Pensia acordata copilului urmas - Pensii
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Testare gratuita
PortalCodulMuncii.ro
Portal actualizat la 29 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton

Pensia acordata copilului urmas

Raspuns oferit de Colectiv Portal Codul Muncii
Colectiv Portal Codul Muncii

Decizia Curtii Constitutionale nr. 139 din 13 martie 2014 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 92 alin. (1) lit. d) din Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale


Augustin Zegrean    - presedinte
Valer Dorneanu    - judecator
Toni Grebla    - judecator
Petre Lazaroiu    - judecator
Mircea Stefan Minea    - judecator
Daniel-Marius Morar    - judecator
Puskas Valentin Zoltan    - judecator
Tudorel Toader    - judecator
Patricia Marilena Ionea    - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 92 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Magdalena Cristescu in Dosarul nr. 12.501/3/2011 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IX-a civila si pentru cauze privind proprietatea intelectuala, conflicte de munca si asigurari sociale si care constituie obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 748D/2013.
La apelul nominal se prezinta personal autorul exceptiei. Lipseste partea Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul autorului exceptiei, care solicita admiterea acesteia. In acest sens, arata ca stabilirea unor conditii pentru pastrarea pensiei de urmas aduce atingere prevederilor Legii fundamentale care consacra dreptul la invatatura si protectia copiilor si a tinerilor.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, considerand ca, in realitate, aspectele invederate de autorul acesteia pun in discutie probleme de interpretare si aplicare a legii.


CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 aprilie 2013, pronuntata in Dosarul nr. 12.501/3/2011, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IX-a civila si pentru cauze privind proprietatea intelectuala, conflicte de munca si asigurari sociale a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 92 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Exceptia a fost ridicata de Magdalena Cristescu cu prilejul solutionarii recursului formulat impotriva Sentintei civile nr. 4.860 din 24 mai 2012, pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a civila, conflicte de munca si asigurari sociale in Dosarul nr. 12.501/3/2011.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca art. 92 alin. (1) lit. d) contravine prevederilor art. 32 si art. 49 din Constitutie. In acest sens arata ca dispozitiile art. 92 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 19/2000 prevad ca pensia acordata copilului urmas se suspenda daca acesta nu mai indeplineste conditiile prevazute la art. 66 lit. b) si c) din aceeasi lege. Or, in conditiile in care legea nu face alte precizari, nici autoritatile nu ar putea da o alta interpretare dispozitiilor de lege mai sus amintite, in sensul ca minorului ii este aplicabila si situatia de suspendare a pensiei prevazuta de art. 92 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 19/2000.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IX-a civila si pentru cauze privind proprietatea intelectuala, conflicte de munca si asigurari sociale considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens, arata ca pensia de urmas a fost instituita pentru a sustine sotul supravietuitor sau copiii celui decedat prin acoperirea cheltuielilor materiale necesare traiului, pentru a suplini astfel contributia materiala a celuii decedat. Avand natura unui ajutor din partea statului, pensia de urmas nu se poate cumula cu alte venituri ce depasesc un anumit cuantum, considerat de legiuitor ca fiind suficient pentru un trai decent. Ajutorul nu se mai justifica din moment ce beneficiarul pensiei de urmas realizeaza venituri din activitati profesionale peste un anumit cuantum ce ii permit sa isi asigure un trai decent independent de ajutorul primit din partea statului sub forma pensiei de urmas.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale. Astfel, arata ca pensia de urmas are natura unui ajutor acordat de stat in scopul suplinirii veniturilor de care o persoana ar fi beneficiat in cazul in care cel care il sustinea financiar nu ar fi decedat. In situatia in care beneficiarul acestui ajutor realizeaza venituri brute lunare mai mari decat o patrime din salariul mediu brut pe economie din activitati profesionale, atunci pensia de urmas se suspenda, intrucat nu se mai justifica ratiunea pentru care a fost acordata, in sensul constitutionalitatii dispozitiilor de lege criticate invoca si cele retinute de Curtea Constitutionala prin deciziile nr. 79/2010 si nr. 978/2011.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate.


CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele: Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 92 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispozitii potrivit carora "Plata pensiei se suspenda incepand cu luna urmatoare celei in care:
[...]
d) beneficiarul unei pensii de urmas realizeaza dintr-o activitate profesionala venituri brute lunare mai mari de o patrime din salariul mediu brut pe economie, stabilit conform art. 5 alin. (3)."
Curtea constata ca Legea nr. 19/2000 a fost abrogata prin art. 196 lit. a) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010. Avand insa in vedere cele retinute prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, Curtea urmeaza a se pronunta asupra dispozitiilor de lege cu care a fost sesizata, aplicabile in cauza in care a fost invocata prezenta exceptie de neconstitutionalitate.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca dispozitiile de lege criticate sunt contrare urmatoarelor texte din Constitutie: art. 32 referitor la dreptul la invatatura si art. 49 privind protectia copiilor si a tinerilor.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile de lege criticate au mai constituit obiect al analizei de constitutionalitate.
Astfel, prin Decizia nr. 79 din 26 ianuarie 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 23 februarie 2010, Curtea Constitutionala a statuat ca "ratiunea instituirii pensiei de urmas rezida in obligatia pozitiva a statului de a sustine sotul supravietuitor sau copiii celui decedat prin acoperirea cheltuielilor materiale necesare traiului si pentru a suplini astfel contributia materiala a celui decedat. Pensia de urmas, intrucat are natura unui ajutor din partea statului, nu se poate cumula cu alte venituri daca beneficiarul acesteia realizeaza venituri peste un anumit cuantum, considerat de legiuitor ca fiind suficient pentru un trai decent. In acest caz, ajutorul nu se mai justifica din moment ce beneficiarul pensiei de urmas realizeaza venituri din activitati profesionale peste un anumit cuantum ce ii permit sa isi asigure un trai decent independent de ajutorul primit din partea statului sub forma pensiei de urmas.
Prin urmare, Curtea constata ca pensia de urmas are natura juridica a unui ajutor acordat de stat persoanelor care se regasesc in cap. IV sectiunea V din Legea nr. 19/2000, in scopul suplinirii pe cat posibil a contributiei materiale a celui decedat.
In aceste conditii, suspendarea platii pensiei de urmas in cazul in care beneficiarul acesteia realizeaza dintr-o activitate profesionala venituri brute lunare mai mari de o patrime din salariul mediu brut pe economie nu este decat o aplicare la nivelul legii a ratiunii pentru care a fost instituita pensia de urmas. Faptul ca o persoana care se angajeaza va avea un salariu cel putin la nivelul salariului minim brut pe economie, care depaseste in toate situatiile o patrime din salariul mediu brut pe economie, reprezinta chiar vointa legiuitorului de a nu acorda ajutorul in cauza persoanelor angajate, care, in acest mod, isi asigura resursele materiale necesare traiului. Angajarea unei persoane beneficiare a pensiei de urmas reprezinta un act de vointa al acesteia in sensul ca isi poate asigura traiul fara a mai apela la ajutorul acordat de stat sub forma pensiei de urmas; in aceasta situatie, plata pensiei de urmas se suspenda, putand fi reluata in momentul in care persoana in cauza nu mai realizeaza venituri."
Curtea apreciaza ca cele statuate in decizia mai sus amintita raspund criticii de neconstitutionalitate formulate in prezenta cauza referitoare la incalcarea obligatiei statului de a asigura protectia copiilor si a tinerilor.
De asemenea, prin Decizia nr. 852 din 8 iulie 2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 25 iulie 2008, Curtea a retinut ca "asigurarea de catre stat a dreptului la invatatura nu este afectata de acordarea pensiei de urmas in anumite conditii, prevederile constitutionale fiind aplicabile, fara nicio restrictie, inclusiv persoanelor prevazute de art. 92 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 19/2000, cu atat mai mult cu cat alin. (4) al art. 32 din Constitutie prevede gratuitatea invatamantului de stat, precum si acordarea de burse sociale de studii copiilor si tinerilor proveniti din familii defavorizate,"
Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura sa justifice reconsiderarea jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale, solutiile si considerentele deciziilor amintite isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,


CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Magdalena Cristescu in Dosarul nr. 12.501/3/2011 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IX-a civila si pentru cauze privind proprietatea intelectuala, conflicte de munca si asigurari sociale si constata ca dispozitiile art. 92 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.
Definitiva si general obligatorie.
Decizia se comunica Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IX-a civila si pentru cauze privind proprietatea intelectuala, conflicte de munca si asigurari sociale si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Pronuntata in sedinta din data de 13 martie 2014.
-****-
(Decizia Curtii Constitutionale nr. 139 din 13 martie 2014 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 92 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 361 din 16 mai 2014)
Newsletter PortalCodulMuncii.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Articole similare

Aug012023

Reducerea varstei standard de pensionare cu 2 ani fara penalizare. Legea 2522023

de Colectiv Portal Codul Muncii 01 Aug 2023
Legea nr. 252 din 21 iulie 2023 pentru modificarea art. 65 alin. (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicat in Monitorul Oficial nr. 678 din  24 iulie 2023Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.Articol unic - La articolul 65 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 852 ...
Apr282023

Pensiile militare de stat

de Colectiv Portal Codul Muncii 28 Apr 2023
Legea nr. 79 din 5 aprilie 2023 pentru modificarea si completarea art. 67 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, publicata in Monitorul Oficial nr. 290 din 6 aprilie 2023Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.Articol unic. - Articolul 67 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 556 din 27 iulie 2015, ...
Iul172015

Legea pensiilor actualizata 2019 - Legea nr. 263/2010

de Colectiv Portal Codul Muncii 17 Iul 2015
Noua Lege a Pensiilor - Legea nr.127/2019 a fost publicata in monitorul Oficial nr.563 din 9 iulie 2019 Legea 263/2010 actualizata 2019 Legea nr. 263 din 16 decembrie 2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010 Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.CAPITOLUL IDispozitii generaleArt. 1. - Dreptul la ...
Ian072015

Modificari ale Legii bugetului asigurarilor sociale de stat

de Colectiv Portal Codul Muncii 07 Ian 2015
Castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2015 este de 2.415 lei (art. 16).Cuantumul ajutorului de deces se stabileste, in conditiile legii, in cazul:a) asiguratului sau pensionarului, la 2.415 lei;b) unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 1.208 lei.In anul 2015 valoarea punctului de pensie este de 830,2 lei.In ...
Ian072015

Transferul participantilor intre fondurile de pensii administrate privat

de Colectiv Portal Codul Muncii 07 Ian 2015
Iata procedura care trebuie indeplinita de catre administratorii de fonduri de pensii administrate privat si de catre participantul la un fond de pensii administrat privat in vederea realizarii transferului activului personal de la un fond de pensii administrat privat la un alt fond de pensii administrat privat.Transferul participantului intre fonduri de pensii administrate privat este o optiune ...
Sep302014

Instructiuni privind modalitatile tehnice de intocmire si transmitere a documentelor si datelor necesare stabilirii drepturilor de pensie

de Colectiv Portal Codul Muncii 30 Sep 2014
Avand in vedere prevederile art. 145 din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 257/2011, In temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobata cu modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile ...
x