Angajare cetateni non-UE - Angajare
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 19 Iulie 2025
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
valabil la 08 Sep 2022

Angajare cetateni non-UE

Raspuns oferit de Rodica Mantescu
Rodica Mantescu
consilier juridic, lector seminarii nationale
INTREBARE
Societate cu sediu in Romania vrea sa angajeze cetateni specialisti, ingineri IT din Rusia dar care sa lucreze cu contract de Telemunca, dar pentru a incheia contractele trebuie sa le obtinem avize de munca in Romania, este corect? Taxele se platesc in Romania nomal?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 11-50 angajati
Cod CAEN: 4642

Raspuns: Conform art. 2 lit. c) din OG 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, avizul de angajare este documentul oficial eliberat de catre Inspectoratul General pentru Imigrari, care atesta dreptul unui angajator de a incadra in munca un strain pe o anumita functie.

Prin urmare, pentru incadrarea in munca a unui strain (persoana din afara UE), angajatorul trebuie sa obtina avizul de angajare.

Cazurile in care nu este necesar avizul de angajare sunt mentionate la art. 3 alin. (2) din OG 25/2014 dupa cum urmeaza:
a) strainii al caror acces liber pe piata muncii din Romania este stabilit prin tratate incheiate de Romania cu alte state;
b) strainii care urmeaza sa desfasoare activitati didactice, stiintifice sau alte categorii de activitati specifice cu caracter temporar in institutii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din Romania, in baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de sedere temporara pentru desfasurarea de activitati de cercetare stiintifica, si personalul cu calificare speciala, in baza ordinului ministrului educatieinationale, precum si strainii care desfasoara activitati artistice in institutii de cultura din Romania, in baza ordinului ministrului culturii;
c) strainii care urmeaza sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale administratiei publice centrale sau locale ori de autoritati administrative autonome;
d) strainii care sunt numiti la conducerea unei filiale, reprezentante sau sucursale de pe teritoriul Romaniei a unei companii care are sediul in strainatate, in conformitate cu actele prevazute de legislatia romana care fac dovada in acest sens;
e) strainii titulari ai dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei;
f) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman;
g) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii;
h) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara acordat potrivit prevederilor art. 130 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
i)  strainii, posesori ai unui permis de sedere temporara valabil, acordat in scopul reintregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman si care se afla in una dintre situatiileprevazute la art. 64 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania;
k) solicitantii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piatafortei de munca potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, daca se mai afla in procedura de determinare a unei forme de protectie;
l) strainii tolerati, pe perioada cat li s-a acordat tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei.
m) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara in scop de munca, incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pentru incadrarea in munca la un alt angajator, cu contract individual de munca cu timp partial;
n) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru activitati religioase care urmeaza sa fie încadrati în munca pe teritoriul Romaniei, in cadrul unitatilor de cult.
o) cetatenilor din Republica Moldova, Ucraina si Republica Serbia incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pe o perioada de maximum 9 luni intr-un an calendaristic.

Prin urmare,  angajarea cetatenilor statelor non-UE poate fi facuta doar in baza avizului de angajare daca nu se incadreaza la exceptii. Insa, obtinerea avizului de angajare presupune prezenta salariatilor pe teritoriul Romaniei. In lipsa salariatilor avizul de angajare nu se acorda.
In ceea ce priveste contributia la sistemul de pensii, art.136 din Codul fiscal stabileste astfel:

Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul public de pensii, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
a) cetatenii romani, cetatenii altor state sau apatrizii, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul ori resedinta in Romania;
Conform Normelor metodologice de aplicare a acestui articol din Codul fiscal:

(1) Prin cetatenii romani, cetatenii altor state si apatrizii care nu au domiciliul sau resedinta in Romania, astfel cum sunt prevazuti la art. 136 lit. b) din Codul fiscal, se intelege acele persoane fizice care potrivit legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza contributia de asigurari sociale in Romania.
Astfel, nu se datoreaza contributie la sistemul de pensii in Romania in perioada in care salariatul nu are domiciliul sau resedinta in Romania si activitatea nu este prestata pe teritoriul Romaniei.

In ceea ce priveste contributia la sistemul de sanatate, art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal stabileste astfel:
(1) Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania;

Normele metodologice de aplicare a acestui articol din Codul fiscal stabilesc astfel:
(1) In categoria persoanelor prevazute la art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal se includ cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania, in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, daca cetatenii rusi solicita si obtin prelungirea dreptului de sedere in Romania sau daca are domiciliul in Romania, contributia la sistemul de sanatate se plateste in Romania.
In cazul in care cetatenii rusi nu solicita si/sau nu obtin prelungirea dreptului de sedere in Romania si nu ai domiciliul in Romania contributiile sociale nu se platesc in Romania.
Societatea din Romania se va interesa in Rusia cu privire la obligatiile ce-i revin in calitate de platitor al veniturilor salariale acordate cetatenilor rusi care nu presteaza activitate pe teritoriul Romaniei inclusiv cu privire la obligatia de a plati taxe in acest stat. Aceste obligatii nu sunt stabilite de legislatia din Romania sau de legislatia internationala.

 
Newsletter PortalCodulMuncii.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Angajare

Iul162025

Procedura de angajare a unei menajere de catre un angajatoru persoana fizica. Demersurile necesare la ANAF si ITM

de Ana Bontea valabil la 16 Iul 2025
Intrebare: Care este procedura ca o persoana fizica (mentionam nu este PFA, nu este SRL etc.,) sa poata angaja cu CIM o menajera? Va rugam sa ne comunicati toate demersurile necesare si legale care trebuie facute catre ANAF si ITM pentru acest lucru. 
Iul182025

Prelucrarea datelor personale in cadrul relatiilor de munca. Acordul salariatului

de Adina Popescu valabil la 18 Iul 2025
Intrebare: Buna am atasat un model de acord prelucrare date cu caracter personal, model pe care il folosim la angajarea angajatilor. Va rog sa ne spuneti daca mai trebuie adaugat ceva. De asemenea ne intereseaza pe partea de supraveghere video daca trebuie specificat ceva anume. Suntem o pizzerie restaurant cu serviciu de livrare si avem camere video montate in incinta bucatariei, sala servire, pult, ...
Iul122025

Angajare cetateni straini. Avizul de angajare

de Rodica Mantescu valabil la 12 Iul 2025
Intrebare: Dorim sa incepem colaborarea cu o firma care se ocupa de leasing de personal (cetateni nepalezi) si am dori sa stim ce documente trebuie sa avem noi pentru ei, respectiv ce documente verifica autoritatile (ITM, IGI) in acest caz? 
Iul092025

Carte de identitate cu CIP. Dovada domiciliu

de Colectiv Portal Codul Muncii valabil la 09 Iul 2025
Intrebare: In conditiile in care noua carte de identitate electronica nu are adresa scrisa, cum face angajatul dovada domiciliului pentru angajator? 
Iul122025

Angajare cetatean sarb. Conditii

de Irina Dumitrescu valabil la 12 Iul 2025
Intrebare: Dorim sa angajam un cetatean din Serbia, in functia de antrenor sportiv. Ce fel de contract de munca trebue sa fie, pe perioada determinata sau nedeterminata, in prima faza? Avem nevie de aviz de angajare in cazul cetatenilor din Serbia? Se poate face angajrea cu pasaportul, in prima faza? 
Iul102025

Angajare cetatean din Ungaria pentru a presta activitate in Romania

de Gabriela Dita valabil la 10 Iul 2025
Intrebare: O societate doreste sa angajeze un cetatean maghiar din Ungaria. Imi puteti spune va rog care sunt procedurile pe care trebuie sa le urmeze din perspectiva ITM si IGI?
x