Angajare cetateni non-UE
Raspuns oferit de Rodica MantescuSpecialist in legislatia muncii
Raspuns: Conform art. 2 lit. c) din OG 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, avizul de angajare este documentul oficial eliberat de catre Inspectoratul General pentru Imigrari, care atesta dreptul unui angajator de a incadra in munca un strain pe o anumita functie.
Prin urmare, pentru incadrarea in munca a unui strain (persoana din afara UE), angajatorul trebuie sa obtina avizul de angajare.
Cazurile in care nu este necesar avizul de angajare sunt mentionate la art. 3 alin. (2) din OG 25/2014 dupa cum urmeaza:
a) strainii al caror acces liber pe piata muncii din Romania este stabilit prin tratate incheiate de Romania cu alte state;
b) strainii care urmeaza sa desfasoare activitati didactice, stiintifice sau alte categorii de activitati specifice cu caracter temporar in institutii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din Romania, in baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de sedere temporara pentru desfasurarea de activitati de cercetare stiintifica, si personalul cu calificare speciala, in baza ordinului ministrului educatieinationale, precum si strainii care desfasoara activitati artistice in institutii de cultura din Romania, in baza ordinului ministrului culturii;
c) strainii care urmeaza sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale administratiei publice centrale sau locale ori de autoritati administrative autonome;
d) strainii care sunt numiti la conducerea unei filiale, reprezentante sau sucursale de pe teritoriul Romaniei a unei companii care are sediul in strainatate, in conformitate cu actele prevazute de legislatia romana care fac dovada in acest sens;
e) strainii titulari ai dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei;
f) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman;
g) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii;
h) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara acordat potrivit prevederilor art. 130 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) strainii, posesori ai unui permis de sedere temporara valabil, acordat in scopul reintregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman si care se afla in una dintre situatiileprevazute la art. 64 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania;
k) solicitantii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piatafortei de munca potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, daca se mai afla in procedura de determinare a unei forme de protectie;
l) strainii tolerati, pe perioada cat li s-a acordat tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei.
m) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara in scop de munca, incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pentru incadrarea in munca la un alt angajator, cu contract individual de munca cu timp partial;
n) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru activitati religioase care urmeaza sa fie încadrati în munca pe teritoriul Romaniei, in cadrul unitatilor de cult.
o) cetatenilor din Republica Moldova, Ucraina si Republica Serbia incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pe o perioada de maximum 9 luni intr-un an calendaristic.
Prin urmare, angajarea cetatenilor statelor non-UE poate fi facuta doar in baza avizului de angajare daca nu se incadreaza la exceptii. Insa, obtinerea avizului de angajare presupune prezenta salariatilor pe teritoriul Romaniei. In lipsa salariatilor avizul de angajare nu se acorda.
In ceea ce priveste contributia la sistemul de pensii, art.136 din Codul fiscal stabileste astfel:
Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul public de pensii, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
a) cetatenii romani, cetatenii altor state sau apatrizii, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul ori resedinta in Romania;
Conform Normelor metodologice de aplicare a acestui articol din Codul fiscal:
(1) Prin cetatenii romani, cetatenii altor state si apatrizii care nu au domiciliul sau resedinta in Romania, astfel cum sunt prevazuti la art. 136 lit. b) din Codul fiscal, se intelege acele persoane fizice care potrivit legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza contributia de asigurari sociale in Romania.
Astfel, nu se datoreaza contributie la sistemul de pensii in Romania in perioada in care salariatul nu are domiciliul sau resedinta in Romania si activitatea nu este prestata pe teritoriul Romaniei.
In ceea ce priveste contributia la sistemul de sanatate, art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal stabileste astfel:
(1) Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania;
Normele metodologice de aplicare a acestui articol din Codul fiscal stabilesc astfel:
(1) In categoria persoanelor prevazute la art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal se includ cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania, in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel, daca cetatenii rusi solicita si obtin prelungirea dreptului de sedere in Romania sau daca are domiciliul in Romania, contributia la sistemul de sanatate se plateste in Romania.
In cazul in care cetatenii rusi nu solicita si/sau nu obtin prelungirea dreptului de sedere in Romania si nu ai domiciliul in Romania contributiile sociale nu se platesc in Romania.
Societatea din Romania se va interesa in Rusia cu privire la obligatiile ce-i revin in calitate de platitor al veniturilor salariale acordate cetatenilor rusi care nu presteaza activitate pe teritoriul Romaniei inclusiv cu privire la obligatia de a plati taxe in acest stat. Aceste obligatii nu sunt stabilite de legislatia din Romania sau de legislatia internationala.
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!