Avand in vedere prevederile art. 6 alin. (2) lit. b) si f) si alin. (3) lit. e) si ale art. 7 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 5 alin. (10) din Ordonanta Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto si utilizarea aparatelor de inregistrare a activitatii acestora, aprobata cu modificari prin Legea nr. 371/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. V alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 12/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul transporturilor rutiere, precum si ale art. 9 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, cu modificarile si completarile ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul transporturilor si infrastructurii, emite urmatorul ordin:
Art. 1. – Se aproba strategia nationala de control al respectarii regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto si utilizarea aparatelor de inregistrare a activitatii acestora si privind activitatea lucratorilor mobili si detasarea conducatorilor auto, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. – Normele metodologice privind activitatea de control al respectarii perioadelor de conducere, pauzelor si perioadelor de odihna ale conducatorilor auto si al utilizarii aparatelor de inregistrare a activitatii acestora, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.058/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 721 din 25 octombrie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Coordonatorul national are atributiile prevazute la art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 37/2007.
(2) Coordonatorul national transmite organismelor similare din celelalte state membre ale Uniunii Europene informatiile prevazute la art. 40 din Regulamentul (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele in transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 al Consiliului privind aparatura de inregistrare in transportul rutier si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European si al Consiliului privind armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transporturilor rutiere, la fiecare 6 luni si ori de cate ori sunt solicitate astfel de informatii cu privire la anumite cazuri particulare."
2. Capitolul III se abroga.
Art. 3. – Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. – Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor si infrastructurii,
secretar de stat
nationala de control al respectarii regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto si utilizarea aparatelor de inregistrare a activitatii acestora si privind activitatea lucratorilor mobili si detasarea conducatorilor auto
Art. 1. – (1) Coordonatorul national introduce un sistem de clasificare in functie de gradul de risc pentru intreprinderile/operatorii de transport rutier pe baza numarului si a gravitatii incalcarilor prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3.821/85 si (CE) nr. 2.135/98 ale Consiliului si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele in transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 al Consiliului privind aparatura de inregistrare in transportul rutier si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European si al Consiliului privind armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transporturilor rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier, cu modificarile ulterioare, denumita in continuare legislatie specifica, constatate pentru fiecare intreprindere/operator de transport rutier, si organizeaza controalele in functie de gradul de risc al intreprinderii/operatorului de transport rutier.
(2) Clasificarea in functie de gradul de risc al intreprinderilor/operatorilor de transport rutier conform alin. (1) se realizeaza conform Regulamentului de punere in aplicare (UE) 2022/695 al Comisiei din 2 mai 2022 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei 2006/22/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste formula comuna pentru calcularea gradului de risc al intreprinderilor de transport.
(3) Pentru a facilita controalele selective in trafic, datele din sistemul national de clasificare in functie de gradul de risc sunt accesibile in momentul controlului tuturor autoritatilor de control competente din Romania.
(4) Modul de acces al informatiilor existente in sistemul prevazut la alin. (3) se realizeaza prin protocol incheiat intre coordonatorul national si celelalte autoritati competente din Romania.
Art. 2. – Intreprinderile/Operatorii de transport rutier evaluate/evaluati ca prezentand un grad de risc ridicat vor face obiectul unor controale mai riguroase si mai frecvente, atat in trafic, cat si la sediu.
Art. 3. – In cadrul controalelor efectuate in trafic pentru verificarea respectarii legislatiei specifice, inclusiv in ceea ce priveste normele speciale privind detasarea conducatorilor auto, personalul cu atributii de control are in vedere verificarea cu precadere a autovehiculelor detinute/utilizate de intreprinderile/operatorii de transport rutier clasificate/clasificati cu risc ridicat.
Art. 4. – (1) Verificarea activitatii intreprinderilor/operatorilor de transport rutier evaluate/evaluati ca prezentand un grad de risc ridicat se efectueaza la sediul acestora cel putin o data la 12 luni.
(2) In cazul intreprinderilor/operatorilor de transport care in douasprezece luni nu si-au imbunatatit gradul de risc si sunt evaluate/evaluati cu grad de risc ridicat dupa aceasta perioada, controlul la sediul acestora se efectueaza cel putin o data la 6 luni.
(3) In cadrul controalelor efectuate la sediul intreprinderilor/operatorilor de transport rutier conform alin. (1) si (2) sunt realizate verificari mai riguroase, in principal prin prelevarea inregistrarilor tahograf de la cat mai multi conducatori auto si pentru perioade de timp mai mari.
Art. 5. – Controalele prevazute la art. 2 din Normele metodologice privind activitatea de control al respectarii perioadelor de conducere, pauzelor si perioadelor de odihna ale conducatorilor auto si al utilizarii aparatelor de inregistrare a activitatii acestora, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.058/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, includ, dupa caz, un control asupra operatiunilor de cabotaj.