Raspuns:
Conform art. 76 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, nu sunt venituri impozabile, in urmatoarele limite:
(a) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(b) strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
In ceea ce priveste contributiile sociale, art. 139 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, prevede ca intra in baza de calcul al contributiilor de asigurari sociale indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
Astfel, cum se poate observa, prevederile Codului fiscal exclud din baza de calcul al impozitului pe venit diurna in limita a 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutiile publice acordata pe durata delegarii/detasarii.
Conform art. 2 lit. h) din Legea 16/2017, indemnizatia specifica detasarii transnationale este indemnizatia destinata sa asigure protectia sociala a salariatilor acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, care constau in indepartarea salariatului de mediul sau obisnuit. Indemnizatia specifica detasarii transnationale este indemnizatia/diurna reglementata de Codul muncii.
Publicarea Legii 16/2017 nu are ca efect lipsirea de relevanta a locului muncii soferilor in acordarea diurnei.
Conform art. 9 din Legea nr. 16/2017, personalului angajatorilor stabiliti pe teritoriul Romaniei, care efectueaza operatiuni de transport international, fiind trimis sa lucreze pentru o perioada de timp limitata pe teritoriul unui stat membru, altul decat Romania, sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, si care nu se incadreaza in situatiile de detasare transnationala, i se aplica prevederile art. 43 din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si beneficiaza de drepturile prevazute la art. 44 alin. (2) din acelasi act normativ
Din aceasta prevedere legala rezulta ca, un conducator auto se considera delegat si beneficiaza de drepturile salariatului delegat, inclusiv diurna, in perioada in care este trimis in alt stat membru UE daca deplasarea acestuia nu se incadreaza in situatiile de detasare transnationala.
Insa, deplasarea conducatorului auto este considerata delegare doar daca locul muncii inscris in contractul individual de munca este modificat prin delegare.
Astfel, art. 17 alin. (3) lit. b) coroborat cu alin. (4) din Codul muncii, republicat, stabilesc ca in contractul individual de munca al salariatului se inscrie, ca element obligatoriu, locul muncii sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri.
Astfel, in ceea ce priveste locul muncii, sunt posibile doua situatii:
1. stabilirea in CIM a unui loc de munca fix, situatie in care salariatul isi va desfasura activitatea la acest loc de munca;
2. posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri, situatie in care, in CIM, nu este prevazut un loc de munca fix.
In modelul-cadru al contractului individual de munca, aprobat prin OMMSS nr. 64/2003, astfel cum a fost modificat ulterior prin OMMFPS nr. 1.616/2011 la lit. D. Locul de munca trebuie inscrisa una dintre cele doua optiuni prevazute la pct. 1, respectiv pct. 2:
1. Activitatea se desfasoara la (sectie/atelier/birou/serviciu/compartiment etc.) ....................... din sediul social/punctul de lucru/alt loc de munca organizat al angajatorului ....................
2. In lipsa unui loc de munca fix, salariatul va desfasura activitatea astfel: ...............................
De regula, conducatorul auto nu are un loc de munca fix, el fiind un salariat mobil.
Or, salariatului nu i se va acorda diurna atunci cand se deplaseaza la locul de munca sau locurile de munca inscrise in contractul individual de munca intrucat aceste deplasari nu sunt determinate de delegare sau detasare ci de exercitarea atributiilor de serviciu la locul de munca.
Prin urmare, conducatorul auto are dreptul la diurna neimpozabila in limita a 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutiile publice in perioada in care locul muncii prevazut in contractul individual de munca este modificat prin detasare/delegare.
Un angajator care efectueaza operatiuni de transport international va acorda conducatorilor auto diurna in perioada in care locul muncii asa cum este prevazut de contractul individual de munca este modificat prin delegare/detasare.
Faptul ca art. 9 din Legea nr. 16/2017 incadreaza situatiile excluse din sfera detasarilor transnationale in delegare nu inseamna ca salariatul va fi considerat in mod automat in delegare fara ca, conditiile de delegare constand in modificarea locului muncii sa fie indeplinite.
Avand in vedere cele expuse, trebuie sa acordati diurna conducatorilor auto in baza unui act aditional de detasare sau a unei decizii de delegare si a contractului individual de munca astfel incat sa rezulte ca diurna este acordata pe durata modificarii locului muncii prevazut de contractul individual de munca.