate radiatiile optice, altele decat radiatiile laser;
e)valori-limita de expunere - limitele de expunere la radiatiile optice care sunt bazate direct pe efecte dovedite asupra sanatatii si pe consideratii biologice; respectarea acestor limite va asigura protectia lucratorilor expusi la surse artificiale de radiatii optice impotriva oricarui efect nociv cunoscut asupra sanatatii lor;
f)iluminare energetica (E) sau densitate de putere - puterea radiata incidenta pe unitate de suprafata pe o suprafata, exprimata in watt pe metru patrat (Wm-2);
g)expunere energetica (H) - integrala iluminarii energetice in raport cu timpul, exprimata in joule pe metru patrat (Jm-2);
h)luminanta energetica (L) - fluxul energetic sau puterea pe unitate de unghi solid si pe unitate de suprafata, exprimat/exprimata in wati pe metru patrat pe steradian (Wm-2sr-1);
i)nivel - combinatia de iluminare energetica, expunere energetica si luminanta energetica la care este expus lucratorul.
 
Art. 6
Spectrul radiatiilor optice definite la art. 5 lit. a) este divizat in radiatii ultraviolete, radiatii vizibile si radiatii infrarosii:
a)radiatii ultraviolete - radiatiile optice cu lungimea de unda cuprinsa intre 100 nm si 400 nm; spectrul ultraviolet este divizat in radiatii UVA (315-400 nm), UVB (280-315 nm) si UVC (100-280 nm);
b)radiatii vizibile - radiatiile optice cu lungimea de unda cuprinsa intre 380 nm si 780 nm;
c)radiatii infrarosii - radiatiile optice cu lungimea de unda cuprinsa intre 780 nm si 1 mm; spectrul infrarosu este divizat in radiatii IRA (780-1.400 nm), IRB (1.400-3.000 nm) si IRC (3.000 nm - 1 mm).
 
SECTIUNEA 3: Valori-limita de expunere
 
Art. 7
Valorile-limita de expunere pentru radiatiile incoerente, altele decat cele emise de surse naturale de radiatii optice, sunt stabilite in anexa nr. 1.
 
Art. 8
Valorile-limita de expunere pentru radiatiile laser sunt stabilite in anexa nr. 2.
 
CAPITOLUL II: Obligatiile angajatorilor

 SECTIUNEA 1: Determinarea expunerii si evaluarea riscurilor

 Art. 9
(1)Pentru indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 7 alin. (4) si la art. 12 alin. (1) din Legea nr. 319/2006, angajatorul evalueaza, in cazul lucratorilor expusi la surse artificiale de radiatii optice, si, daca este necesar, masoara si/sau calculeaza nivelurile de radiatii optice la care pot fi expusi lucratorii, in scopul de a putea defini si pune in aplicare masurile necesare pentru a reduce expunerea la nivelurile limitelor aplicabile.
 (2)Metodologia utilizata la evaluare, masurare si/sau calcularea nivelurilor de radiatii optice este in conformitate cu urmatoarele standarde sau recomandari:
a)pentru radiatiile laser, standardele Comisie Electrotehnice Internationale (CEI);
b)pentru radiatiile incoerente, recomandarile Comisiei Internationale de Iluminat (CIE) si ale Comitetului European de Standardizare (CEN).
(3)In cazul in care se constata situatii de expunere care nu sunt reglementate de aceste standarde si recomandari, evaluarea, masurarea si/sau calcularea se efectueaza potrivit recomandarilor stabilite stiintific la nivel national sau international.
(4)In cele doua situatii de expunere, evaluarea poate lua in considerare datele furnizate de catre producatorii echipamentelor, atunci cand acestea din urma fac obiectul unor reglementari comunitare specifice.
 
Art. 10
(1)Evaluarea, masurarea si/sau calcularea prevazute la art. 9 se planifica si se efectueaza de catre serviciile sau persoanele competente la intervale corespunzatoare, luand in considerare, in special, dispozitiile art. 8 si 18 din Legea nr. 319/2006 privind persoanele sau serviciile competente necesare, precum si consultarea si participarea lucratorilor.
(2)Datele obtinute din evaluarea, inclusiv masurarea si/sau calcularea nivelului de expunere prevazut la alin. (1) se pastreaza intr-o forma care sa permita consultarea acestora la o data ulterioara.
 
Art. 11
Potrivit prevederilor art. 7 alin. (4) din Legea nr. 319/2006, angajatorul trebuie sa ia in considerare la evaluarea riscului urmatoarele elemente:
a)nivelul, domeniul lungimilor de unda si durata expunerii la surse artificiale de radiatie optica;
b)valorile-limita de expunere prevazute la art. 7 si 8;
c)orice impact asupra securitatii si sanatatii lucratorilor care apartin unor grupuri sensibile la riscuri specifice;
d)orice impact eventual asupra securitatii si sanatatii lucratorilor rezultat din interactiuni, la locul de munca, intre radiatii optice si substante chimice fotosensibile;
e)orice impact indirect, precum pierderea temporara a vederii, o explozie sau un incendiu;
f)existenta unor echipamente de schimb, proiectate pentru a reduce nivelul de expunere la radiatii optice artificiale;
g)informatii corespunzatoare obtinute in urma supravegherii sanatatii, inclusiv informatii publicate, in masura posibilitatilor;
h)expunerea la mai multe surse de radiatii optice artificiale;
i)clasificarea unui laser potrivit standardului relevant al CEI si, in ceea ce priveste sursele artificiale care pot provoca leziuni similare celor provocate de laserele din clasa 3B sau 4, orice clasificare similara;
j)informatii furnizate de producatorii surselor de radiatii optice si ai echipamentelor de munca, asociate potrivit reglementarilor comunitare specifice.

 Art. 12
(1)Evaluarea riscurilor poate sa contina justificarea angajatorului in situatia in care, conform naturii si amplorii riscului legat de expunerea la radiatii optice artificiale, nu mai este necesara o evaluare ulterioara detaliata a riscului.
(2)Evaluarea riscului va fi actualizata periodic, in special daca exista modificari semnificative sau daca rezultatele supravegherii medicale reclama aceasta evaluare.

 SECTIUNEA 2: Evitarea sau reducerea expunerii la riscuri
 
Art. 13
Riscurile legate de expunerea la radiatii optice artificiale trebuie eliminate sau reduse la un nivel cat mai mic posibil, tinandu-se cont de progresul tehnic si de disponibilitatea masurilor de control al riscului la sursa.
 
Art. 14
Reducerea riscurilor datorate expunerii la radiatii optice artificiale are la baza principiile generale de prevenire prevazute de Legea nr. 319/2006.

 Art. 15
(1)Atunci cand evaluarea riscului, efectuata potrivit prevederilor art. 9, pentru lucratorii expusi la surse artificiale de radiatii optice, indica cea mai mica posibilitate de depasire a valorilor-limita de expunere, angajatorul trebuie sa elaboreze si sa aplice un plan de masuri tehnice si/sau organizatorice destinate prevenirii expunerii peste valorile-limita.
 (2)Planul prevazut la alin. (1) trebuie sa ia in considerare in special urmatoarele elemente:
a)alte metode de lucru care reduc riscul generat de radiatiile optice;
b)alegerea unor echipamente de munca ce emit mai putine radiatii optice, luandu-se in considerare activitatea de efectuat;
c)masuri tehnice care urmaresc reducerea emisiei de radiatii optice, inclusiv, atunci cand este necesar, utilizarea unor mecanisme de inchidere de ecranare sau a unor mecanisme similare de protectie a sanatatii;
d)programe corespunzatoare de intretinere a echipamentelor de munca, a locului de munca/posturilor de lucru si a sistemelor de la locul de munca;
e)proiectarea si amenajarea locurilor de munca;
f)limitarea duratei si nivelului expunerii;
g)punerea la dispozitie de echipamente individuale de protectie corespunzatoare;
h)instructiuni furnizate de producatorul echipamentelor, atunci cand acestea fac obiectul unor reglementari comunitare specifice.
 
Art. 16
In cazul in care, in ciuda masurilor luate de angajator pentru a se conforma prezentei hotarari in ceea ce priveste sursele artificiale de radiatii optice, lucratorii continua sa fie expusi la nivele de radiatii optice artificiale care depasesc valorile-limita de expunere, angajatorul trebuie sa adopte imediat masuri pentru:
a)reducerea expunerii la un nivel mai mic decat valorile-limita de expunere;
b)identificarea cauzelor care au dus la depasirea valorilor-limita de expunere;
c)adaptarea in consecinta a masurilor de protectie si prevenire, potrivit prevederilor art. 15 alin. (1), in scopul de a preveni o noua expunere a lucratorilor la nivele care depasesc valorile-limita de expunere.
 
Art. 17
Daca evaluarea riscurilor, efectuata potrivit prevederilor sectiunii 1, indica faptul ca in oricare dintre zonele locurilor de munca aflate sub controlul angajatorului lucratorii pot fi expusi la nivele ale radiatiilor optice artificiale care depasesc valorile-limita, angajatorul trebuie sa asigure ca acele zone sunt:
a)identificate, iar accesul la acestea trebuie limitat, atunci cand acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic si cand exista riscul depasirii valorilor-limita de expunere;
b)delimitate prin intermediul semnalizarii corespunzatoare potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca.

 Art. 18
Potrivit prevederilor Legii nr. 319/2006, angajatorul adapteaza masurile prevazute la art. 15-17 la nevoile lucratorilor care apartin unor grupuri sensibile la riscuri specifice.

 SECTIUNEA 3: Informarea, formarea, consultarea si participarea lucratorilor
 
Art. 19
Fara a aduce atingere art. 17, 18, 20 si 21 din Legea nr. 319/2006, daca rezultatul evaluarii riscurilor, prevazuta la sectiunea 1, indica faptul ca lucratorii pot fi expusi riscului generat de radiatii optice artificiale, angajatorul trebuie sa asigure informarea si formarea lucratorilor si/sau a reprezentantilor acestora cu privire la rezultatele evaluarii riscului, in special referitor la:
a)masurile luate in aplicarea prezentei hotarari;
b)valorile-limita de expunere si riscurile potentiale asociate;
c)rezultatele evaluarii, masurarii si/sau calcularii nivelurilor de expunere la radiatiile optice artificiale, efectuate potrivit prevederilor sectiunii 1, insotite de o explicatie a semnificatiei acestora si a riscurilor potentiale;
d)modul de depistare si semnalare a efectelor nocive ale expunerii asupra sanatatii;
e)conditiile in care lucratorii au dreptul la supravegherea sanatatii;
f)practicile profesionale sigure care reduc la minimum riscurile generate de expunere;
g)utilizarea adecvata a echipamentelor individuale de protectie corespunzatoare.
 
Art. 20
Consultarea si participarea lucratorilor si/sau a reprezentantilor acestora se desfasoara potrivit prevederilor art. 18 din Legea nr. 319/2006 in ceea ce priveste domeniile reglementate de prezenta hotarare.
 
SECTIUNEA 4: Supravegherea sanatatii
 
Art. 21
In scopul de a preveni si depista in timp util oricare efect daunator sanatatii, precum si de a preveni orice risc pentru sanatate pe termen lung si orice risc de boala cronica, generate de expunerea la radiatii optice, angajatorul trebuie sa asigure supravegherea corespunzatoare a sanatatii lucratorilor, potrivit prevederilor art. 24 si 25 din Legea nr. 319/2006.

 Art. 22
(1)Supravegherea sanatatii lucratorilor prevazuta la art. 21 trebuie efectuata de medicii de medicina muncii, in conditiile legii.
(2)Angajatorul trebuie sa ia masurile necesare pentru ca medicul de medicina muncii sa aiba acces la rezultatele evaluarii riscului prevazute la sectiunea 1, in situatia in care aceste rezultate pot fi utile supravegherii sanatatii.

 Art. 23
(1)Angajatorul trebuie sa asigure pentru fiecare lucrator care face obiectul supravegherii, potrivit prevederilor art. 21, intocmirea si actualizarea dosarului medical individual si a fisei de aptitudine, precum si pastrarea intr-o forma care sa permita consultarea ulterioara, cu respectarea dreptului la confidentialitatea informatiilor.
(2)Dosarul medical prevazut la alin. (1) contine un rezumat al rezultatelor supravegherii sanatatii efectuate, iar fisa de aptitudine confirma sau infirma la perioade de timp stabilite aptitudinea in munca pentru profesia/functia si locul de munca respectiv.
 (3)Angajatorul are obligatia de a lua masurile corespunzatoare astfel incat, dupa o cerere prealabila:
a)sa permita fiecarui lucrator accesul la propriul dosar medical si la fisa de aptitudine;
b)sa puna la dispozitia autoritatii competente pentru supravegherea starii de sanatate a lucratorilor o copie a dosarului medical si a fisei de aptitudine respective, cu respectarea dreptului la confidentialitatea informatiilor.
 
Art. 24
Angajatorul trebuie sa asigure examenul medical al lucratorilor, potrivit reglementarilor nationale, dar si atunci cand:
a)evaluarea riscurilor indica faptul ca lucratorul a fost expus la nivele de radiatii optice artificiale care depasesc valorile-limita de expunere;
b)se constata, in urma supravegherii sanatatii, ca un lucrator sufera de o boala identificabila sau prezinta efecte daunatoare sanatatii acestuia, iar medicul de medicina muncii considera ca aceasta boala sau aceste efecte sunt cauzate de expunerea la radiatii optice artificiale la locul de munca.

 Art. 25
In urma examinarilor prevazute la art. 24, angajatorul are urmatoarele obligatii:
a)sa se asigure ca medicul de medicina muncii il informeaza pe lucrator cu privire la rezultatele proprii ale supravegherii sanatatii si ii furnizeaza informatii si sfaturi privind orice masura de supraveghere a sanatatii careia ar trebui sa i se supuna la sfarsitul expunerii;
b)sa se asigure ca este informat cu privire la elementele semnificative care rezulta din supravegherea sanatatii lucratorilor, cu respectarea confidentialitatii;
c)sa revizuiasca evaluarea riscurilor realizata in temeiul sectiunii 1;
d)sa revizuiasca masurile pe care le adopta in temeiul sectiunii a 2-a pentru a elimina sau reduce riscurile;
e)sa ia in considerare avizul medicului de medicina muncii sau al autoritatii competente cu supravegherea starii de sanatate a lucratorilor, atunci cand pune in aplicare orice masura necesara pentru a elimina sau reduce riscul potrivit prevederilor sectiunii a 2-a;
f)sa organizeze supravegherea medicala continua si sa asigure reexaminarea starii de sanatate a oricarui alt lucrator care a suferit o expunere asemanatoare; in asemenea cazuri, medicul de medicina muncii sau autoritatea competenta poate propune ca persoanele expuse sa fie supuse unui examen medical.

 CAPITOLUL III: Dispozitii tranzitorii si finale
 

Art. 26
(1)Nerespectarea prevederilor art. 13, 15, 16, 18, 23, art. 24 lit. b) si art. 25 constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
(2)Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca din cadrul Inspectiei Muncii.
(3)Prevederilor alin. (1) si (2) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Art. 27
Autoritatea competenta pentru supravegherea starii de sanatate a lucratorilor este Ministerul Sanatatii.

 Art. 28
Prezenta hotarare intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
 
Art. 29
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 706/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate referitoare la expunerea lucratorilor la riscurile generate de radiatiile optice artificiale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 915 din 10 noiembrie 2006, se abroga.
 
Art. 30
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
*

Newsletter PortalCodulMuncii.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Articole similare

Mar072022

Organizarea activitatii in cadrul unitatilor de invatamant in conditii de siguranta epidemiologica

de PortalCodulMuncii.ro 07 Mar 2022
Ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului sanatatii nr. 3076/212 din 1 februarie 2022 privind modificarea Ordinului ministrului educatiei si al ministrului sanatatii, interimar, nr. 5.338/2.015/2021 pentru aprobarea masurilor de organizare a activitatii in cadrul unitatilor/institutiilor de invatamant in conditii de siguranta epidemiologica pentru prevenirea imbolnavirilor cu virusul ...
Sep292010

Noutati Legislative privind legislatia rutiera

de Colectiv Portal Codul Muncii 29 Sep 2010
Noutati Legislative privind legislatia rutieraLegea nr. 52 din 19.03.2010 privind aprobarea Ordonantei Guvernuluinr. 21/2009 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privindperioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna aleconducatorilor auto si utilizarea aparatelor de inregistrare aactivitatii acestora, ...
Sep242010

Protectia muncii. Prim ajutor in cazul accidentelor prin electrocutare.

de Colectiv Portal Codul Muncii 24 Sep 2010
Protectia muncii. Prim ajutor in cazul accidentelor prin electrocutare. In cazul accidentelor prin electrocutare este evident ca numai intamplator se poate acorda prim ajutor calificat. Din acest motiv, succesul primului ajutor depinde de competenta celor prezenti in momentul accidentului.In practica se intalnesc doua situatii:1. Accidentatul nu se poate desprinde de instalatia electrica2. ...
Sep242010

Masurile de protectia muncii impotriva riscurilor mecanice

de Colectiv Portal Codul Muncii 24 Sep 2010
Protectia totala a muncii – este ea posibila? Care sunt principalele obligatii in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor in procesul muncii?Care sunt masurile de protectia muncii impotriva riscurilor mecanice?Protectia totala a muncii are ca scop eliminarea accidentelor si imbolnavirilor profesionale si crearea unor conditii confortabile de munca. Pentru a atinge acest scop este ...
x