Proiect LEGEA Dialogului Social nr. 62 din iunie 2012 Titlul V - Contract de munca
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Testare gratuita
PortalCodulMuncii.ro
Portal actualizat la 24 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton

Proiect LEGEA Dialogului Social nr. 62 din iunie 2012 Titlul V

Raspuns oferit de Colectiv Portal Codul Muncii
Colectiv Portal Codul Muncii
02 Iul 2012


TITLUL V cuprinzand art.82 – art.117 – se modifica si va avea urmatorul cuprins:

 
TITLUL V
 
Consiliul Economic si Social
 
CAPITOLUL I
 
Dispozitii generale
 
Art. 82

(1) Consiliul Economic si Social este organ consultativ pentru Parlament si Guvern in domeniile de
specialitate stabilite prin prezenta lege.
(2) Consiliul Economic si Social este institutie publica autonoma, de interes national, tripartita, constituita
dintr-un numar egal de reprezentanti ai confederatiilor patronale reprezentative la nivel national, ai
confederatiilor sindicale reprezentative la nivel national si reprezentanti ai federatiilor de asociatii si/sau
fundatii care urmaresc desfasurarea unor activitati de interes din domeniile de competenta ale Consiliului
Economic si Social.

Art. 83

(1) Consiliul Economic si Social este consultat obligatoriu de catre initiatorii proiectelor de acte normative si
ai proiectelor de programe si strategii nematerializate in proiecte de acte normative, din domeniul sau de
competenta. Rezultatul acestei consultari se concretizeaza in avize la proiectele de acte normative si la
proiectele de programe si strategii.
(2) Consiliul Economic si Social se poate autosesiza sau poate fi sesizat de orice autoritate publica ori de
organizatiile patronatele si organizatiile sindicatele reprezentative asupra unor stari de fapt, evolutii sau
evenimente economico-sociale de interes national. In urma acestor sesizari Consiliul Economic si Social poate
emite puncte de vedere si recomandari.

Art. 84

(1) Consiliul Economic si Social are personalitate juridica.
(2) Sediul Consiliului Economic si Social este in municipiul Bucuresti.

Art. 85

Consiliul Economic si Social se organizeaza si functioneaza potrivit prevederilor prezentei legi, precum si ale
regulamentului de organizare si functionare.
 

CAPITOLUL II

Domeniile de competenta si atributiile Consiliului Economic si Social

Art. 86

Consiliul Economic si Social este competent sa se pronunte in urmatoarele domenii:
a)    restructurarea si dezvoltarea economiei nationale;
b)    privatizarea, functionarea si cresterea competitivitatii agentilor economici;
c)    relatiile de munca si politica salariala;
d)    protectia sociala si ocrotirea sanatatii;
e)    invatamantul, cercetarea si cultura;
f)     politicile monetare, financiare, fiscale si de venituri;
g)    politicile de mediu.

Art. 87

Pentru indeplinirea rolului consultativ in domeniile prevazute la art. 86, Consiliul Economic si Social are
urmatoarele atributii principale:
a)    analizeaza si avizeaza proiectele de hotarari si de ordonante ale Guvernului si proiectele de lege ce
urmeaza a fi prezentate spre adoptare Parlamentului;
b)    analizeaza si avizeaza proiectele de programe si strategii nematerializate in proiecte de acte normative,
inainte de adoptarea lor;
c)    semnaleaza din proprie initiativa Guvernului sau Parlamentului aparitia unor fenomene economice si
sociale care impun elaborarea unor noi acte normative;
d)    analizeaza cauzele starilor conflictuale aparute la nivel national sau de sector de activitate si face
propuneri de rezolvare a acestora in interes national;
e)    elaboreaza, la solicitarea Guvernului, a Parlamentului sau din proprie initiativa, analize si studii privind
realitatile economice si sociale;
f)     elaboreaza si sustine  de strategii, programe, metodologii si standarde in domeniul dialogului social si
face demersuri pentru implementarea acestora ;
g)    urmareste indeplinirea obligatiilor ce decurg din Conventia nr. 144/1976 a Organizatiei Internationale a
Muncii privitoare la consultarile tripartite destinate sa promoveze aplicarea normelor internationale ale muncii,
adoptata la 2 iunie 1976 la Geneva, ratificata de Romania prin Legea nr. 96/1992.

Art. 88

(1) Initiatorii proiectelor de acte normative si de programe si strategii nationale sau sectoriale care privesc
domeniile prevazute la art. 86 au obligatia de a solicita pentru acestea avizul consultativ al Consiliului
Economic si Social.
(2) Avizul prevazut la alin. (1) va insoti obligatoriu proiectul de act normativ, de program sau strategie pana la
adoptare.

Art. 89

(1) In indeplinirea atributiilor prevazute la art. 87 lit. a) si b), Consiliul Economic si Social are obligatia de a
analiza proiectele de acte normative, de programe si strategii primite si de a transmite avizul hotarat de Plenul
sau, dupa cum urmeaza:
a) in termen de 10 zile lucratoare de la primirea solicitarii, in cazul proiectelor de hotarari si de ordonante ale
Guvernului sau, dupa caz, de legi ordinare;
b) in termen de 20 de zile lucratoare de la primirea solicitarii, in cazul proiectelor de legi organice si in cazul
proiectelor de programe si strategii nematerializate in acte normative.
(2) Depasirea termenelor prevazute la alin. (1) da dreptul initiatorului sa adopte strategiile si programele
nematerializate in proiecte de acte normative si sa transmita proiectele de acte normative spre adoptare fara
avizul Consiliului Economic si Social, cu mentionarea acestei situatii.

Art. 90

Consiliul Economic si Social stabileste relatii cu organisme si organizatii internationale din domeniile sale de
competenta.

Art. 91

Consiliul Economic si Social analizeaza si propune masuri pentru imbunatatirea modului de aplicare a
acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte, precum si a programelor de asistenta
initiate de organismele internationale de specialitate, din domeniile proprii de competenta.
 
CAPITOLUL III
 
Structura Consiliului Economic si Social


Art. 92

Consiliului Economic si Social este structurat astfel:
a) Plenul;
b) Biroul executiv;
c) Comisiile de specialitate permanente;
d) Secretariatul tehnic.

Art.93

Plenul  Consiliul Economic si Social este compus dintr-un numar de 45 de membri , numiti  dupa cum
urmeaza:
a)  15 membri numiti, de comun acord, de confederatiile patronale reprezentative la nivel national;
b)  15 membri numiti, de comun acord, de confederatiile sindicale reprezentative la nivel naþional;
c) 15 membri numiti de federatiile de asociatii si/sau fundatii care urmaresc desfasurarea unor activitati din
domeniile de competenta ale Consiliul Economic si Social.

Art. 94

(1) Fiecare confederatie patronala si sindicala reprezentativa are dreptul sa desemneze un membru in Plenul
Consiliul Economic si Social
(2) Repartizarea locurilor ramase neocupate pana la limita celor 15  pentru  partea patronala se face numai prin
consensul confederatiilor patronale reprezentative la nivel national.
(3) Repartizarea locurilor ramase neocupate pana la limita celor 15  pentru  parte sindicala se face numai prin
consensul confederatiilor sindicale reprezentative la nivel national.
(4) Fiecare confederatie patronala si sindicala reprezentativa la nivel national care detine unul sau mai multe
locuri in Consiliul Economic si Social nominalizeaza persoana sau persoanele, dupa caz, care urmeaza sa
reprezinte confederatia in cadrul Consiliului Economic si Social.
(5) Sunt reprezentative la nivel national confederatiile nationale sindicale si patronale care au dobandit aceasta
calitate potrivit legislatiei in vigoare.

Art.95

(1) In vederea stabilirii reprezentatilor federatiilor asociatiilor si/sau fundatiilor, Ministerul Muncii, Familiei si
Protectiei Social stabileste lista ce cuprinde maximum 15 federatii ale asociatilor si/sau fundatiilor ce vor
desemna  reprezentanti in Plenul Consiliului Economic si Social din partea societatii civile.
(2) Fiecare federatie de asociatii si/fundatii din lista prevazuta la aliniatul 1) are dreptul sa desemneze un
membru in Plenul Consiliului Economic si Social.
3) Repartizarea locurilor ramase neocupate pana la limita celor 15 pentru  partea societatii civile se face numai
prin consensul federatiilor de asociatii si/sau fundatii din lista stabilita de Ministerul Muncii, Familiei si
Protectiei Sociale.
4) Federatiile de asociatii si/sau fundatii din lista de la alin 1) trebuie sa indeplineasca cumulativ umatoarele
conditii :
a) au dobandit personalitate juridica si a fost legal inregistrate cu cel putin trei ani inainte de data formularii
propunerii de catre ministrul muncii, familiei si protectiei sociale;
b) activitatea acestora se desfasoara la nivel national sau cel putin la nivelul unei regiuni de dezvoltare;
c) nu sunt fondate, conduse ori finantate de partide politice, de aliante politice, de organizatii constituite pe
criterii etnice ori de membri ai unor astfel de partide, aliante si organizatii.  
(5) Federatiile de asociatii si/sau fundatii vor depune la Secretariatul Tehnic al Consiliul Economic si Social
un dosar care va contine:
a) hotararea judecatoreasca de infiintare;
b) actul constitutiv si statutul;
c) cazierul fiscal;
d) scurta prezentare a activitatii desfasurate in ultimii trei.

Art. 96

Pot dobandi calitatea de membru al Plenului Consiliului Economic si Social persoanele care indeplinesc
urmatoarele conditii:
a) au  cetatenia romana si domiciliul in Romania;
b) au implinit varsta de 30 de ani;
c) au capacitate de exercitiu;
d) nu au antecedente penale;
e) nu au facut politie politica.

Art.97

(1) Mandatul membrilor Plenului Consiliului Economic si Social este de 4 ani si se calculeaza de la data la
care acesta este legal constituit.
(2) Mandatul membrilor poate fi reinnoit.

Art. 98

(1) Confederatiile patronale si sindicale reprezentative la nivel national si federatiile de asociatii si/sau fundatii
vor inainta Consiliului Economic si Social lista membrilor numiti, cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea
mandatului membrilor in activitate.
(2) In conformitate cu Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Economic si Social, membrii
numiti sunt validati individual, dupa verificarea indeplinirii de catre acestia a conditiilor prevazute de prezenta
lege.
(3) Organizatiile prevazute la alin. 1 urmeaza sa numeasca noi membri in locul celor care nu au fost
confirmati.

Art. 99

(1) Consiliul Economic si Social se considera legal constituit la data la care a fost confirmat numarul necesar
de membri pentru ca Plenul sa poata adopta hotarari.
(2) Pana la data constituirii unui nou Consiliu Economic si Social, dar nu mai tarziu de o luna de la incetarea
mandatului, consiliul anterior isi continua activitatea.

Art.100

(1) Calitatea de membru al Plenului Consiliului Economic si Social inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la expirarea mandatului ;
b) in caz de deces;
c) in caz de demisie;
d) in situatia in care, confederatia patronala, confederatia sindicala si federatia de asociatii si/sau fundatii care
l-a numit, cere revocarea sa.
e) in cazul in care nu mai indeplineste una dintre conditiile prevazute la art. 96 lit. a), c) si d).
f) in situatia in care confederatia patronala sau confederatia sindicala care l-a nominalizat isi pierde calitatea
de organizatie reprezentativa la nivel national.
g) in situatia in care federatia de asociatii si/sau fundatii nu mai indeplideste conditiile de la art. 95 alin 4).
(2) Procedura revocarii din calitatea de membru al Consiliului Economic si Social se stabileste prin
regulamentul de organizare si functionare.

Art. 101

In situatiile prevazute la art. 96 alin. (1) lit. a) - e) confederatia patronala, confederatia sindicala sau federatia
de asociatii si/sau fundatii, dupa caz, va numi un nou membru, numire care va fi transmisa spre validare
potrivit art. 94.

 Art. 102

(1) Biroul executiv al Consiliului Economic si Social este alcatuit din presedinte, 2 vicepresedinti si un numar
de 6 membri, cate 2 din partea fiecarui partener social.
(2) Functiile de presedinte, respectiv vicepresedinte, sunt asigurate prin rotatie asigurandu-se reprezentarea
fiecarei parti. Pentru functia de presedinte rotatia se va efectua cu respectarea duratei mandatului Plenului.

Art. 103

(1) In structura Consiliului Economic si Social sunt organizate comisii de specialitate permanente sau
temporare.
(2) Comisiile de specialitate permanente sunt, in principal, urmatoarele:
a) Comisia pentru restructurarea si dezvoltarea economiei nationale;
b) Comisia pentru privatizarea, functionarea si cresterea competitivitatii agentilor economici;
c) Comisia pentru relatiile de munca si politica salariala;
d) Comisia pentru protectia sociala si ocrotirea sanatatii;
e) Comisia pentru invatamant, cercetare si cultura;
f) Comisia pentru politici monetare, financiare, fiscale si de venituri.
g) Comisia pentru politici de mediu.
(3) Prin regulamentul de organizare si functionare pot fi constituite si alte comisii de specialitate permanente
sau unele comisii de specialitate temporare pentru solutionarea unor probleme care se ivesc in domeniile
specifice de activitate.

Art.104

Numarul membrilor comisiilor de specialitate permanente sau temporare ale Consiliului Economic si Social
este de minimum 9 persoane, repartizati in mod egal intre partile  reprezentate.

Art. 105

Membrii comisiilor de specialitate permanente sau temporare sunt numiti de organizatiile  care au calitatea de
membri ai Consiliului Economic si Social.Procedura de numire a acestora se stabileste prin regulamentul de
organizare si functionare, respectandu-se conditiile prevazute pentru membrii Consiliului Economic si Social.

Art. 106

(1) In structura Consiliului Economic si Social functioneaza un secretariat tehnic, care este aparatul de lucru
de specialitate si tehnico-administrativ.
(2) Secretariatul tehnic al Consiliului Economic si Social este condus de secretarul general, atributiile acestuia
fiind stabilite prin regulamentul de organizare si functionare.
(3) Functia de secretar general este incompatibila cu functia de membru in Consiliul Economic si Social.


CAPITOLUL IV
 
Functionarea si conducerea Consiliului Economic si Social

Art. 107

Functionarea Consiliului Economic si Social este asigurata de:
a) Plen;
b) Biroul Executiv;
c) Comisiile de specialitate;
d) Secretariatul tehnic.

Art. 108

(1) Plenul Consiliului Economic si Social se intruneste lunar in sesiuni ordinare.
(2) Plenul se intruneste si in sesiuni extraordinare, la cererea biroului executiv ori a cel putin unei treimi din
numarul membrilor.

Art. 109

(1) Dezbaterile in plen se desfasoara in prezenta a minimum 24 de membri, cu conditia ca fiecare parte sa fie
reprezentata de cel putin 8 persoane.
(2) Lucrarile plenului se desfasoara in sedinte publice, in afara cazurilor expres stabilite de biroul executiv.

Art. 110

(1) Plenul asigura conducerea generala a Consiliului Economic si Social si are urmatoarele atributii principale:
a) alege, la propunerea partilor, presedintele;
b) ii alege, la propunerea partilor, pe cei 2 vicepresedinti si pe membrii biroului executiv;
c) adopta regulamentul de organizare si functionare;
d) stabileste componenta comisiilor de specialitate permanente;
e) aproba proiectul propriu al bugetului de venituri si cheltuieli, precum si raportul privind executia bugetara;
f) avizeaza proiecte de acte normative si proiecte de programe si strategii;
g) numeste secretarul general al Consiliului Economic si Social.
(2) Atributiile prevazute la alin. (1) pot fi completate prin regulamentul de organizare si functionare.

Art. 111

(1) In exercitarea atributiilor sale prevazute la art.110 alin.(1) lit. g) Plenul Consiliul Economic si Social
adopta hotarari, prin consensul partilor.
(2) In cazul in care nu se poate realiza consensul conform alin. (1) se vor transmite institutiei care a sesizat
Consiliul Economic si Social punctele de vedere exprimate de parti in plenul sau.
(3) In toate celelalte cazuri, hotararile se adopta prin vot, cu o majoritate de trei patrimi din numarul
membrilor prezenti ai Plenului.

Art. 112

(1) Biroul executiv al Consiliului Economic si Social asigura conducerea in intervalul dintre sedintele
plenului.
(2) Atributiile si modul de lucru ale biroului executiv sunt stabilite prin Regulamentul de organizare si
functionare a Consiliului Economic si Social.

Art. 113

(1) Presedintele Consiliului Economic si Social este ales de Plen, pe durata mandatului Plenului,  cu o
majoritate de trei patrimi din numarul total al membrilor acestuia.
(2) Revocarea presedintelui Consiliului Economic si Social se va face de catre Plen, cu majoritatea de trei
patrimi din numarul total al membrilor acestuia.
(3) Presedintele Consiliului Economic si Social conduce sedintele Plenului si ale Biroului Executiv si
reprezinta Consiliul Economic si Social in relatiile cu tertii, potrivit hotararilor luate in plen sau in biroul
executiv.

Art. 114

Atributiile presedintelui si vicepresedintilor Consiliului Economic si Social se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare.

Art. 115

Procedura de lucru a comisiilor permanente se stabileste prin Regulamentul de organizare si functionare a
Consiliului Economic si Social.


Art.116

Functionarea si atributiunile Secretariatului tehnic si a Secretarului General sunt stabilite prin Regulament
aprobat de Plenul Consiliului Economic si Social


Art.117

Membrii Plenului ai comisiilor de specialitate,precum si angajatii Secretariatului tehnic al Consiliului
Economic si Social nu au statut de inalti functionari sau functionari publici.

Art.118 – se abroga

Art.119 – se abroga

Newsletter PortalCodulMuncii.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Articole similare

Iul252023

Telemunca pentru salariatii care au in intretinere copii in varsta de pana la 11 ani

de PortalCodulMuncii.ro 25 Iul 2023
Legea nr. 241 din 20 iulie 2023 pentru completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, publicata in Monitorul Oficial nr. 673 din 21 iulie 2023Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.Articol unic. – Dupa articolul 118 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un ...
Apr282023

Protectia avertizorilor in interes public

de Colectiv Portal Codul Muncii 28 Apr 2023
Legea nr. 67 din 28 martie 2023 pentru modificarea art. 6 alin. (2) din Legea nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public, publicata in Monitorul Oficial nr. 257 din 28 martie 2023Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.Articol unic. - La articolul 6 din Legea nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ...
Feb262023

Obligatiile administratorului judiciar in caz de insolventa, faliment sau lichidare

de PortalCodulMuncii.ro 26 Feb 2023
Legea nr. 26 din 10 ianuarie 2023 pentru modificarea si completarea Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996 si a Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, publicata in Monitorul Oficial nr. 30 din 11 ianuarie 2023Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.Art. I. – Legea Arhivelor Nationale nr. 16/1996, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 293 din 22 aprilie 2014, se modifica si ...
Sep302022

Raspundere patrimoniala

de Colectiv Portal Codul Muncii 30 Sep 2022
Decizia nr. 335 din 26 mai 2022 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 269 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicata in Monitorul Oficial nr. 803 din 12 august 2022Valer Dorneanu                          - presedinteCristian ...
x