Fonduri de pensii administrate privat - Pensii
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Testare gratuita
PortalCodulMuncii.ro
Portal actualizat la 3 Decembrie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton

Fonduri de pensii administrate privat

Raspuns oferit de Colectiv Portal Codul Muncii
Colectiv Portal Codul Muncii
30 Mai 2014

Avand in vedere prevederile art. 119-133 din Legea  411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul dispozitiilor art. 24 lit. i) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2005 privind infiintarea, organizarea si functionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 313/2005, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) si d), ale art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) si (2) si ale art. 7 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 113/2013, cu modificarile si completarile ulterioare,
potrivit deliberarilor Consiliului Autoritatii de Supraveghere Financiara din data de 23 aprilie 2014,
Autoritatea de Supraveghere Financiara emite prezenta norma.
CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta norma stabileste conditiile de avizare si functionare a depozitarului activelor fondurilor de pensii administrate privat.
Art. 2
Termenii si expresiile utilizate in prezenta norma au semnificatiile prevazute la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Lege, in legislatia privind piata de capital si in legislatia aplicabila institutiilor de credit.
CAPITOLUL II: Avizarea depozitarului
SECTIUNEA 1: Conditii de avizare
Art. 3
Pentru a desfasura activitatea de depozitare si custodie a activelor fondurilor de pensii administrate privat, institutia de credit trebuie sa obtina avizul Autoritatii de Supraveghere Financiara, denumita in continuare Autoritatea.
Art. 4
Pentru eliberarea avizului care confera calitatea de depozitar, Autoritatea analizeaza cererea de avizare si documentatia depusa de solicitant si verifica daca institutia de credit indeplineste, cumulativ, conditiile prevazute de Lege, precum si urmatoarele:
a)dispune de echipamente si dotari tehnice necesare pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii de depozitare si custodie, iar personalul acesteia implicat in efectuarea operatiunilor de depozitare si custodie a activelor fondurilor de pensii dispune de capacitati profesionale adecvate activitatii desfasurate;
b)desfasoara activitate de custodie a instrumentelor financiare;
c)detine fonduri proprii mai mari de 500 milioane lei;
d)dispune de proceduri prin care sa se asigure pastrarea in conditii de siguranta a tuturor activelor fondurilor de pensii si a activelor corespunzatoare provizionului tehnic, precum si controlul permanent, din punctul de vedere al respectarii legalitatii, asupra operatiunilor dispuse de administratorul care actioneaza in numele unui fond de pensii.
SECTIUNEA 2: Documentatia necesara obtinerii avizului
Art. 5
(1) Avizul prevazut la art. 3 se elibereaza in baza unei cereri, intocmita conform anexei nr. 1, care este insotita de urmatoarele documente:
a) autorizatia de functionare emisa de Banca Nationala a Romaniei/autoritatea similara din statul apartinand Uniunii Europene sau Spatiului Economic European, dupa caz, din care sa reiasa ca institutia de credit a fost autorizata sa desfasoare activitatile de depozitare si custodie a activelor fondurilor de pensii, in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare, in copie;
b) certificatul de inscriere a mentiunilor cu privire la modificarea obiectului de activitate in conformitate cu prevederile lit. a), daca este cazul, in original;
c) organigrama si limitele de competenta stabilite la nivelul structurii organizatorice a solicitantului care desfasoara operatiuni legate de activitatea de depozitare si custodie, in copie;
d) procedurile privind activitatile de depozitare si custodie, de securitate, control si cele aplicabile in cazul aparitiei unor cazuri de forta majora, care sa permita separarea si pastrarea in siguranta a tuturor activelor fondurilor de pensii si a activelor corespunzatoare provizionului tehnic, in copie;
e) procedurile privind separarea activelor proprii de cele ale fondurilor de pensii si de cele ale activelor corespunzatoare provizioanelor tehnice pentru care desfasoara activitatea de depozitare si custodie si intre acestea, aprobate de consiliul de administratie/persoanele imputernicite in acest sens, in copie;
f)certificatul de atestare fiscala pentru persoane juridice, emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, si certificatul de atestare fiscala, emis de autoritatea administratiei publice locale, depuse in original, in termenul de valabilitate al acestora, din care sa reiasa ca institutia de credit nu are datorii restante catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale;
g) certificatul constatator eliberat de catre oficiul registrului comertului, in termenul de valabilitate, in original;
h) documentul prin care organul statutar desemneaza persoanele mandatate sa reprezinte institutia de credit in relatia cu Autoritatea, in copie;
i) actul de identitate al fiecarei persoane care reprezinta institutia de credit in relatia cu Autoritatea, in copie, certificata pentru conformitate de catre titularul actului de identitate;
j) curriculum vitae, datat si semnat, pentru persoanele care reprezinta institutia de credit in relatia cu Autoritatea, din care sa rezulte ca au pregatirea si experienta profesionala corespunzatoare, in original, semnat pe fiecare pagina;
k) lista cuprinzand specimenele de semnaturi pentru persoanele care reprezinta institutia de credit in relatia cu Autoritatea, intocmita conform anexei nr. 2, in original, in forma autentica;
l) certificatul de cazier judiciar si certificatul de cazier fiscal pentru persoanele care reprezinta institutia de credit in relatia cu Autoritatea, depuse in termenul de valabilitate al acestora, in original;
m) descrierea sistemelor informatice utilizate din care sa reiasa capacitatea de a derula activitatile pentru care se solicita avizul, gradul de securitate al informatiei si capacitatea de a furniza raportarile solicitate de catre Autoritate, in original;
n) declaratia din care sa rezulte ca asupra solicitantului nu este instituita masura supravegherii sau administrarii speciale, data pe propria raspundere de cel putin doua persoane avand competenta de a angaja institutia de credit sau de cel putin 2 salariati imputerniciti de conducerea acesteia, in original;
o) ultima situatie a formularului de calcul si raportare a fondurilor proprii la nivel individual, in copie;
p) dovada achitarii taxei de avizare, in copie.
(2) Cererea de avizare ca depozitar este semnata de cel putin doua persoane avand competenta de a angaja institutia de credit sau de cel putin 2 salariati imputerniciti de conducerea institutiei de credit.
(3) Toate documentele depuse la Autoritate, in scopul obtinerii avizului, vor fi numerotate si semnate, pentru conformitate, de catre reprezentantul legal sau de cel putin o persoana imputernicita a solicitantului si vor fi insotite de un opis.
SECTIUNEA 3: Eliberarea avizului sau respingerea cererii de avizare
Art. 6. - (1) Autoritatea analizeaza cererea si documentele anexate, in termen de 30 de zile calendaristice de la inregistrarea dosarului complet al solicitantului.
(2) Orice solicitare din partea Autoritatii cu privire la furnizarea de informatii suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate initial intrerupe termenul prevazut la alin. (1), un nou termen incepand sa curga de la data furnizarii respectivelor informatii sau modificari. Furnizarea de informatii suplimentare sau modificarea documentelor se face in termen de cel mult de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii Autoritatii, sub sanctiunea respingerii cererii.
(3) In situatia in care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constata depunerea acestora intr-o forma necorespunzatoare, precum si in cazul lipsei unor documente se solicita inlocuirea sau completarea acestora.
(4) In situatia in care sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 4, Autoritatea emite un aviz prin care se acorda institutiei de credit solicitante calitatea de depozitar.
(5) In situatia in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 4, Autoritatea emite o decizie de respingere a cererii de avizare ca depozitar formulate de institutia de credit.
Art. 7. - (1) Decizia de respingere poate fi contestata in termen de maximum 30 de zile de la data comunicarii ei, in conformitate cu legislatia privind contenciosul administrativ.
(2) O noua cerere poate fi adresata Autoritatii numai daca au fost remediate deficientele care au constituit motivele de respingere a cererii initiale.
CAPITOLUL III: Activitatea de depozitare si custodie
Art. 8. - (1) Activitatea de depozitare se desfasoara in baza unui contract de depozitare care se incheie intre administrator, ca reprezentant al fondului de pensii administrat privat in relatiile cu tertii, si depozitarul activelor respectivului fond de pensii.
(2) Contractul de depozitare este intocmit conform modelului-cadru prevazut in anexa nr. 3.
Art. 9. - (1) Activitatea de custodie se desfasoara in baza unui contract de custodie care se incheie intre administrator, ca reprezentant al fondului de pensii administrat privat in relatiile cu tertii, si depozitarul activelor respectivului fond de pensii.
(2) Contractul de custodie cuprinde cel putin clauze referitoare la:
a) drepturi si obligatii pentru parti, care sa includa cel putin obligatia custodelui de a returna catre fondul de pensii administrat privat toate activele acestuia care, indiferent de cauza, nu se mai regasesc in portofoliul fondului de pensii, precum si dreptul custodelui de a pune in aplicare proceduri si metode prin care sa se asigure ca are un control adecvat asupra tuturor operatiunilor desfasurate in numele si pe seama fondului de pensii;
b) decontarea tranzactiilor;
c) pastrarea activelor in custodie;
d) confirmarea/raportarea detinerilor catre administratori si Autoritate, dupa caz;
e) urmarirea si procesarea evenimentelor de grup, dupa caz;
f) colectarea cupoanelor/dividendelor, dupa caz;
g) servicii de recuperare de impozite, dupa caz;
h) servicii de reprezentare in adunarile generale ale actionarilor, dupa caz.
(3) Pentru desfasurarea activitatii de custodie a activelor unui fond de pensii administrat privat, depozitarul trebuie sa dispuna de proceduri care sa cuprinda cel putin urmatoarele:
a)confirmarea si/sau raportarea detinerilor catre depozitari centrali externi si/sau locali, subcustozi, autoritati, emitenti;
b)reconcilierea cu depozitarii centrali externi si/sau locali si/sau subcustozi;
c)informarea structurii care desfasoara activitate de depozitare despre evenimentele de grup;
d)reconcilierea zilnica cu serviciul depozitare pentru detinerile in custodie, preturile folosite, evaluarea instrumentelor si calculul comisioanelor;
e)mijloace prin care sa se asigure ca exista drepturile de proprietate asupra acelor active ale fondurilor de pensii administrate privat pe care depozitarul considera ca, din punct de vedere tehnic, nu le poate pastra in custodie;
f)mijloace prin care sa se asigure ca intreg procesul de investire si/sau dezinvestire, precum si circuitul financiar implicat sunt sub controlul sau.
 Art. 10
(1)In exercitarea activitatii de depozitare si custodie, institutia de credit actioneaza numai pe baza instructiunilor scrise primite de la administratorul fondului de pensii si in limita prevederilor legale aplicabile.
(2)In exercitarea activitatii de depozitare, institutia de credit asigura o persoana dedicata cu atributii pentru cel mult 4 fonduri de pensii sau cel mult 4 miliarde lei active cumulate.
(3)In exercitarea activitatii de custodie, institutia de credit asigura o persoana responsabila pentru cel mult 4 fonduri de pensii sau cel mult 4 miliarde lei active cumulate.
(4)Institutia de credit notifica Autoritatea cu privire la persoanele responsabile si cu atributii in desfasurarea activitatii de depozitare si custodie, precum si cu privire la inlocuitorii acestora, in termen de doua zile lucratoare de la desemnarea lor.
(5)Institutiile de credit care desfasoara activitati de depozitare si custodie pentru fondurile de pensii trebuie sa asigure separarea operationala a activitatii de depozitare de activitatea de custodie, acestea neputandu-se efectua de aceleasi persoane.
 Art. 11
Depozitarul solicita administratorului orice informatii si/sau documente pe care le considera necesare pentru indeplinirea corespunzatoare a obligatiilor sale care rezulta din prevederile legale in vigoare si/sau din contractul de depozitare si/sau din contractul de custodie.
 Art. 12
Administratorul are obligatia si nu poate refuza, sub pretextul confidentialitatii, transmiterea informatiilor si/sau a documentelor necesare indeplinirii obligatiilor depozitarului.
 Art. 13
Depozitarul primeste sumele reprezentand contributiile participantilor unui fond de pensii in contul colector al fondului deschis numai la depozitar.
 Art. 14
(1)Depozitarul inregistreaza, verifica si monitorizeaza toate activele fiecarui fond de pensii pentru care desfasoara activitatea de depozitare si custodie.
(2)Depozitarul inregistreaza, verifica si monitorizeaza toate activele corespunzatoare provizionului tehnic constituit de administrator pentru fiecare fond de pensii administrat privat pentru care desfasoara activitatea de depozitare si custodie.
 Art. 15
(1)Activele fondurilor de pensii se evidentiaza in conturi separate pentru fiecare fond, diferite de cele ale administratorului si ale depozitarului.
(2)Depozitarul deschide conturi de instrumente financiare si conturi bancare pentru decontarea tranzactiilor, pe numele fiecarui fond de pensii, acestea fiind debitate/creditate numai in baza functiilor sale de depozitare si custodie si in stricta conformitate cu instructiunile administratorului.
(3)Activele fondurilor de pensii administrate privat sunt depozitate separat pentru fiecare fond si sunt inregistrate in asa fel incat sa fie identificate ca proprietate a fondului de pensii pentru care se desfasoara activitatea de depozitare.
(4)Toate operatiunile de creditare sau debitare a conturilor de active financiare ale fondului de pensii se realizeaza numai prin intermediul depozitarului.
(5)Toate operatiunile de creditare sau debitare a conturilor de active corespunzatoare provizionului tehnic constituit pentru fiecare fond de pensii se realizeaza numai prin intermediul depozitarului.
 Art. 16
Depozitarul certifica existenta activelor fondului de pensii si calculeaza valoarea activului net si numarul de unitati de fond al fondului de pensii pe baza informatiilor si documentelor proprii, precum si pe baza documentelor emise de alte institutii prin intermediul carora au fost realizate investitii in numele fondului.
 Art. 17
 (1)Depozitarul efectueaza plati din contul fondului de pensii numai la primirea instructiunilor corespunzatoare din partea administratorului, in urmatoarele cazuri:
a)pentru efectuarea de investitii, potrivit prevederilor legale;
b)pentru stingerea obligatiilor, plata taxelor de audit, comisioanelor de administrare a fondului de pensii administrat privat;
c)pentru orice alt scop precizat in instructiuni, intocmite cu respectarea prevederilor documentelor de constituire a fondului de pensii.
(2)Depozitarul procedeaza la disponibilizarea instrumentelor financiare din portofoliul unui fond de pensii numai la primirea instructiunilor corespunzatoare de la administrator, concomitent cu creditarea contului fondului cu suma reprezentand contravaloarea respectivelor instrumente financiare.
 Art. 18
(1)Depozitarul deruleaza operatiuni cu activele corespunzatoare provizionului tehnic pentru fiecare fond de pensii numai pentru efectuarea de investitii potrivit legislatiei aplicabile, concomitent cu creditarea/debitarea contului aferent, pe baza instructiunilor corespunzatoare din partea administratorului, precum si pe baza documentelor emise de alte institutii prin intermediul carora au fost realizate investitiile.
(2)Depozitarul certifica existenta si valoarea activelor care acopera provizionul tehnic constituit pentru fiecare fond de pensii.
 Art. 19
(1)Depozitarul este obligat sa pastreze confidentialitatea informatiilor si/sau documentelor primite din partea administratorului in procesul de evaluare a legalitatii operatiunilor efectuate de catre acesta in contul fondului de pensii administrat.
(2)Depozitarul nu poate sa invoce clauza de confidentialitate prevazuta la alin. (1) in cazul controalelor efectuate de Autoritate si/sau de Banca Nationala a Romaniei si al solicitarilor acestora.
 Art. 20
Pentru fiecare fond de pensii pentru care desfasoara activitatea de depozitare si custodie, depozitarul calculeaza si transmite Autoritatii, in fiecare zi lucratoare, valoarea activului net, valoarea unitara a activului net si numarul de unitati de fond.
 Art. 21
Depozitarul informeaza in scris Autoritatea despre orice acte sau fapte suspecte de a reprezenta o incalcare a prevederilor legale aplicabile sau ale documentelor de constituire ale fondului, de care a luat cunostinta in legatura cu fondurile de pensii pentru care desfasoara activitatea de depozitare si custodie.
 Art. 22
Depozitarul informeaza in scris Autoritatea cu privire la orice refuz al administratorului de a furniza informatii si/sau documente, impreuna cu o descriere a operatiunii pentru care s-a formulat respectivul refuz, in termen de maximum o zi lucratoare de la primirea refuzului administratorului.
 Art. 23
In situatia prevazuta la art. 22, Autoritatea poate suspenda transformarea in unitati de fond a contributiilor primite, precum si transferul participantilor la/de la alte fonduri de pensii administrate privat, pana la clarificarea situatiei.
 Art. 24
In cazul in care, dupa furnizarea tuturor documentelor si/sau informatiilor relevante solicitate de catre depozitar, exista divergente intre acesta si administrator cu privire la efectuarea unei operatiuni, depozitarul informeaza imediat Autoritatea si transmite toate informatiile si copiile documentelor relevante cu privire la respectiva operatiune.
 Art. 25
Depozitarul este obligat sa informeze in scris Autoritatea cu privire la orice abuz al administratorului in legatura cu activele fondului de pensii depozitate sau cu activele corespunzatoare provizionului tehnic constituit pentru fiecare fond de pensii.
 Art. 26
(1)Depozitarul poate incredinta obligatiile sale, asumate prin contractul de custodie, unei alte entitati supravegheate de o autoritate cu competente de supraveghere financiara, numai in cazurile de custodie a activelor achizitionate pe pietele externe, sub sanctiunea retragerii avizului ca depozitar al activelor fondurilor de pensii administrate privat.
(2)Obligatiile depozitarului nu vor fi afectate de faptul ca a incredintat unei alte entitati toate sau o parte din activele pe care le are in pastrare.
(3)Depozitarul nu este absolvit de responsabilitatea privind asigurarea pastrarii in siguranta a activelor aflate in custodia unei alte entitati.
 Art. 27
(1)Este interzis depozitarului sa garanteze in orice mod sau sa dispuna in orice alt fel de instrumentele financiare sau de sumele de bani incredintate spre pastrare de catre administrator in numele sau si/sau in numele fondului de pensii.
(2)Depozitarului ii este interzis sa transfere instrumentele financiare sau sumele de bani incredintate spre pastrare in numele sau si/sau in numele fondului de pensii, in lipsa unor instructiuni corespunzatoare din partea administratorului.
(3)Interdictiile prevazute la alin. (1) si (2) nu se aplica in cazul dispunerii de catre Autoritate a unor masuri speciale sau in situatia aplicarii unor prevederi legale incidente.
 Art. 28
Este interzis depozitarului sa acorde credite, sub orice forma, administratorului si fondului de pensii administrat privat.
 Art. 29
Activele unui fond de pensii administrat privat nu pot face obiectul procedurilor de executare silita declansate de creditorii depozitarului, nu pot fi puse sub sechestru sau poprire de catre acestia si nu pot face parte din masa credala in caz de faliment al institutiei de credit.
 CAPITOLUL IV: Notificari transmise Autoritatii
 Art. 30
(1)Se notifica Autoritatii toate modificarile documentelor prevazute la art. 5 alin. (1) care au fost transmise in vederea obtinerii avizului.
(2)Notificarile se transmit Autoritatii in maximum 10 zile lucratoare de la efectuarea modificarilor, respectiv de la data eliberarii certificatului de inregistrare mentiuni, dupa caz.
(3)Notificarile sunt insotite de documentele care stau la baza efectuarii respectivei modificari.
 Art. 31
Modificarile trebuie sa indeplineasca toate conditiile prevazute in legislatia aplicabila, necesare pentru obtinerea avizului ca depozitar.
 Art. 32
(1)Autoritatea poate solicita informatii suplimentare referitoare la documentele prezentate initial.
(2)In situatia in care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constata depunerea acestora intr-o forma necorespunzatoare, precum si in cazul lipsei unor documente se solicita inlocuirea sau completarea acestora.
 Art. 33
Depozitarul notifica Autoritatii, in termen de o zi lucratoare de la constatare, urmatoarele:
a)savarsirea actelor sau faptelor suspecte de a reprezenta o incalcare a prevederilor legale in vigoare in legatura cu fondurile de pensii pentru care desfasoara activitatea de depozitare si custodie;
b)depasirea limitelor investitionale prevazute de legislatia in vigoare si de prospectul schemei fondului de pensii;
c)nerespectarea de catre administrator a obligatiei de corectare a abaterii de la gradul de risc;
d)nerespectarea de catre administrator a obligatiei de corectare a abaterii pasive de la cerintele de rating.
 Art. 34
(1)Autoritatea poate solicita depozitarului sa furnizeze informatii privind toate aspectele activitatii de depozitare si de custodie desfasurate pentru fondurile de pensii, precum si sa puna la dispozitie toate documentele aferente acesteia.
(2)Transmiterea catre Autoritate a informatiilor prevazute la alin. (1) nu constituie o incalcare a obligatiei de pastrare a secretului profesional, neputand atrage raspunderea depozitarului in cauza.
 CAPITOLUL V: Incetarea contractului de depozitare si a contractului de custodie
 Art. 35
Contractul de depozitare si contractul de custodie inceteaza simultan in urmatoarele cazuri:
a)prin denuntarea unilaterala in conditiile stabilite in contract;
b)prin acordul partilor;
c)la implinirea termenului pentru care a fost incheiat;
d)ca efect al retragerii avizului depozitarului;
e)ca efect al retragerii autorizatiei fondului de pensii administrat privat.
 Art. 36
(1)Incetarea contractelor in unul dintre cazurile prevazute la art. 35 lit. a)-c) produce efecte la 90 de zile calendaristice de la notificarea Autoritatii.
(2)Incetarea contractelor in situatiile prevazute la art. 35 lit. d) si e) produce efecte de la data notificarii depozitarului de catre Autoritate privind retragerea avizului/autorizatiei.
 CAPITOLUL VI: Retragerea avizului depozitarului
 Art. 37
Autoritatea este in drept sa retraga avizul depozitarului in cazurile prevazute de Lege, precum si in urmatoarele situatii:
a)nu mai sunt indeplinite conditiile prevazute de prezenta norma, necesare pentru obtinerea avizului;
b)in cazul nerespectarii de catre depozitar a obligatiilor prevazute de Lege, de reglementarile Autoritatii sau de contractul de depozitare si de custodie;
c)la initierea procedurilor de supraveghere sau de administrare speciala de catre Banca Nationala a Romaniei/autoritatea similara competenta din statul membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, dupa caz, ori la deschiderea procedurii falimentului;
d)la retragerea autorizatiei de functionare de catre Banca Nationala a Romaniei/autoritatea similara competenta din statul membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, dupa caz.
 Art. 38
(1)In cazurile prevazute la art. 35 lit. a)-c), administratorul are obligatia ca, in termen de 15 zile lucratoare de la data notificarii schimbarii depozitarului, sa incheie un nou contract de depozitare si un nou contract de custodie cu o alta institutie de credit avizata de Autoritate pentru desfasurarea activitatii de depozitare si custodie a activelor fondurilor de pensii administrate privat.
(2)Fostul depozitar transmite noului depozitar activele fondului de pensii si copii ale documentelor privind activitatea sa in legatura cu acesta, in termen de 30 de zile calendaristice de la incheierea contractului de depozitare si a contractului de custodie dintre administrator si noul depozitar.
(3)In termen de 5 zile calendaristice de la data retragerii avizului depozitarului, Autoritatea notifica aceasta decizie depozitarului si tuturor administratorilor care au incheiate contracte de depozitare si de custodie cu acesta.
(4)Decizia de retragere a avizului poate fi contestata in termen de maximum 30 de zile de la data comunicarii, in conformitate cu legislatia privind contenciosul administrativ.
(5)Daca in perioada prevazuta la alin. (2) nu se realizeaza transferul activelor catre un nou depozitar, depozitarul caruia i-a fost retras avizul are obligatia sa notifice Autoritatii, care poate proceda la restrictionarea conturilor respectivului fond de pensii pana la data efectuarii transferului.
 Art. 39
(1)In cazurile prevazute la art. 35 lit. d) si art. 37, noul contract de depozitare si cel de custodie sunt transmise Autoritatii, in vederea avizarii, in maximum 3 zile lucratoare de la data incheierii acestora.
(2)Depozitarul caruia i-a fost retras avizul incepe transferul complet al activelor detinute pentru fondurile de pensii administrate privat catre noul depozitar care a incheiat contracte de depozitare si contract de custodie cu administratorul, in termen de maximum doua zile lucratoare de la avizarea de catre Autoritate a noilor contracte de depozitare si de custodie.
 Art. 40
(1)In termen de 3 zile lucratoare de la incheierea procesului de transfer al activelor fondurilor de pensii administrate privat, depozitarii implicati intocmesc un raport pentru fiecare fond de pensii, care contine descrierea detaliata a modului in care s-a operat transferul activelor fondului de pensii, activelor corespunzatoare provizionului tehnic, valoarea activului net si a activului net unitar, numarul de unitati de fond, la data la care a fost efectuata ultima operatiune de transfer.
(2)Raportul este inaintat administratorului fondului de pensii administrat privat si Autoritatii.
 CAPITOLUL VII: Raspunderea juridica
 Art. 41
 (1)Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a)nerespectarea de catre depozitari a obligatiilor prevazute la art. 8, 9, 10, 18, 19 alin. (1), art. 21, 22, 24, 25 si la art. 38 alin. (5);
b)nerespectarea de catre depozitari a interdictiilor prevazute la art. 27 si 28;
c)nerespectarea de catre administratori a obligatiilor prevazute la art. 12 si la art. 38 alin. (1);
d)nerespectarea celorlalte obligatii prevazute de prezenta norma.
(2)Savarsirea vreuneia dintre faptele prevazute la alin. (1) se sanctioneaza in conformitate cu prevederile art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (2), (3), (4), (6), (7), (9) si (10) din Lege.
 CAPITOLUL VIII: Dispozitii tranzitorii si finale
 Art. 42
(1)Toate documentele si informatiile prevazute in prezenta norma se transmit in limba romana, iar documentele emise intr-o alta limba vor fi depuse in forma autentica, impreuna cu traducerea legalizata a acestora.
(2)Toate documentele depuse in copie la Autoritate vor fi semnate de reprezentantul depozitarului si certificate pentru conformitate cu originalul.
 Art. 43
(1)Prezenta norma intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2)In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei norme, depozitarul are obligatia sa elaboreze sau sa revizuiasca, dupa caz, contractul de depozitare, contractul de custodie si procedurile, in conformitate cu prevederile prezentei norme, si sa le notifice Autoritatii.
 Art. 44
- Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta norma.
 Art. 45
La data intrarii in vigoare a prezentei norme se abroga Norma nr. 12/2007 privind activitatea de depozitare a activelor fondurilor de pensii administrate privat, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 33/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 290 din 3 mai 2007.
-****-

Prim-vicepresedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara,
Daniel Daianu
 ANEXA nr. 1:

Pagina 1/3
DATE DE IDENTIFICARE ALE SOLICITANTULUI    CERERE PENTRU AVIZAREA CA DEPOZITAR PENTRU FONDURI DE PENSII ADMINISTRATE PRIVAT
Subsemnatul/Subsemnata ................... (numele si prenumele), in calitate de .............., solicit avizul pentru a desfasura activitate de depozitare a fondurilor de pensii administrate privat pentru: ............... (denumirea institutiei de credit)
avand:
Sediul social .......................... (localitatea) (strada si numarul) (judetul) (codul postal)
Forma de inregistrare .................... (centrala, filiala, sucursala)
Numarul de telefon ............., numarul de fax ............
Adresa de posta electronica ....................
Semnatura .....................
Data .......................
Prezenta cerere este insotita de opisul documentelor anexate si de un numar de ...... documente, totalizand un numar de ...... file.
Pagina 2/3
Persoane cu competente de a angaja institutia de credit, persoane cu functie de conducere din cadrul structurii organizatorice care sunt mandatate sa desfasoare operatiuni legate de activitatea de depozitare a fondurilor de pensii administrate privat si persoanele care le inlocuiesc pe acestea    CERERE PENTRU AVIZAREA CA DEPOZITAR PENTRU FONDURI DE PENSII ADMINISTRATE PRIVAT
Numele si prenumele    Functia    Codul numeric personal
                                                        
                                                        
Numele si prenumele reprezentantului legal .........................
Semnatura reprezentantului legal ........................
Data ...............

Pagina 3/3
DATE DESPRE ACTIONARII DEPOZITARULUI    CERERE PENTRU AVIZAREA CA DEPOZITAR PENTRU FONDURI DE PENSII ADMINISTRATE PRIVAT
ACTIONARI DEPOZITAR    Persoane fizice/juridice
Nr. crt.    Actionari1) Denumirea/Numele si prenumele    Statul rezident    Autoritatea competenta de supraveghere2)    Detinere    Codul de inregistrare fiscala/Codul numeric personal3)
                Nr. de actiuni    % din capitalul social    
                        
                        
Numele si prenumele reprezentantului legal .....................
Semnatura reprezentantului legal .................
Data .................
_______
1)Daca societatea are mai mult de 20 de actionari, se vor inscrie numai actionarii societatii cu detineri de minimum 5% din capitalul social, ultima linie fiind completata cu alti actionari persoane fizice si juridice cu detineri sub 5% si, respectiv, totalul detinerilor acestora. Se va completa incepand cu structura actionariatului societatii care solicita autorizarea. Pentru fiecare actionar semnificativ, persoana juridica, se va completa o noua pagina, precizandu-se structura actionariatului acestuia pana la nivel de actionar persoana fizica inclusiv. Nu se completeaza in cazul societatilor la care statul sau o autoritate a administratiei publice este actionar sau asociat, precizandu-se aceasta situatie. Pentru societatile ale carei actiuni sunt tranzactionate pe o piata reglementata se vor completa actionarii doar la nivel de actionar semnificativ, la data completarii cererii. Pentru persoanele fizice si juridice straine se vor completa, dupa caz, seria si numarul pasaportului sau numarul de inregistrare la institutia similara oficiului registrului comertului din statul de origine.
2)Se completeaza numai de persoanele juridice cu denumirea autoritatii de supraveghere din statul de origine, impreuna cu datele necesare contactarii acesteia (adresa completa, nr. telefon, fax, e-mail).
3)Pentru persoanele fizice si juridice straine se vor completa, dupa caz, seria si numarul pasaportului sau numarul de inregistrare la institutia similara oficiului registrului comertului din statul de origine.
FALSE DECLARATII SAU OMISIUNI INTENTIONATE ALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI INCALCARI ALE LEGII PENALE.
 ANEXA nr. 2: SPECIMENE DE SEMNATURA*)
*) Prezenta anexa se va completa in fata reprezentantului Autoritatii de Supraveghere Financiara. Daca una dintre persoanele care reprezinta depozitarul in relatia cu Autoritatea de Supraveghere Financiara nu poate semna, se va depune o declaratie notariala privind specimenul de semnatura.
.................... (denumirea institutiei de credit care solicita avizul pentru depozitarea activelor fondurilor de pensii administrate privat)
inregistrata la registrul comertului cu numarul ...............,
avand cod de inregistrare fiscala la registrul comertului ..................

Nr. crt.    Numele si prenumele descifrabil    Calitatea    Semnatura
1)    ............................    ...................    .....................
2)    ............................    ...................    .....................
 ANEXA nr. 3: MODEL-CADRU AL CONTRACTULUI DE DEPOZITARE
 Art. 1: Partile contractante
Societatea .............. - S.A., cu sediul in ..........., str. .......... nr. ....., sectorul ......, inmatriculata la oficiul registrului comertului cu nr. ........, cod unic de inregistrare ........, inscrisa in Registrul Autoritatii de Supraveghere Financiara, denumita in continuare Autoritatea, - Sectorul Sistemului de Pensii Private cu nr. ......., autorizata de Autoritate prin Decizia nr. ......., reprezentata legal prin .............., in calitate de administrator al Fondului de pensii administrat privat ........, inscris in Registrul Autoritatii cu nr. ........, denumita in continuare administrator,
si
Societatea .............. - S.A., cu sediul in ..........., str. .......... nr. ....., sectorul ......, inmatriculata la oficiul registrului comertului cu nr. ........, cod unic de inregistrare ........, inscrisa in Registrul Autoritatii cu nr. .........., avizata de Autoritate prin Avizul nr. ........, reprezentata legal prin ........., in calitate de depozitar al Fondului de pensii administrat privat ............., denumita in continuare depozitar.
 Art. 2: Definitii
(1)Activele fondului de pensii administrat privat, denumit in continuare Fondul, reprezinta instrumentele financiare, inclusiv instrumentele financiare derivate, precum si numerarul, rezultate ca urmare a investirii activelor personale ale participantilor.
(2)Activele depozitate reprezinta exclusiv activele transferate si preluate in custodie la depozitar, care se regasesc in conturi deschise pe numele Fondului si in gestiunea depozitarului.
(3)Custodia activelor reprezinta ansamblul operatiunilor desfasurate de catre o entitate autorizata pentru prestarea de servicii de custodie.
(4)Cheltuielile Fondului reprezinta costuri aferente functionarii acestuia, astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si in normele Autoritatii.
 Art. 3: Obiectul contractului
Obiectul contractului il reprezinta pastrarea in conditii de siguranta a activelor Fondului si desfasurarea de activitati de depozitare, inclusiv de calcul, in fiecare zi lucratoare, a valorii activului net, a valorii unitare a activului net si a numarului unitatilor de fond, cu respectarea dispozitiilor legale privind pensiile administrate privat.
 Art. 4: Durata contractului
Prezentul contract este valabil pe o perioada de ............., incepand cu data intrarii in vigoare.
Daca niciuna dintre parti nu notifica celeilalte parti incetarea prezentului contract cu cel putin 90 de zile inainte de data expirarii duratei acestuia, acesta se considera prelungit automat in aceleasi conditii, considerandu-se un acord tacit al partilor.
 Art. 5: Obligatiile partilor
(1)Modalitatea concreta de lucru si de predare-preluare a evidentelor si activelor Fondului se stabileste prin proceduri.
 (2)Obligatiile depozitarului:
1.sa primeasca, sa pastreze in conditii de siguranta toate activele Fondului si sa le evidentieze separat de activele sale si ale altor entitati;
 2.sa deschida:
a)un cont colector pentru efectuarea incasarii contravalorii contributiilor individuale brute ale participantilor;
b)conturi operationale utilizate pentru efectuarea de investitii si pentru stingerea obligatiilor Fondului, in lei si in valutele de decontare a tranzactiilor cu instrumente financiare pe piete externe;
c)un cont de transfer pentru operatiuni de virament al contravalorii activelor personale transferate ale participantilor;
d)un cont pentru plata contravalorii activelor personale ale participantilor Fondului in caz de deces, invaliditate si deschidere a dreptului de pensie (contul DIP);
e)conturi bancare pentru decontare aferente tranzactiilor cu instrumente financiare in lei si in valutele de decontare a tranzactiilor cu instrumente financiare pe piete externe.
3.Conturile prevazute la alin. (2) pct. 2 vor fi debitate/creditate de catre depozitar numai in baza functiilor sale de depozitare si in stricta conformitate cu instructiunile administratorului.
4.sa se asigure ca in tranzactiile avand ca obiect activele Fondului orice obligatie de plata este executata in termenul stabilit;
5.sa se asigure ca transformarea contributiilor in unitati de fond este efectuata de catre administrator in conformitate cu prevederile legale;
6.sa calculeze valoarea activului net si valoarea unitara a activului net si sa le transmita catre administrator si catre Autoritate, in conditiile si in termenele prevazute de legislatia in vigoare;
7.sa indeplineasca instructiunile administratorului, cu exceptia cazului in care acestea sunt contrare legislatiei in vigoare;
8.sa informeze in scris administratorul despre orice act sau fapt relevant pentru activitatea Fondului;
9.orice alte obligatii prevazute de normele Autoritatii.
 (3)Obligatiile administratorului:
 1.sa solicite depozitarului sa deschida:
a)un cont colector pentru efectuarea incasarilor contravalorii contributiilor individuale brute ale participantilor;
b)conturi operationale utilizate pentru efectuarea de investitii si pentru stingerea obligatiilor Fondului, in lei si in valutele de decontare a tranzactiilor cu instrumente financiare pe piete externe;
c)un cont de transfer pentru operatiuni de virament al contravalorii activelor personale transferate ale participantilor;
d)un cont pentru plata contravalorii activelor personale ale participantilor Fondului in caz de deces, invaliditate si deschidere a dreptului de pensie (contul DIP);
e)conturi bancare pentru decontare aferente tranzactiilor cu instrumente financiare in lei si in valutele de decontare a tranzactiilor cu instrumente financiare pe piete externe;
2.sa comunice in timp util toate informatiile necesare pentru indeplinirea corespunzatoare a obligatiilor depozitarului, precum si alte informatii solicitate de acesta pentru buna desfasurare a obligatiilor sale si monitorizarea activitatii Fondului;
3.sa achite depozitarului pretul prezentului contract;
4.sa informeze in scris, in timp util, depozitarul despre orice schimbare cu privire la administrarea Fondului;
5.orice alte obligatii prevazute de normele Autoritatii.
 Art. 6: Pretul contractului
(1)Pentru serviciile prestate depozitarul va percepe urmatoarele comisioane: ................... .
(2)In cazul in care nu isi executa obligatiile contractuale privind plata pretului contractului, administratorul va plati din contul sau penalitati in valoare de ......% pe zi de intarziere din valoarea sumei datorate depozitarului.
 Art. 7: Raspunderea partilor
(1)In executarea prezentului contract administratorul este raspunzator pentru instructiunile pe care le transmite depozitarului, precum si pentru toate actele si faptele aferente activitatii de administrare, astfel cum este definita de legislatia in vigoare. Depozitarul nu va fi tinut in niciun fel raspunzator pentru neprezentarea prin omisiune sau altfel de catre administrator a informatiilor si documentelor necesare calcularii activelor nete ale Fondului si evidentei unitatilor de fond. Administratorul se obliga sa transmita in timp util (data si ora-limita se vor stabili prin proceduri) notificari de indreptare a erorilor de indata ce constata ca informatiile furnizate nu sunt exacte, corecte si complete. In cazul in care aceste notificari nu pot fi transmise in timp util, depozitarul va opera modificarile corespunzatoare la urmatorul calcul de activ net al Fondului.
(2)Depozitarul este raspunzator fata de administrator si fata de participantii la Fond pentru orice pierderi sau pagube suferite, atat timp cat pierderile ori pagubele au fost cauzate de indeplinirea necorespunzatoare sau neindeplinirea obligatiilor asumate prin prezentul contra ct.
(3)Depozitarul este obligat sa pastreze confidentialitatea informatiilor si/sau a documentelor primite din partea administratorului in procesul de evaluare a legalitatii operatiunilor efectuate de acesta in contul Fondului. Confidentialitatea nu poate fi invocata in cazul controalelor efectuate de Autoritate, de Banca Nationala a Romaniei sau de autoritatile de supraveghere din statul de origine al sucursalei.
(4)Depozitarul nu poate sa garanteze sau sa dispuna in niciun fel de instrumentele financiare sau de sumele de bani incredintate spre pastrare de catre administrator in numele Fondului.
(5)Depozitarul nu poate sa transfere instrumentele financiare sau sumele de bani incredintate spre pastrare de catre administrator in numele Fondului, in lipsa unor instructiuni corespunzatoare ale administratorului.
(6)Administratorul nu poate schimba depozitarul fara aprobarea Autoritatii.
(7)Depozitarul solicita administratorului orice informatii si/sau documente pe care le considera necesare in legatura cu activitatea de depozitare. Administratorul nu va putea refuza furnizarea acestor informatii si/sau documente sub pretextul confidentialitatii.
 Art. 8: Forta majora
(1)Forta majora este acel eveniment neprevazut, obiectiv si imposibil de inlaturat, ivit in cursul executarii prezentului contract si care impiedica partile sa execute total sau partial obligatiile asumate.
(2)Forta majora inlatura raspunderea, daca este comunicata in termen de ......... zile si demonstrata in termen de ......... zile, ambele de la data aparitiei.
 Art. 9: Modificarea contractului
(1)Modificarea contractului se va face prin act aditional, semnat de reprezentantii legali ai partilor, notificat Autoritatii.
(2)Intrarea in vigoare a modificarilor contractului se realizeaza conform prevederilor legale in vigoare.
 Art. 10: Incetarea contractului
Prezentul contract inceteaza in conditiile prevazute la art. ...... din Norma nr. ....... privind activitatea de depozitare si custodie a activelor fondurilor de pensii administrate privat, emisa de Autoritate.
 Art. 11: Litigii
(1)Orice litigiu in legatura cu executarea sau interpretarea prezentului contract se va rezolva pe cale amiabila.
(2)In cazul in care o rezolvare amiabila nu va fi posibila in termen de 30 de zile de la aparitia litigiului, acesta va fi supus spre solutionare instantelor competente.
 Art. 12: Dispozitii finale
(1)Prezentul contract, impreuna cu anexele si eventualele acte aditionale, reprezinta vointa partilor si inlatura orice alta forma de intelegere verbala dintre acestea, anterioara sau ulterioara incheierii lui.
(2)In cazul in care una din clauzele acestui contract este declarata nevalabila, nelegala sau neexecutabila, celelalte clauze ale contractului nu vor fi afectate in niciun mod, iar partile vor conveni sa inlocuiasca prin eforturi rezonabile respectiva clauza cu o alta clauza legal valabila, avand acelasi scop.
 (3)Prezentul contract a fost incheiat astazi, .........., in 3 (trei) exemplare, cate unul pentru fiecare parte contractanta si unul pentru Autoritate, si intra in vigoare la ......... .

Administrator,
...................    Depozitar,
...................

(Norma nr. 11 din 29 aprilie 2014 privind activitatea de depozitare si custodie a activelor fondurilor de pensii administrate privat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 376 din 21 mai 2014)
Newsletter PortalCodulMuncii.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Articole similare

Iul312024

Aprobarea modelului deciziei privind valoarea de capital a pensiei de transfer dobandite de functionarul Uniunii Europene in sistemul public de pensii

de Andreea Voiculescu 31 Iul 2024
Ordinul presedintelui Casei Nationale de Pensii Publice nr. 303 din 22 martie 2024 pentru aprobarea modelului deciziei privind valoarea de capital a pensiei de transfer dobandite de functionarul Uniunii Europene in sistemul public de pensii, publicat in Monitorul Oficial nr. 290 din 3 aprilie 2024 Avand in vedere:- Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile ...
Iul312024

Ordinul presedintelui Casei Nationale de Pensii Publice nr. 322 din 3 aprilie 2024 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al drepturilor de pensie

de Andreea Voiculescu 31 Iul 2024
Ordinul presedintelui Casei Nationale de Pensii Publice nr. 322 din 3 aprilie 2024 pentru aprcaobarea Metodologiei de calcul al drepturilor de pensie in aplicarea prevederilor Regulamentelor (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, cu modificarile si completarile ulterioare, si (CE) nr. 987/2009 al ...
Aug012023

Reducerea varstei standard de pensionare cu 2 ani fara penalizare. Legea 2522023

de Colectiv Portal Codul Muncii 01 Aug 2023
Legea nr. 252 din 21 iulie 2023 pentru modificarea art. 65 alin. (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicat in Monitorul Oficial nr. 678 din  24 iulie 2023Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.Articol unic - La articolul 65 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 852 ...
Apr282023

Pensiile militare de stat

de Colectiv Portal Codul Muncii 28 Apr 2023
Legea nr. 79 din 5 aprilie 2023 pentru modificarea si completarea art. 67 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, publicata in Monitorul Oficial nr. 290 din 6 aprilie 2023Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.Articol unic. - Articolul 67 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 556 din 27 iulie 2015, ...
Iul172015

Legea pensiilor actualizata 2019 - Legea nr. 263/2010

de Colectiv Portal Codul Muncii 17 Iul 2015
Noua Lege a Pensiilor - Legea nr.127/2019 a fost publicata in monitorul Oficial nr.563 din 9 iulie 2019 Legea 263/2010 actualizata 2019 Legea nr. 263 din 16 decembrie 2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010 Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.CAPITOLUL IDispozitii generaleArt. 1. - Dreptul la ...
Ian072015

Modificari ale Legii bugetului asigurarilor sociale de stat

de Colectiv Portal Codul Muncii 07 Ian 2015
Castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2015 este de 2.415 lei (art. 16).Cuantumul ajutorului de deces se stabileste, in conditiile legii, in cazul:a) asiguratului sau pensionarului, la 2.415 lei;b) unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 1.208 lei.In anul 2015 valoarea punctului de pensie este de 830,2 lei.In ...
x