Codul muncii: OUG 53/2017 aduce modificari si completari importante - Codul muncii
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Testare gratuita
PortalCodulMuncii.ro
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton

Codul muncii: OUG 53/2017 aduce modificari si completari importante

Raspuns oferit de Colectiv Portal Codul Muncii
Colectiv Portal Codul Muncii

Codul muncii s-a modificat. OUG  53/2017, pentru modificarea si completarea Codului muncii, publicata in Monitorul oficial nr. 644 din 7 august 2017, a intervenit cu o serie de noutati legislative. Este vorba in principal de definirea si sanctionarea mai eficienta a muncii nedeclarate, ca si de o corelare a sanctiunilor aplicabile in acest caz. Efectele noilor modificari se vor resimti insa la nivelul fiecarei firme.
 

DEFINIREA MUNCII NEDECLARATE

 Art. 151 a)  primirea la munca a unei persoane fara incheierea contractului individual de munca in forma scrisa, in ziua anterioara inceperii activitatii
 
Explicatie: Aceasta era pana acum singura forma de munca “la negru”, sanctionata ca atare.
 
Art. 151 b) primirea la munca a unei persoane fara transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii.

Explicatie: Pana acum, neinregistrarea contractului in ReviSal era sanctionata contraventional, dar nu era considerata munca la negru, in masura in care contractul de munca se incheiase in scris.
 
Art. 151 c) primirea la munca a unui salariat in perioada in care acesta are contractul individual de munca suspendat.
 
Explicatie: In acest sens este si Decizia Inalte Curti de Casatie si Justitie nr. 20/2016, care a statuat ca in sintagma "fara incheierea unui contract individual de munca" prevazuta de art. 260 alin. (1) lit. e) din Codul muncii se include si situatia contractului individual de munca suspendat.
 
Art. 151 d) primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial
 
Explicatie: Aici se au in vedere prevederile art. 105 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, potrivit carora salariatul angajat part-time nu poate presta ore suplimentare.
Astfel, un salariat cu fractiune de norma va avea trecut in contract intervalul in care isi desfasoara activitatea, de exemplu: de la 8,00 la 12,00. Dar care este sanctiunea daca inspectorul de munca, venit in control, il gaseste lucrand la ora 16,00? In aceasta privinta, practica inspectoratelor teritoriale de munca era impartita: unele considerau ca fapta ar constitui contraventia de la art. 260 alin. (1) lit. i) din Codul muncii: “nerespectarea dispozitiilor privind munca suplimentara”, in timp ce alte inspectorate apreciau ca acesta ar un caz de munca nedeclarata. Modificarea Codului muncii este in sensul celei de a doua opinii.
 

FORMA CONTRACTULUI DE MUNCA

 Art. 16 (1) Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana, anterior inceperii activitatii de catre salariat. Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului.
 
Explicatie: Se elimina propozitia “Forma scrisa este obligatorie pentru incheierea valabila a contractului”. Astfel, in situatia in care contractul individual de munca nu a fost incheiat in forma scrisa, se prezuma ca a fost incheiat pe durata nedeterminata, iar partile pot face dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor efectuate prin orice alt mijloc de proba.
La aceasta solutie ajunsese deja (indirect) Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin Decizia nr. 37/2016, cu privire la admisibilitatea actiunii in constatare a raportului de munca si a efectelor acestuia pentru persoana care a prestat munca fara incheierea contractului individual de munca in forma scrisa, decizie publicata in Monitorul Oficial nr. 114 din 10 februarie 2017. Noul text adauga expres faptul ca incheierea contractului intervine anterior inceperii activitatii de catre salariat, ceea ce era obligatoriu si pana acum, dar decurgea implicit din art. 16 alin. (2) si (3)
 
Art. 16 (4) Angajatorul este obligat sa pastreze la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc.
 
Explicatie: Aceasta este o obligatie noua, aplicabila mai ales atunci cand munca nu se presteaza la sediul unitatii.  
Inalta Curte de Casatie si Justitie a hotarat, prin Decizia nr. 56 din 15 ianuarie 2014, ca in cazul contraventiei constand in primirea la munca a persoanelor, fara incheierea unui contract de munca in conditiile art. 16 alin. (1) din Codul Muncii, locul savarsirii contraventiei este locul unde au fost depistate persoanele prestand munca in afara conditiilor impuse de lege.
 

MODIFICAREA CONTRACTULUI

 Art. 17 (5) Orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (3) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, anterior producerii modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil.
 
Explicatie: Pana acum, aceasta prevedere viza numai modificarile intervenite prin lege (act normativ), ceea ce crea probleme in practica. Spre exemplu, si pana acum daca se modifica salariul minim prin Hotarare a Guvernului, angajatorului putea emite o decizie unilaterala de racordare a fiecarui contract individual de munca la noul nivel salarial. Dar daca noul salariu era stabilit prin contract colectiv de munca, era necesara incheierea de acte aditionale cu fiecare salariat in parte in vederea modificarii nivelului salarial. Acum, regimul juridic este acelasi, indiferent daca modificarea intervine prin act normativ sau contract colectiv de munca.
Se observa de asemenea ca termenul de 20 de zile – prezent anterior in art. 17 alin. (5) - este eliminat.
 
TIMPUL DE MUNCA

Art. 119 Angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orei de incepere si a celei de sfarsit a programului de lucru, si de a supune controlului inspectorilor de munca aceasta evidenta, ori de cate ori se solicita acest lucru.
 
Explicatie: Pana acum, textul avea in vedere obligatia de a tine evidenta orelor de munca, fara insa a preciza ca este vorba despre orele de munca prestate zilnic. Modificarea urmareste sa faca posibila monitorizarea cat mai clara a timpului zilnic de munca, indeosebi al salariatilor cu fractiune de norma (care nu pot presta ore suplimentare).
 

CONTRAVENTII SI SANCTIUNI

 Art. 260 (1) lit. e) primirea la munca a unei persoane fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art. 16 alin. (1) lit. a), cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata.
 
Explicatie: Codul muncii prevedea un sistem dual: sanctiune contraventionala pentru mai putin de 5 persoane care lucreaza fara forme legale si sanctiune penala pentru 5 sau mai multe persoane care lucreaza la negru.
 
Noua reglementare elimina sanctiunea penala si o inaspreste pe cea contraventionala. In expunerea de motive se arata: “Din analiza modului de solutionare a acestor dosare penale, in cvasitotalitatea cazurilor, organul de cercetare penala si instanta de judecata au pronuntat solutii de neincepere a urmaririi penale sau de achitare, dupa caz, in considerarea lipsei de pericol social al faptei. Astfel, impactul stabilirii ca si infractiune a faptei de a primi la munca mai mult de 5 persoane fara contract individual de munca nu a fost cel asteptat, fapt care a generat o privare de efecte a reglementarii”.
 
De altfel, si Curtea Constitutionala fusese sesizata in mod repetat cu privire la aceasta problema, dar s-a pronuntat in sensul ca inechitatea reglementarii criticate nu intra in sfera sa de competenta, aceasta neputand modifica minimul amenzii contraventionale, asa cum a fost stabilit de legiuitor.
 
Art. 260 (1) e1 primirea la munca a unei persoane fara transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata
 
Explicatie: Fapta era sanctionata contraventional cu amenda de la 10.000- 20.000 prin art. 9 (1) din Hotararea Guvernului nr. 500/2011, modificata prin Hotararea Guvernului nr. 877/2016, text care se abroga.
 
 260 (1) e2 primirea la munca a unui salariat in perioada in care acesta are contractul individual de munca suspendat, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata
 
Explicatie: Sanctiunea corelativa muncii nedeclarate, in intelesul noului art. 151 c) din Codul muncii.
 
260 (1) e3 primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial, cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana identificata.
 
Explicatie: Sanctiunea corelativa muncii nedeclarate, in intelesul noului art. 151 d) din Codul muncii.
 
260 (1) q) incalcarea prevederilor art. 16 alin. (4), cu amenda de 10.000 lei
 
Explicatie: Sanctiunea faptei angajatorului care nu pastreaza o copie a contractului de munca pentru salariatii care isi desfasoara activitatea in acel loc.
 
2601  Contravenientul poate achita in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din amenda prevazuta la alin. (1) lit. e)-e3) , inspectorul de munca facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
 
Explicatie: In expunerea de motive se arata: “Rigiditatea actualei reglementari, care nu permite aplicarea sistemului ablatiunii in sensul stabilirii dreptului contravenientului de a achita jumatate din minimul amenzii stabilite de actul normativ in 48 de ore de la primirea procesului-verbal a generat reducerea incasarilor la bugetul de stat a sumelor provenind din amenzile contraventionale aplicate pentru munca nedeclarata, intrucat contravenientul nu era stimulat sa plateasca benevol amenda contraventionala, ci dimpotriva, determina cresterea numarului de contestatii in instanta cu efect negativ asupra incarcarii rolului instantelor de judecata si mai ales de diminuare a incasarilor la bugetul de stat.”
 
260 (4), (5)  -  (4) In cazul constatarii savarsirii uneia dintre faptele prevazute la alin. (1) lit. e) - e2) inspectorul de munca dispune, ca sanctiune complementara, sistarea activitatii locului de munca organizat, supus controlului, conform procedurii de sistare elaborata de Inspectia Muncii si aprobata prin ordin al ministrului muncii si justitiei sociale, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, dupa consultarea prealabila a confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national.
 
Explicatie: Sanctiune noua. Va deveni aplicabila la data adoptarii ordinului (5) Angajatorul poate relua activitatea numai dupa achitarea amenzii contraventionale aplicate si dupa ce demonstreaza ca a remediat deficientele care au condus la sistarea activitatii: prin incheierea contractului individual de munca, transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor sau, dupa caz, incetarea suspendarii contractului individual de munca si constituirea si plata contributiilor sociale si a impozitului pe venit aferente veniturilor salariale care se cuvin lucratorului pe perioada in care a prestat activitate nedeclarata.
 
264 (4) Se abroga
 
Explicatie: Prevedea sanctionarea penala a primirii la munca a mai mult de 5 persoane, fara forme legale (“Constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda primirea la munca a mai mult de 5 persoane, indiferent de cetatenia acestora, fara incheierea unui contract individual de munca”)
 
265 (2) Primirea la munca a unei persoane aflate in situatie de sedere ilegala in Romania, cunoscand ca aceasta este victima a traficului de persoane constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
 
Explicatie: Caracterul penal al acestei fapte se mentine.
Newsletter PortalCodulMuncii.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Articole similare

Mar072023

Codul muncii actualizat 21 iulie 2023

de PortalCodulMuncii.ro 07 Mar 2023
Codul muncii – Legea nr. 53 din 24 ianuarie, republicata in Monitorul Oficial nr. 345 din 18 mai 2011TITLUL IDispozitii generaleCAPITOLUL IDomeniul de aplicareArt. 1. – (1) Prezentul cod reglementeaza domeniul raporturilor de munca, modul in care se efectueaza controlul aplicarii reglementarilor din domeniul raporturilor de munca, precum si jurisdictia muncii.(2) Prezentul cod se ...
Mar062023

Legea 368/2022 din 19 decembrie 2022 a bugetului de stat pe anul 2023

de Colectiv Portal Codul Muncii 06 Mar 2023
Legea nr. 368 din 19 decembrie 2022 a bugetului de stat pe anul 2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 1.214 din 19 decembrie 2022 Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege. CAPITOLUL IDispozitii generale SECTIUNEA 1Dispozitii referitoare la bugetul de stat pe anul 2023 Art. 1. - Prezenta lege prevede si autorizeaza pentru anul bugetar 2023 veniturile pe capitole si ...
Mar062023

Legea nr. 369/2022 din 19 decembrie 2022 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2023

de Colectiv Portal Codul Muncii 06 Mar 2023
Legea nr. 369 din 19 decembrie 2022 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2023,publicata in Monitorul Oficial nr. 1.215 din 19 decembrie 2022 Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege. CAPITOLUL IDispozitii generale SECTIUNEA 1Dispozitii generale referitoare la bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul asigurarilor pentru somaj pe anul 2023 Art. 1. - Prezenta ...
Ian052023

Efectul revizuirii deciziei de pensie care a stat la baza emiterii deciziei de incetare de drept a contractului individual de munca are drept consecinta reluarea raporturilor de munca

de Colectiv Portal Codul Muncii 05 Ian 2023
Decizie nr. 54 din 3 octombrie 2022 privind interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 56 alin. (1) lit. c) si art. 56 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial nr. 1055 din 31 octombrie 2022INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIECOMPLETUL PENTRU DEZLEGAREA UNOR CHESTIUNI DE DREPTDosar nr. ...
Oct012020

Modificari si completari privind Legea nr. 53/2003 – Codul muncii

de Colectiv Portal Codul Muncii 01 Oct 2020
In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 893 din 30 septembrie 2020, a fost publicata Legea nr. 213 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii.Principalele elemente de noutate vizeaza modificari privind informarea cu privire la clauzele contractului de munca, organizarea activitatii de resurse umane si salarizare, introducerea procedurii concilierii, modificarea continutului ...
Apr022017

Decizia nr. 3 din 12 mai 2014 referitoare la recursurile in interesul legii

de Colectiv Portal Codul Muncii 02 Apr 2017
Decizia a Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 3 din 12 mai 2014 referitoare la recursurile in interesul legii formulate de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Bacau privind interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 58 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul ...
x