Angajare cetateni non-UE - Angajare
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 16 Septembrie 2025
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
valabil la 08 Sep 2022

Angajare cetateni non-UE

Raspuns oferit de Rodica Mantescu
Rodica Mantescu
consilier juridic, lector seminarii nationale
INTREBARE
Societate cu sediu in Romania vrea sa angajeze cetateni specialisti, ingineri IT din Rusia dar care sa lucreze cu contract de Telemunca, dar pentru a incheia contractele trebuie sa le obtinem avize de munca in Romania, este corect? Taxele se platesc in Romania nomal?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 11-50 angajati
Cod CAEN: 4642

Raspuns: Conform art. 2 lit. c) din OG 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, avizul de angajare este documentul oficial eliberat de catre Inspectoratul General pentru Imigrari, care atesta dreptul unui angajator de a incadra in munca un strain pe o anumita functie.

Prin urmare, pentru incadrarea in munca a unui strain (persoana din afara UE), angajatorul trebuie sa obtina avizul de angajare.

Cazurile in care nu este necesar avizul de angajare sunt mentionate la art. 3 alin. (2) din OG 25/2014 dupa cum urmeaza:
a) strainii al caror acces liber pe piata muncii din Romania este stabilit prin tratate incheiate de Romania cu alte state;
b) strainii care urmeaza sa desfasoare activitati didactice, stiintifice sau alte categorii de activitati specifice cu caracter temporar in institutii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din Romania, in baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de sedere temporara pentru desfasurarea de activitati de cercetare stiintifica, si personalul cu calificare speciala, in baza ordinului ministrului educatieinationale, precum si strainii care desfasoara activitati artistice in institutii de cultura din Romania, in baza ordinului ministrului culturii;
c) strainii care urmeaza sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale administratiei publice centrale sau locale ori de autoritati administrative autonome;
d) strainii care sunt numiti la conducerea unei filiale, reprezentante sau sucursale de pe teritoriul Romaniei a unei companii care are sediul in strainatate, in conformitate cu actele prevazute de legislatia romana care fac dovada in acest sens;
e) strainii titulari ai dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei;
f) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman;
g) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii;
h) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara acordat potrivit prevederilor art. 130 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
i)  strainii, posesori ai unui permis de sedere temporara valabil, acordat in scopul reintregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman si care se afla in una dintre situatiileprevazute la art. 64 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania;
k) solicitantii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piatafortei de munca potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, daca se mai afla in procedura de determinare a unei forme de protectie;
l) strainii tolerati, pe perioada cat li s-a acordat tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei.
m) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara in scop de munca, incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pentru incadrarea in munca la un alt angajator, cu contract individual de munca cu timp partial;
n) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru activitati religioase care urmeaza sa fie încadrati în munca pe teritoriul Romaniei, in cadrul unitatilor de cult.
o) cetatenilor din Republica Moldova, Ucraina si Republica Serbia incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pe o perioada de maximum 9 luni intr-un an calendaristic.

Prin urmare,  angajarea cetatenilor statelor non-UE poate fi facuta doar in baza avizului de angajare daca nu se incadreaza la exceptii. Insa, obtinerea avizului de angajare presupune prezenta salariatilor pe teritoriul Romaniei. In lipsa salariatilor avizul de angajare nu se acorda.
In ceea ce priveste contributia la sistemul de pensii, art.136 din Codul fiscal stabileste astfel:

Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul public de pensii, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
a) cetatenii romani, cetatenii altor state sau apatrizii, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul ori resedinta in Romania;
Conform Normelor metodologice de aplicare a acestui articol din Codul fiscal:

(1) Prin cetatenii romani, cetatenii altor state si apatrizii care nu au domiciliul sau resedinta in Romania, astfel cum sunt prevazuti la art. 136 lit. b) din Codul fiscal, se intelege acele persoane fizice care potrivit legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza contributia de asigurari sociale in Romania.
Astfel, nu se datoreaza contributie la sistemul de pensii in Romania in perioada in care salariatul nu are domiciliul sau resedinta in Romania si activitatea nu este prestata pe teritoriul Romaniei.

In ceea ce priveste contributia la sistemul de sanatate, art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal stabileste astfel:
(1) Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania;

Normele metodologice de aplicare a acestui articol din Codul fiscal stabilesc astfel:
(1) In categoria persoanelor prevazute la art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal se includ cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania, in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, daca cetatenii rusi solicita si obtin prelungirea dreptului de sedere in Romania sau daca are domiciliul in Romania, contributia la sistemul de sanatate se plateste in Romania.
In cazul in care cetatenii rusi nu solicita si/sau nu obtin prelungirea dreptului de sedere in Romania si nu ai domiciliul in Romania contributiile sociale nu se platesc in Romania.
Societatea din Romania se va interesa in Rusia cu privire la obligatiile ce-i revin in calitate de platitor al veniturilor salariale acordate cetatenilor rusi care nu presteaza activitate pe teritoriul Romaniei inclusiv cu privire la obligatia de a plati taxe in acest stat. Aceste obligatii nu sunt stabilite de legislatia din Romania sau de legislatia internationala.

 
Newsletter PortalCodulMuncii.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Angajare

Sep152025

Sediu permanent in Romania. CIM cu cetateni romani

de Rodica Mantescu valabil la 15 Sep 2025
Intrebare: Va rog sa ne ajutati cu urmatoarea speta: O societate din Danemarca a incheiat contracte de munca pe legea daneza cu cetateni romani. Acestia presteaza munca in diferite tari din Uniunea Europeana (supervizeaza situri ale parcurilor eoliene). In prezent, societatea din Danemarca a inceput un proiect pe teritoriul Romaniei si angajatii romani vor presta activitatile in Romania. Drept urmare, in ...
Sep112025

Internship

de Adina Popescu valabil la 11 Sep 2025
Intrebare: Se doreste incadrarea intr-un stagiu de internship (4h) in compania noastra a unei persoane care are 1 contract de munca part time (4h) la o alta companie. Este posibil? Bineinteles, cu nesuprapunerea timpului de lucru. 
Sep122025

Arhivare CIM vs acte aditionale semnate electronic

de Adina Popescu valabil la 12 Sep 2025
Intrebare: Am dori sa stim daca actele aditionale la contractele individuale de munca, sunt semnate cu semnatura digitala, de catre ambele parti, mai trebuie sa fie printate si arhivate fizic sau e suficient sa fie arhivate electronic. Daca arhivarea se va face electronic, ma gandesc ca nu mai este necesar ca acele documente sa fie si cu semnatura olografa si in format fizic. 
Sep102025

Salariat operator mase plastice cu atributii de sofer

de Adina Popescu valabil la 10 Sep 2025
Intrebare: O societate are un angajat cu functia de baza de Operator mase plastice si in acelasi timp este si conducatorul auto al societatii, cel care duce si preia echipa de lucru la lucrarile de reparatii efectuate in santier, acolo unde el lucreaza alaturi de ceilalti pentru functia pe care a fost angajat. Mentionez faptul ca acesta nu este remunerat suplimentar pentru ca este si sofer, este doar ...
Sep082025

Realizare program de lucru cu respectarea legislatiei

de Gabriela Dita valabil la 08 Sep 2025
Intrebare: Este corect urmatorul program de lucru: luni de la 07:00-20:00, marti 07:00-20:00, vineri 07:00-20, iar duminica 07:00-20:00?
Sep062025

Angajare persoana pensionata medical- cim timp partial.

de Florentina Buzea valabil la 06 Sep 2025
Intrebare: Societatea mentionata mai sus intentioneaza sa angajeze o persoana pensionata medical cod de afectiune F20, 187. Am solicitat o adeverinta din care sa rezulte daca are drept de munca pentru timp partial respectiv 2 ore. In baza adeverintei de la medicul psihiatru in care ni se precizeaza ca poate munci 4 ore/zi in domeniu adecvat se poate incheia contract de munca cu timp partial Mentionez ca ...
x