Angajare cetateni non-UE - Angajare
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Testare gratuita
PortalCodulMuncii.ro
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton

Angajare cetateni non-UE

Raspuns oferit de Rodica Mantescu
Rodica Mantescu
Specialist in legislatia muncii
valabil la 08 Sep 2022
Intrebare: Societate cu sediu in Romania vrea sa angajeze cetateni specialisti, ingineri IT din Rusia dar care sa lucreze cu contract de Telemunca, dar pentru a incheia contractele trebuie sa le obtinem avize de munca in Romania, este corect? Taxele se platesc in Romania nomal?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 11-50 angajati
Cod CAEN: 4642

Raspuns: Conform art. 2 lit. c) din OG 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, avizul de angajare este documentul oficial eliberat de catre Inspectoratul General pentru Imigrari, care atesta dreptul unui angajator de a incadra in munca un strain pe o anumita functie.

Prin urmare, pentru incadrarea in munca a unui strain (persoana din afara UE), angajatorul trebuie sa obtina avizul de angajare.

Cazurile in care nu este necesar avizul de angajare sunt mentionate la art. 3 alin. (2) din OG 25/2014 dupa cum urmeaza:
a) strainii al caror acces liber pe piata muncii din Romania este stabilit prin tratate incheiate de Romania cu alte state;
b) strainii care urmeaza sa desfasoare activitati didactice, stiintifice sau alte categorii de activitati specifice cu caracter temporar in institutii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din Romania, in baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de sedere temporara pentru desfasurarea de activitati de cercetare stiintifica, si personalul cu calificare speciala, in baza ordinului ministrului educatieinationale, precum si strainii care desfasoara activitati artistice in institutii de cultura din Romania, in baza ordinului ministrului culturii;
c) strainii care urmeaza sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale administratiei publice centrale sau locale ori de autoritati administrative autonome;
d) strainii care sunt numiti la conducerea unei filiale, reprezentante sau sucursale de pe teritoriul Romaniei a unei companii care are sediul in strainatate, in conformitate cu actele prevazute de legislatia romana care fac dovada in acest sens;
e) strainii titulari ai dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei;
f) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman;
g) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii;
h) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara acordat potrivit prevederilor art. 130 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
i)  strainii, posesori ai unui permis de sedere temporara valabil, acordat in scopul reintregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman si care se afla in una dintre situatiileprevazute la art. 64 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania;
k) solicitantii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piatafortei de munca potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, daca se mai afla in procedura de determinare a unei forme de protectie;
l) strainii tolerati, pe perioada cat li s-a acordat tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei.
m) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara in scop de munca, incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pentru incadrarea in munca la un alt angajator, cu contract individual de munca cu timp partial;
n) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru activitati religioase care urmeaza sa fie încadrati în munca pe teritoriul Romaniei, in cadrul unitatilor de cult.
o) cetatenilor din Republica Moldova, Ucraina si Republica Serbia incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pe o perioada de maximum 9 luni intr-un an calendaristic.

Prin urmare,  angajarea cetatenilor statelor non-UE poate fi facuta doar in baza avizului de angajare daca nu se incadreaza la exceptii. Insa, obtinerea avizului de angajare presupune prezenta salariatilor pe teritoriul Romaniei. In lipsa salariatilor avizul de angajare nu se acorda.
In ceea ce priveste contributia la sistemul de pensii, art.136 din Codul fiscal stabileste astfel:

Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul public de pensii, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
a) cetatenii romani, cetatenii altor state sau apatrizii, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul ori resedinta in Romania;
Conform Normelor metodologice de aplicare a acestui articol din Codul fiscal:

(1) Prin cetatenii romani, cetatenii altor state si apatrizii care nu au domiciliul sau resedinta in Romania, astfel cum sunt prevazuti la art. 136 lit. b) din Codul fiscal, se intelege acele persoane fizice care potrivit legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza contributia de asigurari sociale in Romania.
Astfel, nu se datoreaza contributie la sistemul de pensii in Romania in perioada in care salariatul nu are domiciliul sau resedinta in Romania si activitatea nu este prestata pe teritoriul Romaniei.

In ceea ce priveste contributia la sistemul de sanatate, art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal stabileste astfel:
(1) Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania;

Normele metodologice de aplicare a acestui articol din Codul fiscal stabilesc astfel:
(1) In categoria persoanelor prevazute la art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal se includ cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania, in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, daca cetatenii rusi solicita si obtin prelungirea dreptului de sedere in Romania sau daca are domiciliul in Romania, contributia la sistemul de sanatate se plateste in Romania.
In cazul in care cetatenii rusi nu solicita si/sau nu obtin prelungirea dreptului de sedere in Romania si nu ai domiciliul in Romania contributiile sociale nu se platesc in Romania.
Societatea din Romania se va interesa in Rusia cu privire la obligatiile ce-i revin in calitate de platitor al veniturilor salariale acordate cetatenilor rusi care nu presteaza activitate pe teritoriul Romaniei inclusiv cu privire la obligatia de a plati taxe in acest stat. Aceste obligatii nu sunt stabilite de legislatia din Romania sau de legislatia internationala.

 
Newsletter PortalCodulMuncii.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Angajare

Apr122024

Salariati straini. Beneficii fata de salariatii romani

de Rodica Mantescu valabil la 12 Apr 2024
Intrebare: Ce facilitati au angajatii straini, in speta din Sri Lanka, fata de angajatii romani? Ma refer atat la facilitati din partea angajatorului, cat si la facilitati din partea statului, atat la veniturile salariale sau de orice natura ar fi aceste facilitati.
Apr132024

Diploma in specializarea tehnician mecatronist. Functie incadrare in munca

de Adina Popescu valabil la 13 Apr 2024
Intrebare: Dorim sa incadram in munca o persoana ce a depus diploma de bacalaureat, filiera tehnologica, profilul tehnic, specializarea tehnician mecatronist. Suntem o societatea de apa-canal. Cum pot echiva studiile acestuia?Il pot incadra ca si electromecanic?
Apr062024

Angajate persoana in domeniul IT. Diploma din Marea Britanie

de Adina Popescu valabil la 06 Apr 2024
Intrebare: SRL cu activitate de IT doreste sa angajeze un domn care are studiile pe IT terminate in UK (atasez diploma). Imi puteti spune daca pot sa il angajez si sa aplic scutire? Ar trebui sa cerem o echivalare la diploma in tara? Sau mai sigur sa nu riscam?
Apr052024

Angajare cetean rus cu drept de rezidenta in Cehia. Exceptii de la obligatia de a obtine avizul de angajare

de Rodica Mantescu valabil la 05 Apr 2024
Intrebare: Suntem in proces de recrutare cu o persoana cetatean rus, deci are pasaport rusesc, dar in acelasi timp este posesoare a unui permis permanent de rezidenta in Cehia, pe baza caruia a lucrat fara probleme si in Spania. In cazul in care dorim angajarea acestei persoane, o vom trata ca pe cetatean UE, sau NON_UE?
Mar312024

Perioada de proba in cazul persoanelor cu handicap

de Gabriela Dita valabil la 31 Mar 2024
Intrebare: Care este perioada de proba (maxima/ minima) pentru salariatii persoane cu handicap? Maxim 30 de zile lucratoare conform Codului muncii art. 31 alin. (2) sau minim 45 de zile lucratoare conform art. 83 lit. d) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap - Republicata?
Apr042024

Angajafe straini. Documente

de Rodica Mantescu valabil la 04 Apr 2024
Intrebare: Un ONG urmeaza sa angajeze 2 persoane, cetateni non UE, mai exact din Sri Lanka. Mentionez ca facilitarea angajarii acestora a fost facuta cu ajutorul unei firme de recrutare. Ei vor fi angajati pe o perioada determinata de 2 ani. 1. Va rugam sa ne ajutati cu pasii care ar trebui facuti de angajator de la intrarea acestora in tara. 2. Conform Codului Muncii contractul individual de munca se ...
x