Detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale
Raspuns oferit de Colectiv Portal Codul MunciiAvand in vedere scrisoarea de punere in intarziere a Comisiei Europene transmisa autoritatilor nationale privind neconformitatea legislatiei nationale cu prevederile art. 12 alin. (1) din Directiva 2014/67/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 mai 2014 privind asigurarea respectarii aplicarii Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.024/2012 privind cooperarea administrativa prin intermediul Sistemului de informare al pietei interne ("Regulamentul IMI"), pentru asigurarea unui climat de concurenta loiala la nivelul lanturilor de subcontractare in ceea ce priveste stabilirea in sarcina contractorului a obligatiei de raspundere pentru drepturile salariale nete restante aferente salariului minim, datorate de subcontractant, atat in cadrul raporturilor juridice directe ale prestarii unor servicii transnationale, cat si in cadrul raporturilor juridice directe dintre contractantii si subcontractantii stabiliti pe teritoriul Romaniei, este necesara completarea Legii nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale, cu modificarile si completarile ulterioare, corespunzator.
Tinand cont de aplicarea unitara a legislatiei privind prestarile de servicii pe intreg lantul de subcontractare, atat la nivel national, cat si transnational, prin introducerea instrumentelor legale prin care se asigura protectia si respectarea drepturilor salariatilor in raporturile juridice dintre un contractant si subcontractantul direct al acestuia, indiferent de existenta sau inexistenta unui element de extraneitate si, totodata, faptul ca tratamentul juridic diferentiat la nivel transfrontalier fata de cel national limiteaza dezvoltarea raporturilor contractuale externe, generand repercusiuni negative asupra economiei nationale,
luand in considerare ca, potrivit legislatiei nationale, un contractant este raspunzator pentru drepturile lucratorilor detasati numai la nivel transfrontalier, pentru respectarea principiului nediscriminarii si proportionalitatii in cadrul lanturilor de subcontractare privind libertatea de a presta servicii in Romania, in situatia in care atat contractantul, cat si subcontractantul sunt stabiliti pe teritoriul Romaniei se impune, in mod similar, reglementarea raspunderii contractantului la nivel national in ceea ce priveste plata drepturilor salariale nete restante aferente salariului brut pe tara garantat in plata, datorate salariatilor de catre subcontractant.
Tinand seama de prevederile art. 27 din Legea nr. 16/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in cadrul lanturilor de subcontractare, contractantul care efectueaza detasarea si care are relatie cu subcontractatul direct va raspunde in solidar cu acesta sau in locul sau pentru drepturile salariale nete restante aferente salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, astfel ca aceasta prevedere se aplica numai in cazul in care contractantul este un prestator de servicii transfrontaliere si nu este incidenta in situatia in care contractantul este un prestator de servicii national. Aplicarea raspunderii in materie de subcontractare numai pentru situatiile transfrontaliere creeaza un tratament juridic discriminatoriu si descurajeaza astfel contractantii sa incheie contracte de subcontractare cu intreprinderi stabilite in Romania, incalcand prevederile art. 12 din Directiva 2014/67/UE in ceea ce priveste nediscriminarea si proportionalitatea masurilor.
Intrucat prezentul act normativ reglementeaza masuri pentru protejarea si sprijinirea salariatilor angajatorilor nationali, care subcontracteaza servicii, in ceea ce priveste acordarea drepturilor salariale rezultate in cadrul prestarii activitatilor prevazute in anexa la Legea nr. 16/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel este propusa reglementarea in mod nediscriminatoriu si proportional a raspunderii contractantilor nationali in cadrul lanturilor de subcontractare nationala, similar cu raspunderea contractantilor in cadrul lanturilor de subcontractare transfrontaliera.
Avand in vedere ca aceste elemente vizeaza un interes public, care constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata si impune adoptarea de masuri imediate pentru restabilirea unui regim de concurenta loiala si asigurarea unui tratament juridic nediferentiat pentru salariatii nationali fata de cei care presteaza servicii transfrontaliere, prin reglementarea unor masuri privind relatiile de munca in cadrul lanturilor de subcontractare, pe calea ordonantei de urgenta, neluarea acestor masuri urgente, cu caracter exceptional, referitoare la angajarea raspunderii patrimoniale a contractantului pentru drepturile lucratorilor detasati numai la nivel transfrontalier ar aduce grave prejudicii cu efecte pe termen lung in special asupra drepturilor salariatilor si asupra bugetului de stat, in general, care impiedica stabilirea unui regim unitar in materia prestarii de servicii si conduce la incalcarea prevederilor art. 12 din directiva,
luand in considerare ca elementele de mai sus constituie o situatie de urgenta, a carei reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. – Dupa articolul 27 din Legea nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 21 martie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou articol, articolul 271, cu urmatorul cuprins:
"- Art. 271 – (1) In cadrul lanturilor de subcontractare in care contractantul si subcontractantul sunt stabiliti pe teritoriul Romaniei, pentru activitatile prevazute in anexa, contractantul caruia intreprinderea ii este subcontractant direct raspunde in solidar cu aceasta sau in locul sau pentru drepturile salariale nete restante ale salariatului subcontractantului, aferente salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata si/sau contributiilor datorate unor fonduri sau institutii comune ale partenerilor sociali.
(2) In situatia in care subcontractantul direct nu isi executa obligatia de plata a salariului prevazuta in contractul individual de munca, salariatul are dreptul sa solicite contractantului plata doar pentru drepturile salariale nete restante aferente salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
(3) Subcontractantul are obligatia de a plati salariatului diferenta dintre suma primita de catre acesta de la contractant si suma aferenta acoperirii integrale a drepturilor salariale cuvenite, precum si obligatia de a retine si plati impozitul si contributiile sociale aferente drepturilor salariale, in conditiile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Raspunderea mentionata la alin. (1) se limiteaza la drepturile salariale cuvenite salariatului subcontractantului pentru activitatea prestata de acesta in temeiul relatiei contractuale dintre contractant si subcontractantul direct al acestuia.
(5) Subcontractantul are obligatia de a plati contractantului sumele achitate de acesta potrivit prevederilor alin. (1) si (2).
(6) Contractantul este exonerat de raspunderea prevazuta la alin. (1) si (2) daca face dovada ca a achitat subcontractantului toate obligatiile contractuale scadente, aferente relatiei contractuale dintre acestia."
Art. II. – Prevederile art. 271 din Legea nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu completarea adusa prin prezenta ordonanta de urgenta sunt aplicabile relatiei contractuale dintre contractant si subcontractantul direct, incheiata dupa intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCA
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marius-Constantin Budai
p. Ministrul afacerilor externe,
Cornel Feruta,
secretar de stat
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!